یکی از مهمترین سوالاتی که دارندگان خودرو در زمان تعویض لاستیک های خودروی خود دارند اینست که آیا لزومی دارد که لاستیک پهن تر از لاستیک فابریک برای ماشین خود خریداری کنند یا خیر. برای پاسخ به این سوال باید چند نکته را در نظر داشت که در ادامه این مطلب به بررسی این نکات می پردازیم.

ابتدا اینکه باید بدانید, که در زمان ساخت یک ماشین, ایرانی یا خارجی, سایز لاستیک استاندارد یا همان سایز لاستیک فابریک ماشین مورد نظر براساس وزن ماشین, سرعت ماشین و نوع کاربری ماشین تعیین می شود. لذا, این لاستیک انتخابی بعنوان لاستیک فابریک ماشین برای یک شرایط کاری مشخص تعیین می شود.

نکته دیگری که باید در این رابطه در نظر داشته باشید اینست که امروزه نوع لاستیک بعنوان یکی از پارمترهای زیبایی در نظر گرفته می شود و همانگونه که در سطح شهر می توانید مشاهده کنید, انواع و اقسام خودروهای مختلف با رینگ و لاستیک های جذاب وجود دارند. البته باید بدانید که عموما ظاهر خودروهای خارجی با نوع لاستیکی که برای آن در نظر گرفته شده بسیار زیبا یا به اصطلاح اسپورتی تر می باشد. اما این مسئله چندان برای خودروهای ایرانی صدق نمیکند.

نکته ای که باید در ارتباط با سایز لاستیک خودرو بدانید اینست که سایز فابریک به عنوان سایز نهایی خودرو نیست و دارندگان خودرو می توانند جهت دستیابی به مقاصد مختلف نظیر پایداری بیشتر در سطح جاده اقدام به تغییر سایز لاستیک خود بکنند. علاوه بر این سازندگان خودرو معمولا کمی فضای بیشتر برای قرار دادن لاستیک های بزرگتر در زیر ماشین در نظر می گیرند, که البته این مقدار فضا در خودروهای ساخت ایران بسیار زیاد می باشد.

33

با توجه به موارد ذکر شده در بالا عموما دارندگان خودرو عمدتا به دو دلیل اصلی اقدام به تغییر سایز لاستیک خود می کنند که یکی افزایش پایداری خودرو و دیگری زیبایی خودرو می باشد.

استفاده از لاستیک پهن تر با توجه به اینکه باعث افزایش سطح تماس لاستیک با سطح زمین می شود, باعث می شود تا خودرو در سرعتهای بالاتر دارای تعادل بیشتر باشد و همچنین در زمان گرفتن ترمز خودرو پایدار تر باشد. از اینرو اگر خیلی با خودروی خود به دلیل مسافرت های تفریحی و یا کاری به خارج از شهر می روید, استفاده از لاستیکهای پهن تر انتخاب بسیار مناسبی می باشد. اما, باید این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت لاستیک پهن تر معمولا بیشتر از قیمت لاستیک فابریک می باشد.

اگرچه استفاده از لاستیک پهن تر باعث افزایش پایداری خودرو می شود, اما شما نمی توانید هر مقدار که دلتان خواست از لاستیک پهن تر استفاده کنید و شما بغیر از لاستیک فابریک 2 تا 3 انتخاب دیگر ممکن است داشته باشید. بطور کلی توصیه می شود که در زمان خرید لاستیک نکات زیر را در نظر داشته باشید:

44

1- هیچگاه از لاستیک کوچکتر از لاستیک فابریک خودروی خود استفاده نکنید. این مسئله باعث کوبش خودرو و آسیب به جلوبندی می شود علاوه بر اینکه لاستیک مورد نظر ممکن است, توان تحمل وزن خودروی شما را نداشته باشد.

2- اگر قصد دارید که سایز لاستیک خودروی خود را تغییر دهید, این نکته را در نظر داشته باشید که لاستیک هر چهار چرخ خودروی شما تعویض شود تا خودروی شما بطور کامل بالانس بماند.

3- همچنین باید این نکته را در نظر  داشته باشید که استفاده از لاستیک با سایزهای خیلی بزرگتر باعث گیر کردن لاستیک به گلگیر و آسیب به جلوبندی می شود.

حال اگر قصد خرید لاستیک دارید و خیلی مطمئن نیستید که از چه سایز لاستیک بغیر از لاستیک فابریک استفاده کنید, به شما توصیه می کنیم که با مراجعه و یا تماس با فروشگاه رینگ و لاستیک تهران تایر از مشاوره رایگان و قیمت روز انواع لاستیکهای ایرانی و خارجی نظیر لاستیک بارز, لاستیک کویر, لاستیک یزد تایر, لاستیک کومهو و غیره اطلاع حاصل نمائید.