ساخت استخر در منازل و ویلاها، به یکی از بخش‌های مهم یک مجموعه لوکس ساختمانی و ویلایی تبدیل شده است. ساخت و احداث استخرهای سرپوشیده و سر باز، در ابعاد و تنوع‌های مختلف، علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد. برای انجام عملیات ساخت استخر، لازم است که از یک قرارداد (روی لینک قبل بزنید) مناسب بهره ببرید و شرایط انجام این پروژه را به دقت در متن قرارداد بنویسید. به این صورت، امکان بروز خطا یا اشتباه به میزان زیادی کاسته می‌شود و همچنین شما از تعهد و توافقاتی که انجام داده‌اید، یک سند و مدرک قانونی و معتبر در اختیار خواهید داشت. نمونه قرارداد ساخت استخر ، قراردادی است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند.

نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت استخر یک قرارداد پیمانکاری (روی لینک قبل بزنید) است که در آن، پروژه ساخت و ساز یک استخر از صفر تا صد، به پیمانکار سپرده می‌شود. در این نمونه قرارداد (روی لینک قبل بزنید) یک طرف، مالک مکانی است که قرار است در آنجا یک استخر احداث شود و به نوعی کارفرمای پروژه محسوب می‌شود. طرف دیگر قرارداد نیز شخصی است که مسئولیت انجام موضوع این قرارداد را به عهده می‌گیرد. این قرارداد یک نوع توافق پیمانی است. به این صورت که طرفین برای انجام یک کار، با یکدیگر پیمان می‌بندند و متعهد می‌شوند که آن را انجام دهند.

 

قرارداد ساخت استخر در تعریف قانون

برای نوشتن و تنظیم هر قراردادی، لازم است که به ابعاد قانونی آن توافق توجه داشته باشید. اگر تمایل دارید که ساخت استخر شما با کمترین مشکل قانونی و کمترین میزان اختلاف انجام شود، لازم است که از ابتدا درباره همه چیز، در متن قرارداد توضیح دهید. برای مثال، شما نیاز دارید که بدانید قراردادتان از چه قانونی تبعیت می‌کند و در چه شرایطی، توافق و قراردادی که میان شما امضا می‌شود، صحیح و معتبر خواهد بود.

در ابتدا باید به این مساله اشاره کنیم که قرارداد ساخت استخر ، یک قرارداد نامعین، لازم و پیمانی است که از قانون مدنی و قواعد آن تبعیت می‌کند. این قرارداد مطابق با ماده 10، 190 و 219 قانون مدنی، تهیه و تنظیم می‌شود و با استناد به این قواعد، معتبر و صحیح است.

 

مواد 10، 190 و 219  در خصوص قرارداد ساخت استخر

برای نوشتن صحیح متن قرارداد ساخت استخر ، لازم است که به قواعد قانون مدنی توجه شود. برای مثال برای نوشتن این قرارداد، به ماده‌هایی استناد شده است که در ادامه درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم. اولین ماده، ماده 10 قانون مدنی است. این ماده اینطور بیان می‌کند که شما می‌توانید با شروطی که در نظر دارید، قراردادهای متعددی را تنظیم کنید. شرط اصلی این است که قرارداد شما مطابق با قانون باشد و مغایرتی با قواعد قانونی نداشته باشد.

ماده 190 قانون مدنی، شروطی را بیان می‌کند که به واسطه آن‌ها، قرارداد ساخت استخر شما صحیح و معتبر خواهد بود. براساس این ماده، هم کارفرما و هم پیمانکار ساخت استخر، باید با قصد و رضایت شخصی، برای انجام این قرارداد با یکدیگر همکاری کنند. همچنین لازم است که موضوع کار، مشخص باشد. برای مثال، باید به صورت دقیق و صریح توضیح داده شود که چه نوع استخری و در چه ابعاد و امکاناتی ساخته خواهد شد. براساس قانون مدنی، اگر موضوع قرارداد شما مبهم باشد، قرارداد نامعتبر خواهد بود.

