اتصالات از جمله قطعات کاربردی و مهم صنعتی است که در سایر پروژه های صنعتی استفاده می‌شوند. با توجه به کارایی و میزان اهمیتی که این قطعه دارد می‌توان گفت وجود آن در بسیاری از مواقع لازم خواهد بود به صورتی که با توجه به نیاز و کارایی مورد نظر از نوع خاصی از اتصالات استفاده می‌کنند. اتصالات صنعتی به طور کلی برای متصل کردن لوله‌ها و شیرآلات به یکدیگر استفاده می‌شوند. شما هیچوقت مشاهده نخواهید کرد که لوله‌ها به تنهایی استفاده شوند.

برای استفاده از کاربرد اصلی لوله‌های صنعتی وجود شیرآلات و اتصالات صنعتی لازم و ضروری خواهد بود. کارایی اصلی اتصالات صنعتی را می‌توان در اتصال لوله‌های صنعتی، تبدیل قطر هر کدام از آنها و انشعاب گیری خلاصه کرد. همچنین می‌توان این کارایی را زمان اتصال شیرآلات و لوله ها به یکدیگر در نظر گرفت. با توجه به زمینه‌ای که از اتصالات استفاده می‌کنند، می‌توان گفت که اتصالات صنعتی در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. برای معرفی انواع اتصالات صنعتی می‌توان به اتصالات فشار قوی و اتصالات جوشی اشاره کرد که از جمله مهمترین و کاربردی ترین انواع اتصالات صنعتی محسوب می‌شوند. در ادامه با هر دو نوع اتصالات نام برده بیشتر آشنا خواهیم شد.

c1

اتصالات فشار قوی

از جمله کاربردی‌ترین اتصالات می‌توان به اتصالات فشار قوی اشاره کرد. این نوع از اتصالات به دلیل دوام و مقاومت بالایی که دارند به این نام شناخته می‌شوند. اتصالات فشار قوی در اکثر مواقع به منظور جا به جایی مواد در صنایع مختلف کاربرد دارند. از این نوع اتصالات در صنایع غذایی، پلاستیک، دارویی، پتروشیمی و ... استفاده می‌کنند. در صنایع نام برده انتقال سیال با فشار بسیار زیادی همراه خواهد بود به همین دلیل اتصالاتی که برای آنها استفاده می‌شود باید دوام بالایی داشته باشد. فشاری که در جابه جایی سیالات در این قسمت وجود دارد سبب می‌شود که حرارت سیال افزایش پیدا کند. با توجه به این نکته بسیار مهم می‌توان گفت که استفاده از اتصالات فشار قوی در این زمینه لازم و واجب است.

اتصالات فشار قوی خود به دو نوع جوشی و دنده‌ای دسته بندی می‌شود. اتصالات دنده‌ای را می‌توان به عنوان قدیمی‌ترین نوع اتصالات معرفی کرد که تا به امروز برای کاربردهای مختلف از آنها استفاده می‌کردند. از این نوع اتصالات در اکثر مواقع برای اتصال لوله هایی که قطر کمی دارند استفاده می‌کنند. اتصالات فشار قوی دنده‌ای با توجه به ویژگی‌های عالی مثل استفاده راحت، هزینه کم و طول عمر بالا محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و در بسیاری از پروژه‌های صنعتی از آنها استفاده خواهد شد.

 

c2

اتصالات جوشی

نوع دیگری از اتصالات صنعتی، اتصالات جوشی است که به عنوان یکی از کاربردی‌ترین انواع اتصالات استفاده می شود. این نوع اتصالات، همانطور که از نام آن مشخص است به صورت جوشی استفاده می‌شود. از زمان‌های قدیم تا به امروز از این نوع قطعه صنعتی استفاده می‌کردند، ولیکن در حال حاضر با توجه به استفاده راحت تر از اتصالات فشار قوی، اتصالات جوشی محبوبیت و کاربرد گذشته را ندارند ولیکن همچنان از آنها در سایر پروژه های صنعتی استفاده می‌شود. برای کار با این نوع اتصالات نیاز به لوازم و دستگاه‌های خاصی است که بتوان این نوع اتصالات را به لوله و شیرآلات متصل کرد.

همچنین زمانی که نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند لازم است تا از ابزارهای مربوطه استفاده شود. از کاربرد ها و خواص مهم این نوع اتصالات می‌توان به تغییر مسیر جریان سیال اشاره کرد. اتصالات جوشی در انواع متفاوتی مثل تبدیل، زانویی، چهارراهی، درپوش و ... تولید می‌شوند. از اصلی‌ترین کاربردهای اتصالات جوشی می‌توان به مسدود کردن مسیر لوله، تقسیم لوله، تغییر جهت لوله، تغییر سایز لوله و انشعاب گیری اشاره کرد. بعلاوه زمانی که در مسیر انتقال سیالات، لوله‌ها دچار خرابی یا مشکل شوند با استفاده از اتصالات جوشی و عملیات جوشکاری برقی می توان مشکل مورد نظر را برطرف کرد.

برای ساخت اتصالات جوشی از شیوه خاصی استفاده می‌شوند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. در مرحله اول لوله به صورت طولی برش داده می‌شود. در مرحله دوم برای طراحی ساخت لوله‌ها و ایجاد شکل مورد نظر آنها را در قالب های خاصی قرار می‌دهند تا شکل یا طرح مورد نظر را به خود بگیرد. در مرحله نهایی لوله برش خورده تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرد تا انسجام گرفته و شکل مورد نظر را بدست آورد.

دقت کنید که انواع اتصالات جوشی را در ابعاد مختلفی برای کاربردهای متفاوت تولید می‌کنند. تنها شکل این نوع اتصالات در تمام دنیا ثابت خواهد بود ولی برای استفاده های مختلف از اندازه های خاصی استفاده می‌کنند.

مزیت های استفاده از اتصالات جوشی

  • این نوع اتصالات در مدت زمان های طولانی تری نیاز به سرویس شدن دارند.
  • سطح اتصالی که در قسمت میانی لوله و اتصالات جوشی قرار دارد، سطحی یکنواخت است.
  • اگر از این نوع اتصالات استفاده شود افت فشاری اغتشاش جریان به حداقل خواهد رسید.
  • در بین تمامی انواع اتصالات این نوع مقرون بصرفه تر خواهد بود و متریال کمتری استفاده می‌کند.

برای خرید انواع اتصالات صنعتی می‌توانید از پتروسا، تامین کننده تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی که قطعات صنعتی را با قیمت عالی و کیفیت فوق العاده تولید می‌کند، استفاده کنید.