دوره جوانی مرحله ای خاص و ویژه بین نوجوانی و بزرگسالی است . همان ۷ سال سومی که در احادیث اسلامی به دوران وزارت و مشورت مشهور است.

در بررسی آیات قرآنی نقش جوانان را در قصص قرآنی و زندگی انبیا و رسولان کاملا شاهدیم: عفت و پاکدامنی جوانانی چون حضرت یوسف علی نبینا و آله و علیه السلام و حضرت مریم سلام الله علیها، تسلیم محض بودن جوانی چون حضرت اسماعیل علیه السلام در برابر فرامین الهی، باورهای توحیدی جوانان اصحاب کهف، فرماندهی جنگ در دستان جوانانی چون حضرت طالوت و داوود علیه السلام، نمونه های کوچکی از این آیات است .

یکی از سوالات مهمی که در روز قیامت، از نحوه و چگونگی استفاده از آن مورد بازخواست و پرسش قرار خواهد گرفت، همین مساله جوانی و عمر است.

با نگاهی اجمالی به سیره نبوی نیز در می یابیم که به مغتنم شمردن ایام جوانی توصیه شده و خودسازی در جوانی، اهتمام به عبادت، توبه در جوانی، وقار و پختگی، کسب علم و معارف دینی، کار و کوشش و دوری از بیکاری و بطالت و ازدواج در سنین جوانی از جمله موضوعات مهم در احادیث مربوط به دوره جوانی است. از طرفی در دوران حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله ، استفاده از حضور و نقش فعال جوانان به وفور دیده میشود.

چه در میان افرادی که از همان ابتدا ایمان آورده و در تبلیغ و توزیع آن در بین بقیه مردم داوطلب شدند، چه در میان نمایندگانی که پیامبر صلی الله علیه و آله به خارج از مکه و یا بعدها به عنوان فرماندار مکه انتخاب کرده و فرستادند و چه در فرماندهی جنگها ، حضور جوانان کاملا مشهود است.

چهار محور مهمی که در سیره پیامبر صلی الله علیه و آله در انتصاب جوانان میتوان دید عبارتند از: شایسته شناسی، شایسته گزینی، شایسته سازی و باور به جوانان که در جامعه کوچک آن زمان اجرا شد و به عنوان یک الگوی موفق، اثبات کرد که مدیریت جوانان در هر زمانی نتیجه بخش است.

در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز نقش جوانان در شکل گیری اعتراضات و راهپیمایی ها و فرار شاه و استقرار جمهوری اسلامی بسیار مهم و موثر بوده است. در جایی امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (ره) فرموده بودند: "اینک به تمام متصدیان امور و دست اندرکاران کشور هشدار می دهم که قدر این جوانان حزب اللهی را بدانید و از آنان قدردانی کنید و آنان را تشویق نمایید و در آغوش محبت خود حفظ کنید.

اینان بودند که ایران را نجات دادند و از این پس همین ها هستند که انقلاب را پاسداری می کنند و همین ها هستند که با صرف هزینه های کم، در ظرف مدت کوتاهی با روشن بینی خاص خویش، کارهای تعجب آوری نمودند که گمان نمی شد در ایران بتوان انجام داد. این مغزهای متعهد باید تشویق شوند تا شکوفا گردند".

حضرت امام (ره) با سپردن امور مختلف اداری و سیاسی کشور به جوانان موافق بودند. بها دادن ایشان به جوانان و حمایت از نسل جوان و انتخاب آنها به عنوان فرماندهان جنگ و وزیران و دیگر مناصب ، سبب شد که در دفاع مقدس هم که اندکی پس از انقلاب رخ داد، حضور جوانان در جبهه های دفاع مقدس پرشور باشد و در راستای دفاع از میهن از هیچ کوشش و جانفشانی دریغ نکنند. رهبر معظم انقلاب هم در جمع جوانان گفته بودند : "وقتی با جوانان هستم و در محیط جوان قرار دارم، احساس من مثل احساس کسی است که در هوای صبحگاه تنفس می‌کند؛ احساس تازگی و طراوت می‌کنم" ؛ و در جایی دیگر فرمودند : "اگر در یک جمله‌ی کوتاه از من بپرسند که شما از جوان چه می‌خواهید؟ خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش."

حتی در بیانیه گام دوم انقلاب هم که در چهل سالگی انقلاب توسط ایشان تدوین شد ، آمده است که "مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند."

و سپس در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده در مورد چند سرفصل اساسی چون علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی توصیه هایی به جوانان کردند .

و آنچه ما باید به عنوان نسل جوان مومن انقلابی مدنظر قرار دهیم همین سرفصلها و رووس مطالبی است که بزرگان دین و ولی امرمان مورد سفارش و تاکید قرار داده اند تا ان شاءالله بتوانیم با همکاری و همیاری یکدیگر این جمهوری را به حکومت جهانی اسلامی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پیوند زنیم.

مهدی پیرهادی