نکته بعدی که توسط ماده 190 بیان می‌شود، این است که موضوع قرارداد نباید نامشروع باشد و اشخاصی که این قرارداد را امضا می‌کنند باید اهلیت داشته باشند. یعنی برای امضای قرارداد، باید دارای صلاحیت قانونی باشند.

 

نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت استخر، نامعین و لازم است!

نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت استخر یک قرارداد نامعین است. یعنی اینکه در متن قانون مدنی، تعریف نشده است اما شما می‌توانید این قرارداد را مطابق با ماده 10 قانون مدنی، تنظیم کنید و ایرادی برای آن وجود ندارد. علاوه براین، این قرارداد، یک قرارداد لازم است. لازم بودن قرارداد ساخت استخر به این معنی است که طرفین متعهد خواهند بود که مطابق با موضوع قرارداد با یکدیگر همکاری کنند. کارفرما و پیمانکار نمی‌توانند پیش از اتمام مدت قرارداد، توافق را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند که دیگر تمایلی به همکاری با یکدیگر ندارند. در حقیقت، لازم بودن قرارداد، امکان فسخ قرارداد را از طرفین سلب می‌کند مگر آنکه حق فسخ قرارداد در متن آن مورد اشاره قرار بگیرد.

 

حق الزحمه پیمانکار در قرارداد ساخت استخر

از موارد مهمی که لازم است پیش از شروع به ساخت استخر مورد توجه قرار بگیرد، این است که ابتدا کارفرما و پیمانکار باید درباره هزینه انجام کار و حق الزحمه پیمانکار، با یکدیگر گفتگو کنند. در ادامه، میزان حق الزحمه و شیوه پرداخت آن، در متن قرارداد نوشته می‌شود. طرفین متعهد خواهند بود که به این توافق پایبند باشند و به آن عمل کنند. یعنی اینکه پیمانکار متعهد خواهد بود که در زمان معین، مراحل انجام پروژه استخر را انجام دهد و کارفرما نیز متعهد است که در اقساطی که تعیین شده است، حق الزحمه پیمانکار را پرداخت کند.

شما می‌توانید از مبلغی که به عنوان حق الزحمه برای کل پروژه تعیین شده است، درصدی را برای ضمانت حسن انجام کار در نظر بگیرید. به این صورت که اگر پیمانکار پروژه با به درستی انجام داده باشد، آن مبلغ را به او پرداخت خواهید کرد. برای ضمانت حسن انجام کار، می‌توانید مدت تعیین کنید. برای مثال، یک ماه بعد از اتمام پروژه و بعد از تایید نهایی ساخت، مابقی حق الزحمه نیز به پیمانکار پرداخت می‌شود.

 

ضمانت وجه التزام در قرارداد ساخت استخر

هر قراردادی باید دارای مدت باشد. متن قرارداد ساخت استخر نیز تاریخ خواهد داشت. شما می‌توانید تاریخ دقیقی که پیمانکار ملزم است استخر را بسازد و به شما تحویل دهد را مشخص کنید. علاوه براین، می‌توانید تعیین کنید که اگر پیمانکار در تاریخی که معین شده است، پروژه را به اتمام نرسانده باشد؛ در ازای هر روز دیرکرد، خسارت بپردازد.

شما می‌توانید خسارت معادل با هر روز دیرکرد را در متن قرارداد بنویسید. در این صورت پیمانکار ملزم است که به تعهدات قراردادی خود عمل کند. از طرف دیگر، پیمانکار نیز می‌تواند برای دریافت حق الزحمه، خسارت دیرکرد تعیین کند. به این صورت که اگر حق الزحمه او در زمان معین پرداخت نشود، او بتواند در ازای هر روز دیرکرد، خسارت بگیرد.

 

تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی

تنظیم قرارداد یک عمل حقوقی پیچیده است. پیشنهاد می‌کنم برای تنظیم قرارداد خودتان با مشاور حقوقی مشورت کنید و حتی تنظیم قرارداد را به یک مرجع تخصصی قرارداد بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید. ضمن آنکه می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی (روی لینک قبل بزنید) بگیرید.