قطار بازار مسکن در آغاز ریل توسعه؛

در چند سال اخیر که اقتصاد کشور با مشکلات متعددی درگیر بود، قیمت مسکن با شیب تندی صعود کرد و در نهایت خانه‌دار شدن برای مردم به امری بسیار دشوار تبدیل شد. به طوری که بسیاری از جوانان امیدی برای خرید خانه نداشته و در بهترین حالت، اجاره آپارتمان 70 متری در تهران را اوج موفقیت خود در بحث تامین مسکن می‌دانند. این درحالی است که بازار مسکن کشورما دارای ظرفیت هایی است که با مدیریت صحیح و کاربردی، حتی در این شرایط نابسامان می‌تواند وارد فاز رونق شود و مشکل خرید خانه را برای اقشارمختلف رفع کند.

توسعه بازار مسکن، با روشهای سنتی امکان پذیر نیست؛

در سالهای اخیر، راه و روش‌های بسیاری برای خانه دار کردن مردم به کارگرفته شده که برخی از آنها کارساز بوده و توانسته در همان بازه زمانی، تعدادی از مردم را صاحب خانه کند. اما در بلند مدت نمیتوان با روش هایی همچون ساخت و ساز دولتی، اعمال سیاستهای مشوق و بازدارنده موقت و ایجاد محرک هایی که در کوتاه مدت کاربرد دارد، این بخش را ساماندهی کرد. از طرفی هرچقدر هم ساخت واحدهای دولتی ادامه داشته باشد، تاثیری چندانی در قیمت اجاره آپارتمان در ولنجک یا اجاره آپارتمان در فرمانیه نخواهد داشت. بلکه باید با ایجاد یک مسیرشفاف و برنامه ریزی شده، به صورت دائمی پروسه خانه دار شدن مردم را آسان تر کرده و با کاهش قیمت،‌ مشکل مستاجران و تمام اقشار جامعه را هم مرتفع کند.

به کارگیری روش های مختلف برای شفاف سازی معاملات و اطلاعات بازار مسکن، ‌سالهاست توسط متولیان تصمیم گیری و سیاست گذاران بازار مسکن مطرح می­شود که شوربختانه بیشتر آنها در مرحله طرح مانده و همچون دوره های پیشین، صرفا ایجاد رونق در بازار مسکن را در گرو ساخت آپارتمان­های دولتی دانسته و با ساخت و ساز انبوه که با مشارکت و بودجه سازمان های دولتی دیگر تامین مالی می­شود، آمار تولید را در دوره مدیریت خود افزایش می دهند.

6

قطار بازار مسکن روی ریل بخش خصوصی؛

بدیهی است افزایش تولید همیشه نیاز بازار مسکن بوده و همچنان این مولفه مهم نقش مهمی در توازن عرضه و تقاضا دارد؛ اما بهبود بازار مسکن به تولید مداوم توسط بخش خصوصی وابسته است تا در کنار مزایای بیشماری که به گردش درآمدن چرخه اقتصاد مسکن در بخش خصوصی دارد،‌ این مهم به همراه دارد،‌‌ اصناف فعال در این بخش که شامل بیشاز 330 شغل می شود نیز به رونق برسند.

شایان ذکر است این تحرک در اقتصاد مسکن با به کارگیری ابزارهای نوین تامین مالی و کاهش هزینه ها در ساخت و بهره برداری صورت می­گیرد. می‌توان گفت در بخش ساخت و ساز، بسیاری از شرکت های فعال در کشور به جدیدترین ابزار و دانش روز دنیا مجهز شده اند و آماده فعالیت در پروژه های مختلف هستند تا با هزینه کمتر، در بازه زمانی کوتاه تری به ساخت و ساز بپردازند.

تقویت همزمان دو وزنه عرضه و تقاضا، ترازوی بازار مسکن را تراز می‌کند؛

اما مبحثی که امروزه اهمیت بیشتری دارد، ‌تامین مالی آسان و ارزان برای هر دوسمت عرضه و تقاضا است. این در حال است که نبود ابزارها و روش های متناسب تامین مالی که با نرخ های امروزی و شرایط متقاضیان و سازندگان همخوانی داشته باشد مشهود بوده و اقدامات فوری برای راه اندازی و استفاده از این روش­ها لازمه امروز بازار مسکن است. باید مدنظر داشته باشیم این ابزار و روش ها به شرط در دسترس همگان بودن و صرفه اقتصادی میتواند کارساز باشد.

گفتنی است در شرایط فعلی، اعمال قوانین جدید و محرک برای ایجاد شرکت های لیزینگ در بازار مسکن یا راه اندازی ابزارهای مختلف تامین مالی در بازارسرمایه میتواند بهترین روش تقویت دو سمت عرضه و تقاضا باشد.

