کاربرد سنگ در صنعت ساختمان سازی از قدیم الایام رواج داشته و امروزه نیز با وجود پیشرفت صنایع و تولید مصالح جایگزین باز هم سنگ از پر کاربرد ترین و محبوب تربن انواع مصالح محسوب می شود. خانه معمار در ادامه به کاربرد سنگ در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان پرداخته و نکاتی را در مورد سنگ نمای ساختمان بیان می کند.

کاربرد سنگ در دکوراسیون داخلی

سنگ در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان کاربرد فراوانی دارد استفاده از سنگ، ساختمان شما را فوق العاده لوکس و لاکچری می کند .هرچند هزینه استفاده از سنگ خیلی بیشتر از مصالح جایگزین است اما اگر به دنبال خاص بودن هستید استفاده از سنگ گزینه مناسبی است.

پوشش دیوارهای داخلی ساختمان

استفاده از سنگ برای دیوارهای داخلی ساختمان سبب افزایش زیبایی ظاهری آن خواهد شد. معمولا از سنگ برای پوشش دیوار، سرویس بهداشتی، دیوارهای فروشگاه ها، سالن های غذاخوری، ساختمان های اداری و ... استفاده می کنند. سنگ به کار برده شده برای پوشش دیوارهای داخلی ساختمان باید از ظاهری زیبا و سطح جلا خورده برخوردار باشد. همچنین این سنگ ها باید تخلخل کمی داشته باشند. 

۲

کاربرد سنگ درکف ساختمان و پلکان

 سنگ مناسب پلکان و کف سازی باید از مقاومت ضربه و سایشی بالایی برخوردار باشد، زیرا میزان تردد بر روی این سنگ ها بسیار زیاد است. از دیگر ویژگی‌های سنگ کف ساختمان این است که در یک جهت قابل برش باشند. کف ساختمان و پلکان بهتر است تخلخل کمی داشته باشند. در این صورت کف ساختمان و پلکان در اثر شستشو با مواد شوینده و برخورد با مواد اسیدی یا بازی آسیبی نخواهد دید. سنگ های مناسب کف ساختمان و پلکان سنگ هایی از قبیل کوارتزیت و گنایس هستند.

دکوراتیو نمودن ساختمان با سنگ

برای تزئینات داخلی ساختمان از سنگ هایی که از رنگ و ظاهر بسیار مناسبی برخوردار هستند، استفاده می‌شود. سنگ هایی که از مقاومت خمشی و کششی بالایی برخوردارند، برای دکوراتیو نمودن ساختمان  بسیار پرکاربرد هستند. از سنگ ها برای تزئین دیوار، شومینه، قاب درب، قاب پنجره، ستون ها و ... استفاده می شود. سنگ هایی که قابلیت کارکردن بر روی آنها وجود دارد، برای دکوراتیو نمودن ساختمان بسیار مناسب هستند. یکی از سنگ های مناسب دکوراتیو نمودن ساختمان، سنگ آنتیک است.

۳

کاربرد سنگ در طراحی نمای ساختمان

یکی از موارد استفاده از سنگ ،  استفاده در نمای ساختمان است.  معمولا از سنگ های با دوام و مقاوم برای نماکاری ساختمان استفاده می کنند. کاربرد سنگ در طراحی نمای ساختمان، سبب افزایش طول عمر و دوام نمای ساختمان می ‌شود. امروزه با افزایش جمعیت و فرهنگ شهرنشینی ساختمان ها برج های فراوانی را در کوچه و خیابان ها مشاهده می کنید سنگ نمای ساختمان های ویلایی و آپارتمانی یا برج مسکونی نقش یک لایه محافظتی را ایفا می کند. همچنین استفاده از سنگ در نما علاوه بر افزایش استحکام ساختمان، سبب افزایش زیبایی ظاهری آن می شود

۴

چند نکته در مورد سنگ نمای ساختمان

تناسب سنگ با شرایط محیطی

سنگ نمای ساختمان باید با شرایط آب و هوایی موجود تناسب داشته باشد، در این صورت دوام نمای ساختمان افزایش پیدا خواهد کرد و در برابر عوامل مختلف محیطی هیچ گونه آسیبی نخواهد دید. چرا که عوامل مختلفی از قبیل تابش نورخورشید، گرد و غبار، یخبندان، آلودگی هوا، باران های اسیدی، شرایط متغیر جوی بر مقاومت سنگ اثر می گذارند.

