راهنمای سفر ارزان به استانبول به شما ثابت خواهد کرد که با بودجه اندک نیز می شود سفر لذت بخش و خاطره انگیری را به این شهر دیدنی تجربه کرد. همراه ما باشید تا با چگونگی خرید بلیط هواپیما ارزان از سفرستان و تجربه اقامتی کم هزینه در استانبول آشنا شوید. بقدری از مواهب و مناظر مسحورکننده طبیعی، جاذبه های اسرارآمیز باستانی و اماکن شادی بخش و روح افزای تفریحی استانبول در کتاب ها، مجلات و صفحات اینترنتی سخن به میان آمده که همگی گردشگران و دنبال کنندگان مطالب گردشگری، نقشه استانبول را مثل کف دست خود می شناسند. با این وجود، هنوز هم برخی بازدید از استانبول را بنا به دلایلی نظیر هزینه نه چندان اقتصادی سفر به این شهر دل انگیز به تعویق می اندازد. اما اگر بدانید که سفر به استانبول آنچنان هم که فکر می کنید، پرهزینه نیست، آیا بار سفر می بندید؟ در این مطلب با ارائه راهکارهایی سودمند به شما ثابت خواهد شد که برخلاف تصور برخی از گردشگران، سفر ارزان به استانبول نیز امکان پذیر است.

 

زمانی مناسب را برای سفر انتخاب کنید.

درست است که ارزش پول ملی کشور ما به میزان زیادی کاهش یافته، اما اکنون جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کروناست و محدودیت های سفرهای برون کشوری موجب شده که گردشگری در جهان تحت تاثیر پیامدهای کاهش سفرهای خارجی، در شرایطی نامطلوب قرار گیرد. کاهش تقاضا برای سفرهای خارجی، نرخ بلیط استانبول را نیز در این روزها تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شده است که هزینه پرواز تهران استانبول نیز به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یابد و هر گردشرگی با هر بودجه و درآمدی در این زمان قادر نباشد از استانبول دیدن کند. بنابراین در این ایام که اقتصاد کشور ترکیه بدلیل رویارویی با ویروس کرونا رکود و ارزش پول ملی این کشور تا حدود زیادی نسبت به قبل کاهش یافته است.

 

بلیط هواپیما را از ایرلاینی ارزان خریداری کنید.

وقتی قرار باشد به استانبول سفر کنید، بسیاری به شما پیشنهاد می دهند که بلیط خود را از شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز تهیه کنید، اما حقیقت این است که ایرلاین های دیگری نیز وجود دارد که با قیمتی ارزان تر شما را به استانبول برسانند. ایرلاین هایی نظیر شرکت هواپیمایی ماهان ایر که با خرید بلیط چارتر آن شاید از لحاظ امکانات و خدمات در حد و اندازه های ترکیش ایرلاینز نباشد، اما بسیار مقرون بصرفه بوده و مناسب افرادی است که قصد دارند سفری ارزان را به استانبول تجربه کنند. چنانچه پروازی را با پگاسوس تجربه کردید و به جای فرودگاه آتاتورک در فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن فرود آمدید، نگران نباشید، چراکه اتوبوس های فرودگاه شما را با هزینه ای بسیار اندک و در حدود ده لیر به میدان تقسیم خواهند رساند.

 

در هاستل اقامت کنید.

 

o2

اماکن اقامتی در استانبول بی شمارند و وقتی صحبت از اقامتی ارزان به میان می آید، گستره وسیعی از گزینه های اقامتی به صف خواهند شد. در میان این گزینه ها، هاستل بدلیل داشتن امنیت، کیفیت خوب و خدمات مناسب و مهم تر از همه هزینه اقامتی ارزان و مقرون بصرفه، برترین گزینه برای اقامتی چند روزه در استانبول به حساب می آید. بنابراین چنانچه قصد دارید تا حد ممکن از هزینه اقامتی خود بکاهید، هاستل ها به خصوص پانسیون ها و خوابگاه هایی که فرصت ملاقات با افرادی جدید را برای شما فراهم می سازند، برترین مکان برای اقامت شما خواهند بود.