به این صورت که هر دو سمت تولید کننده و متقاضی با استفاده از تسهیلات بلند مدت و انتشار اوراق مشارکت و فعالیت در بورس، به نقدینگی مجهز شوند تا هم ساخت و ساز با استفاده مشارکت عمومی مردم افزایش یافته، هم متقاضیان خریدمسکن از تسهیلات کم­بهره و بلندمدت بهره­مند شوند.

شفافیت، کیلید توسعه بازار مسکن؛

گفتنی است به کارگیری تمام این ابزار و روش ها به یک پیش نیاز واحد وابسته هستند که آن شفافیت است. بازاری که قصد فعالیت در بورس را دارد،‌ باید اطلاعات دقیق و بروز قیمت و معاملاتش شفاف بوده و به صورت گسترده در دسترس مردم باشد. از سوی دیگر شرکت های لیزینگ نیز باید با دیتای دقیق از قیمت املاک تمام محاسبات دریافت و پرداخت های خود را انجام دهند. در نتیجه شفافیت رکن اصلی این توسعه به شمار می­رود.

در این راستا مجموعه ای دانش بنیان به نام کیلید سالهاست با استفاده از هوش مصنوعی تمام اطلاعات معاملات ملکی را که در سامانه اطلاعات بازار مسکن وزارت راه و شهرسازی(سابا) قرارگرفته است را استخراج کرده و پس از پردازش، به شکل ابزارهای کاربردی و اطلاعات جامع، در اختیار مردم و سیاستگذاران این بخش می­گذارد. این سامانه در بخش اطلاعات بازار مسکن خود، مشخصات قیمت و نوسانات املاک را به شکل نمودار منتشر میکند تا تمام اقشار جامعه بتوانند به راحتی از روند تغییرات ارزش املاک خود مطلع شوند.

7

تجربه یک معامله ملکی موفق و شفاف در یک بستر هوشمند؛

گفتنی است سامانه کیلید علاوه بر نمودار قیمت مسکن، در بخشی مجزا تخمینی از ارزش فعلی املاک ارائه می­دهد. این ابزار کاربردی تنها با استفاده از کدپستی ده رقمی، قیمت فعلی ملک مورد نظر رابا کمترین ضریب خطا به متقاضی اعلام می­کند. به این صورت متقاضی خرید آپارتمان در ارم،‌ به راحتی می تواند علاوه بر ارزش امروز ملک مورد نظرش، نوسانات تغییر قیمت خرید آپارتمان در ارم را در 8 سال گذشته مشاهده کند.

لازم به ذکر است کیلید بستری است که تمام مردم می­توانند به راحتی فعالیت های ملکی خود را درآن انجام دهند و علاوه بر افزایش اطلاعات ملکی خود، سرعت و کیفیت در معاملات ملکی را در بستری شفاف تجربه کنند. کیلید این مهم را با استفاده از ابزارهای مختلف جستجوی خود که شامل، پیدا کردن خانه رویایی از طریق هوش مصنوعی، جستجو از طریق نقشه و یافتن ملک مورد نیاز از طریق سیستم واقعیت افزوده دوربین گوشی همراه می­شود،‌ ایجاد کرده است.

سرعت و کیفیت در معاملات ملکی با چاشنی توسعه

به این صورت که متقاضیان خرید آپارتمان 40 متری در تهران میتوانند علاوه بر مشخص کردن متراژ، نیازها دیگر خود را هم که میتواند بازه قیمتی، تعداد اتاق ها،‌ طبقه و حتی نوع نمای ساختمان باشد را وارد کرده و واحدهایی که با این مولفه­ها همسو باشد را مشاهده کنند. این مهم به واسطه بهره گیری از هوش مصنوعی، دقت بسیار بالایی دارد و خانه‌هایی که نزدیک سلایق و نیازهای متقاضی باشد را هم نمایش می­دهد تا کاربران تمام گزینه ها را مشاهده و بررسی کنند. همچنین ابزارهای دیگر کیلید که مدتهاست کاربران زیادی از آن استفاده می­کنند، به راحتی نیاز ملکی مردم را رفع کرده و تجربه بسیار خوبی برای آنها رقم زده است.

از این رو کیلید را میتوان سامانه ای دانست که علاوه بر ایجاد شفافیت در بازارمسکن، تسهیل و تسریع در انجام معاملات ملکی را نیز به همراه دارد. از سوی دیگر توسعه روش ها و ابزارهای نوین در بخش های دیگر نیز با استفاده از اطلاعات و تکنولوژی آن امکان پذیر است. به این صورت بازار مسکن کشورمان در بخش تامین مالی، ساخت و ساز و عرضه املاک،‌ در جایگاه مناسبی قرار میگیرد و در نهایت با توسعه این سه بخش، اقتصاد مسکنی پویا و شفاف شکل می گیرد.