مانع نفوذ رطوبت و آلودگی

از دیگر کاربردهای سنگ در نمای ساختمان این است که مانع نفوذ رطوبت و آلودگی به قسمت های داخلی ساختمان می شود. سنگ نما در برابر باران های اسیدی از ساختمان محافظت می کند.

کاربرد سنگ نما در انواع سبک های ساختمانی

استفاده از سنگ در انواع مختلف طراحی نمای ساختمان مدرن و کلاسیک کاربرد دارد . در نمای سبک کلاسیک بیشتر از یک نوع سنگ استفاده می شود. اما در نمای مدرن ممکن است از یک یا چندین نوع سنگ متفاوت استفاده شود، باید توجه داشت که سنگ های انتخاب شده باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند. در این صورت نمای ساختمان زیباتر خواهد شد.

از سنگ های پرکاربرد در نمای ساختمان سنگ تراورتن است. اما ممکن است از سنگ هایی مثل مرمرین هم استفاده شود. در مورد سنگ های مرمر به دلیل دارا بودن سطح صاف، صیقلی و مکندگی کم باید به اختلاف دمای محیط بیرون در شبانه روز و تغییرات فصول توجه ویژه داشته باشید. در این نوع نما اگر از روش ملات سیمان و ماسه استفاده شود، احتمال کنده شدن سنگ بسیار زیاد است. اما با انجام اسکوپ کردن می توانید سنگ را بر روی نما محکم کنید.

۵

افزایش ارزش ساختمان

از دیگر کاربرد سنگ در نمای ساختمان می‌توان به افزایش قیمت ساختمان اشاره کرد. استفاده از مصالح نوین در نمای ساختمان مثل نمای سرامیک هرچند هزینه تمام شده نمای ساختمان شما را کاهش می دهد اما ارزش افزوده زیادی ندارد. با انتخاب سنگ نمای مناسب می توانید قیمت ساختمان خود را افزایش دهید.

دیگر کاربردهای سنگ در صنعت ساختمان

دیوار و شالوده

 از دیگر کاربرد سنگ می توان به استفاده از آنها در دیوارهای حائل و شالوده اشاره کرد. معمولاً از سنگ‌ها به صورت نامنظم و بدون شکل خاصی برای دیوارهای حائل و شالوده استفاده می کنند. برای کاهش هزینه ها می توان از سنگ هایی که در منطقه وجود دارند، استفاده کرد. در نظر داشته باشید که سنگ های متخلخل، سنگ های با قابلیت انحلال بالا و سنگ های دارای لایه بندی برای دیوار و شالوده مناسب نیستند. توصیه می کنیم از سنگ های سخت با مقاومت فشاری بالا و وزن مشخص برای دیوار و شالوده استفاده کنید. معمولاً برای دیوار و شالوده از ماسه سنگ و سنگ آهکی دولومیتی استفاده می شود.

پوشش پشت بام

 یکی دیگر از کاربرد سنگ استفاده از آن برای پوشش پشت بام است. معمولاً از سنگ های با وزن سبک، تخلخل کم و غیر قابل نفوذ که مقاومت خمشی بالایی دارند، برای پوشش پشت بام استفاده می کنند. از سنگ های مناسب پوشش پشت بام می توان به سنگ های کلریدی و میکاشیست ها اشاره کرد.

خانه معمار یک سایت تخصصی در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. جهت ارتباط مستقیم با ما می توانید با شماره 91014525-021 تماس حاصل فرمائید.