اپلیکیشن کلاب هوس، این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است. به‌طوری‌که حتی اگر هم علاقه چندانی به شبکه‌های اجتماعی نداشته باشید، باز هم طی روزهای اخیر نام آن را به‌کرات شنیده‌اید. انسان حتی اگر به موضوع یا زمینه‌ای علاقه هم نداشته باشد، باز هم هیاهوی پیرامون آن موضوع می‌تواند باعث کنجکاوی‌اش شود و او را به کسب اطلاعات بیشتری ترغیب کند. بنابراین سؤالاتی مثل کلاب هوس چیست و چرا ظرف مدتی کوتاه به چنین حدی از محبوبیت رسیده، احتمالاً ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده‌اند.

در این مطلب قصد داریم متن گفتگوی اخیرمان را با جناب آقای آرین سلیمانی، کارآفرین برجسته و مشاور خبره عرصه کسب‌وکار، درباره اپلیکیشن کلاب هوس با شما مخاطبان گرامی به اشتراک بگذاریم. این گفتگو حاوی نکاتی خواندنی است که می‌تواند برای همه، مخصوصاً صاحبان مشاغل، بازاریابان و سایر فعالان عرصه تجارت بسیار مفید و ارزشمند باشد. ماحصل این گفتگو را به کسر سلام و تعارفات معمول با آقای سلیمانی، خدمتتان ارائه می‌دهیم.

آقای سلیمانی این روزها به شکلی عجیب، همه جا صحبت از اپلیکیشن کلاب هوس است؛ اساساً کلاب هوس چیست؟

دقیقاً همین‌طور است. کلاب هوس یکی از جدیدترین اعضای خانواده سوشیال مدیا یا همان رسانه‌های اجتماعی است. یک پلتفرم آنلاین گفتگوی صوتی که امکان گفت‌وشنود زنده درباره علایق و موضوعات مختلف را برای کاربران مقدور می‌سازد. این پلتفرم در آوریل سال 2020 راه‌اندازی شد و در حال حاضر بیش از 10 میلیون کاربر دارد. داشتن این تعداد کاربر ظرف مدت یک سال آن هم برای اپلیکیشنی با سیستم دعوت‌نامه‌ای که تا امروز یعنی اواسط آوریل 2021 فقط برای کاربران سیستم‌عامل iOS طراحی شده، رقمی عجیب‌وغریب است. همان‌طور که می‌دانید کلاب هوس هنوز ورژن اندروید ندارد که اگر این اتفاق بیفتد، مطمئناً تعداد کاربران این اپلیکیشن در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، رشد خیره‌کننده‌ای خواهد داشت. بد نیست بدانید که اخیراً توییتر پیشنهادی وسوسه‌انگیز را برای خرید کلاب هوس به مدیران این شبکه اجتماعی ارائه داده است.

جالب شد! لطفاً کمی بیشتر درباره ماجرای توییتر توضیح دهید

توییتر اخیراً یک پیشنهاد خرید 4 میلیارد دلاری را به Clubhouse ارائه داده و این‌طور که به نظر می‌رسد، در خرید این شبکه اجتماعی مصمم است. البته کلاب هوس هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته و روند مذاکرات نیز گویا فعلاً متوقف شده؛ از گوشه و کنار شنیده می‌شود که شاید کلاب هوس به دنبال افزایش قیمت باشد. بااین‌حال، آنچه در این مورد می‌گویند، فعلاً در حد حدس و گمان است و باید دید در عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

به نظر شما دلیل محبوبیت کلاب هوس چیست؟

محبوبیت اپلیکیشن Clubhouse، دلایل مختلفی دارد که در اینجا به سه مورد از مهم‌ترین این دلایل اشاره می‌کنم. نخست اینکه کلاب هوس، یک اپلیکیشن تماماً صوتی است که به‌واسطه همین ویژگی از اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام، تیک‌تاک و ... متمایز می‌شود. این اپلیکیشن از عکس و فیلم پشتیبانی نمی‌کند و غیر از تصاویر پروفایل کاربران، هیچ تصویر دیگری در آن نمی‌بینید. شاید فکر کنید که این یک محدودیت برای کلاب هوس باشد اما دقیقاً همین ویژگی که شاید نوعی محدودیت به نظر برسد، نقطه قوت Clubhouse است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد بی‌آنکه نیاز به نگاه کردن به صفحه گوشی داشته باشند یا بین قابلیت‌ها و آپشن‌های متعدد برنامه سردرگم شوند، از آن استفاده کرده و با حضور در اتاق‌های صوتی مختلف، پیرامون موضوعات مدنظرشان با دیگران گفتگو کنند. در کلاب هوس، درست مثل پادکست‌ها، تنها صداست که حکم‌فرماست!

