امروزه با گسترش همه جانبه اینترنت، امکان پخش اخبار به سادگی برای تمامی افراد محیا شده است. همین نکته موجب شده است تا اطلاعات موثق و دروغ با یکدیگر همراه شده و در کنار هم، به طور همزمان، در سطح وب پخش شود. با توجه به این که به زمان انتخابات نزدیک می شویم، اهمیت این موضوع بیش از پیش شده و باید درباره صحت اخبار منتشر شده تحقیق نماییم. در این مطلب 5 راه ساده برای تشخیص خبر دروغ برای شما بازگو نموده ایم، با به کارگیری این روش ها، به سادگی می توانید اخبار موثق را از اخبار دروغ تشخیص دهید.

1.به منبع خبر توجه کنید.

منبع خبر به شما اعلام می کند که این اطلاعات از چه طریقی و چگونه برای اولین بار در سطح وب پخش شده است. برای اطلاع از صحت یا دروغ بودن اخبار، به منبع آن ها توجه نمایید. در صورتی که منبع ذکر شده برای آن ها از اعتبار کافی برخوردار باشد، می توانید به صحت اطلاعات اعلام شده اعتماد نمایید. از طرف دیگر، بسیاری از منابع خبری هستند که به کرات نسبت به پخش اخبار دروغ اقدام نموده اند. بدیهی است که این سایت ها را نمی توان به عنوان منبعی موثق و معتبر برای اطلاع از اخبار روز دنیا در نظر گرفت.

2.صحت اخبار قبلی را بررسی کنید.

اخبار قبلی سایت را بررسی کنید. در صورتی که اخبار قبلی اعلام شده در وب سایت صحیح بوده و از اعتبار آن ها مطمئن هستید، می توانید به اخبار جدید آن نیز اعتماد نمایید؛ اما اگر در سابقه های قبلی این منبع به اخباری دست یافتید که از اعتبار چندانی برخوردار نبوده و به نوعی خبر دروغ بوده اند، باید در درست بودن خبر جدید آن نیز تردید کنید.

3.چند سایت معتبر را نیز چک کنید.

پایگاه های خبری متعددی برای پیدا کردن اخبار روز دنیا وجود دارد. در صورتی که خبر اعلام شده صحیح باشد، حداقل نیمی از این وب سایت های خبری معتبر به آن پرداخته اند. به عنوان مثال فرض کنید خبری درباره زلزله سی سخت مطالعه نموده اید. برای تشخیص دروغ بودن این خبر، باید چندین خبرگزاری معتبر را بررسی نمایید. در صورتی که آن ها در این باره خبر یا مطالبی را منتشر کرده باشند می توانید از صحت آن مطمئن شوید.

4.اغراق در خبر را جدی نگیرید.

اغلب خبرگزاری ها برای جلب توجه مخاطبان از تیترهای به ظاهر جذاب و حتی گاها اغراق شده استفاده می کنند. هرگاه به خبری برخورد کردید که حس کردید در تیتر آن بیش از حد معمول اغراق شده و یا مدعی است که به طور ناگهانی، راه حلی ساده و در عین حال جامع برای مشکلات اخیر پیدا کرده است، در صحت آن تردید نموده و حتما بیشتر درباره این موضوع تحقیق کنید. پایگاه خبری تحلیلی شجر نیوز یکی از وب سایت های خبرگزاری است که به تازگی تاسیس شده است؛ اما این نکته باعث نشده است تا برای جذب مخاطبان و جلب توجه آن ها، بیش از اندازه اغراق کرده و یا اخبار دروغ منتشر نماید.

5.به بخش درباره ما رجوع کنید.

«درباره ما» یکی از اصلی ترین بخش هایی است که در هر سایتی قرار دارد. در این صفحه اطلاعاتی درباره مجموعه ذکر شده و آن را به طور کامل معرفی می کند. پایگاه های خبری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یکی از بهترین و در عین حال ساده ترین روش ها برای تشخیص دروغ بودن یک خبر، این است که به بخش «درباره ما» سایت مراجعه نموده و اطلاعات درج شده در آن صفحه را بررسی نمایید. با این کار می توانید حتی جهت گیری ها و نقطه نظرات سیاسی این خبرگزاری را نیز پیدا کنید.