دومین دلیل محبوبیت اپلیکیشن کلاب هوس، تعاملی بودن آن است. این اپلیکیشن برخلاف پادکست‌ها که روابط یک‌طرفه‌ای با مخاطبان دارند، به کاربران اجازه می‌دهد تا با افراد دیگر تعامل داشته باشند. در کلاب هوس این‌طور نیست که یک نفر تماماً گوینده و دیگران تماماً شنونده باشند. هر اتاق یا روم گفتگو در Clubhouse یک ناظر یا مدیر دارد که می‌تواند امکان صحبت کردن را برای حاضران آن اتاق فراهم کند. به‌این‌ترتیب، نوعی گفتمان شکل می‌گیرد و می‌توانیم شاهد مکالمات یا مناظراتی شنیدنی در کلاب هوس باشیم. برای اینکه به‌عنوان یکی از حاضران روم بتوانید صحبت کنید، باید روی دکمه‌ای که علامت بالا بردن دست روی آن است بزنید و در صورت موافقت مجری یا ناظر، نقطه نظراتتان را بیان کنید.

با توجه به توضیحاتتان آیا می‌توان گفت که شکل‌گیری فضای گفتمان در کلاب هوس تا حد زیادی به رویکرد ناظر اتاق بستگی دارد؟

دقیقاً همین‌طور است. ناظر اتاق کاملاً می‌تواند ترجیح و سلیقه‌اش را در انتخاب کاربرانی که اجازه صحبت کردن پیدا می‌کنند، دخیل کند. بنابراین اگر ناظر اعتقاد چندانی به برقراری گفتمان نداشته باشد، ممکن است فضا تا حد زیادی شبیه به یک پادکست یک‌طرفه شود. البته این قابلیت به‌خودی‌خود، اصلاً بد نیست و اتفاقاً می‌تواند به برقراری نظم جلسه کمک زیادی کند. مشروط به اینکه از آن به‌درستی استفاده شود.

بسیار هم عالی؛ دلیل سوم محبوبیت کلاب هوس چیست؟

سومین دلیل محبوبیت اپلیکیشن کلاب هوس، عدم امکان ضبط یا ذخیره محتوای صوتی گفتگوهاست! بله یک قابلیت دیگر که باز هم در نگاه اول، نوعی محدودیت به نظر می‌رسد اما طراحان اپلیکیشن کلاب هوس به شکلی هوشمندانه از آن بهره برده‌اند. همه مکالمات در Clubhouse به‌صورت زنده و بلادرنگ انجام می‌شوند و به همین دلیل برای استفاده از محتوای گفتگوها، فقط یک فرصت دارید و اتفاقاً همین محدودیت، نقش پررنگی در استقبال بیشتر کاربران از کلاب هوس ایفا می‌کند. جالب است بدانید که این نوع استقبال در اصل از سندروم فومو یا همان ترس از دست دادن در روانشناسی، ناشی می‌شود! به همین دلیل، کاربران در طول روز به‌دفعات وارد اپلیکیشن می‌شوند تا مبادا فرصت طلایی مشارکت در یک گفتگوی جذاب را درباره موضوعاتی که به آن‌ها علاقه دارند، از دست دهند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد ایده‌ای که در پس طراحی اپلیکیشن کلاب هوس وجود دارد، واقعاً کم‌نظیر است؛ این‌طور نیست؟!

دقیقاً؛ به‌طور خلاصه باید اذعان کرد که کلاب هوس، شعارِ "در محدودیت‌ها، ستاره شدن" را به بهترین شکل ممکن عملی کرده است (با خنده)!

بسیار هم عالی! آیا این اپلیکیشن برای کسب‌وکارها هم کاربردی دارد؟

بله؛ صاحبان کسب‌وکار هم می‌توانند به اَشکال مختلفی از ظرفیت این اپلیکیشن در راستای تحقق اهداف تجاری‌شان استفاده کنند. فراموش نکنیم که دیر یا زود، با عرضه نسخه اندروید این برنامه، تعداد کاربران آن جهش چشمگیری می‌یابد و می‌تواند به‌مراتب بیشتر از حالا به یک ابزار بازاریابی بالقوه تبدیل شود.

صاحبان کسب‌وکار چطور می‌توانند از کلاب هوس بهره بگیرند؟

این کار می‌تواند به اَشکال مختلفی انجام شود. با استفاده از کلاب هوس می‌توانید یک شبکه آنلاین امن را با مشتریان بالقوه و همین‌طور سایر کارآفرینان تشکیل دهید و با آن‌ها پیرامون موضوعات مربوط به کسب‌وکارتان صحبت کنید. ازآنجایی‌که امکان ضبط مکالمات در کلاب هوس وجود ندارد، افراد احتمالاً با صداقت بیشتری در اتاق‌های گفتگو حاضر می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های معروف از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و حضور در اتاق‌های گفتگوی آن‌ها، فرصتی عالی برای یادگیری نکاتی خواهد بود که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، در مسیر نیل به موفقیت و اهداف تجاری، گامی بلند بردارید.

پس از شرکت در اتاق‌های دیگر، برای اینکه بتوانید شبکه منسجم اختصاصی خودتان را در کلاب هوس تشکیل دهید، می‌توانید شخصاً نسبت به ایجاد یک اتاق گفتگو اقدام کنید. می‌توانید موضوع منحصربه‌فردی را پیش بکشید یا آغازگر بحثی متفاوت باشید و از این طریق خودتان را به‌عنوان یکی از رهبران یا صاحب‌نظران بازار و صنعت به دیگران بشناسانید. سعی کنید تا می‌توانید از خودتان خلاقیت نشان دهید و از طرح ایده‌های بزرگ، نترسید. شما می‌توانید اتاق مدنظرتان را در لحظه ایجاد نموده یا تشکیل آن را به تاریخ مشخصی موکول کنید. هنگام تعیین تاریخ برگزاری جلسات در اتاق، زمان دقیق آن را نیز تعیین کنید و ضمن انتخاب نام برای رویداد، توضیحی مختصر و مفید را درباره مجریان حاضر در آن و همین‌طور موضوعات موردبحث ارائه دهید. حین راه‌اندازی اتاق خودتان و مجریان را معرفی کنید و با اتخاذ رویکردی پذیرا، امکان اظهارنظر و مشارکت در بحث را برای سایر حاضران نیز فراهم آورید.

فراموش نکنید که بهترین روش متقاعد کردن کاربران برای حضور و ماندن در اتاق شما، خلق ارزش برای آن‌هاست. در این جلسات می‌توانید به فراخور موقعیت، محصولات یا خدماتتان را به مشتریان معرفی کنید و برایشان توضیح دهید که آنچه عرضه می‌کنید چطور می‌تواند به آن‌ها در بهبود سطح زندگی یا حل یک مسئله مهم کمک کند. به اشتراک‌گذاری داستان برند، تجربیات شخصی و حتی ارائه آفر یا تخفیف‌های ویژه برای حاضران در اتاق می‌تواند از دیگر ایده‌های هوشمندانه برای بهره‌برداری تجاری از کلاب هوس باشد.

آقای آرین سلیمانی بابت توضیحات شنیدنی و ارزشمندتان بسیار سپاسگزاریم. در انتها اگر نکته‌ای درباره کلاب هوس باقی مانده، با کمال میل مشتاق شنیدن آن هستیم.

خواهش می‌کنم. گفتگو با شما برای من هم مایه خوشوقتی بود و جداً امیدوارم که آنچه گفتم برای همه عزیزان، مفید واقع شود. فکر می‌کنم با توجه به فرصت و چارچوب محدود این مصاحبه، هر آنچه را لازم بود درباره اپلیکیشن کلاب هوس خدمتتان عرض کردم. در انتها به یادآوری این نکته بسنده می‌کنم که شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکار، باید Clubhouse و شبکه‌های اجتماعی مشابه را به چشم یک ترند یا روند جدید ببینند و همواره مترصد استفاده حداکثری از فرصت‌های نوظهور باشند.