 

استانبول کارت خریداری کنید

اگر بدانید که با خرید استانبول کارت چقدر در هزینه گشت و گذار در استانبول صرفه جویی خواهید کرد، در همان بدو ورود به استانبول یکی از این کارت های جادویی را که هزینه های سفرهای درون شهری شما را به نصف کاهش میدهد، برای خود تهیه می کنید. این کارت ها در دکه های تعبیه شده در بخش ورودی ایستگاه های متروی استانبول موجودند و شما می توانید به راحتی از طریق خودپردازها و دستگاه های خرید اتوماتیک، بلیط آن را به میزان دلخواه شارژ کرده و در هر جای شهر استفاده کنید.

 

در رستوران های ارزان ولی باکیفیت غذا بخورید.

تنها بخاطر اینکه قصد دارید سفری ارزان به استانبول را تجربه کنید، نباید غذایی ناسالم و غیر بهداشتی بخورید. کافی است رستوران های باکیفیت و ارزان قیمت استانبول را شناسایی کنید تا همانند اهالی شهر استانبول، رستورانی مناسب و مقرون بصرفه را برای خورد و خوراک در طول اقامت برگزینید. حتما سعی کنید در مدت اقامت خود دوستانی را در استانبول بیابید و از آن ها راجع به رستوران های اصناف (رستوران هایی که کسبه و کارگران در آن ها هر روز غذا می خورند) در نزدیکی محل اقامت خود پرس و جو کنید. این رستوران ها نه تنها غذای محلی لذیذ را با بالاترین کیفیت ممکن به شما ارائه می دهند، بلکه هزینه بسیار اندکی بابت هر وعده غذا از شما طلب خواهند کرد. 

 

به جای اجاره تاکسی، سوار مینی ون شوید.

مینی ون ها که در استانبول دولموش نامیده می شوند و با رنگ های آبی و زرد از دیگر مینی ون ها متمایز می گردند، کم هزینه ترین روش گشت و گذار در استانبول به حساب می آیند. البته باید گفت که با وجود اینکه این خودروها تجربه گشت و گذاری ارزان در استانبول را به شما ارائه می دهند، عاری از ایراد نیستند: اگر برای رسیدن به مکانی عجله داشته باشید، به هیچ وجه نباید از این خودروها استفاده کنید، چراکه رانندگان دولموش تا زمانی که ظرفیت مسافران این مینی ون ها تکمیل نگردد، حرکت نخواهند کرد. با این حال، چنانچه وقت کافی داشتید و قصد داشتید مسیری را با تاکسی در استانبول جابجا شوید، عجله نکنید؛ نخست از رهگذران بپرسید که نزدیک ترین توقفگاه مینی ون ها کجاست، اگر اقبال با شما یار و مینی ون یا همان دولموشی در نزدیکی شما پارک شده باشد، با سوار شدن به آن به میزان زیادی می توانید در هزینه کرایه صرفه جویی کنید.

 

از رویدادهای رایگان استانبول بهره برید.

o4

کافی است بدانید که در چه زمانی چه مکانی رویدادی رایگان برگزار کرده است، در این صورت بدون صرف یک ریال بابت هزینه ورودی قادر خواهید بود از امکانات و خدمات رفاهی اماکن تفریحی و فرهنگی استانبول لذت ببرید. شما می توانید در اشتراک سایت هایی که تخفیف های جدید اماکن دیدنی استانبول را اطلاع رسانی می کنند، عضو شوید و از جدیدترین رویدادهای رایگان در مراکز فرهنگی، تفریحی و حتی جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی مطلع گردید. همچنین می توانید کارت خوشآمدگویی استانبول (استانبول ولکام کارت) را خریداری کنید تا از برخی جاذبه های گردشگری استانبول با تخفیف بازدید کنید.

 

برخی نکات مفید برای تجربه سفری ارزان

در این بخش که آخرین بخش راهنمای سفر ارزان به استانبول است، به برخی نکات سودمندی که شما را در تجربه سفری ارزان به این شهر دیدنی یاری می رساند، اشاره خواهد شد.

خودتان آشپزی کنید. از آنجایی که بخش زیادی از هزینه های سفر به هزینه خورد و خوراک در رستوران ها اختصاص دارد، چناچه بودجه بسیار اندکی را برای سفر خود در نظر گرفته اید، بهتر است سعی کنید خودتان دست به کار شده و غذای خود را تهیه و طبخ کنید. می توانید مقداری برنج، گوشت و سبزیجات را از بازارهایی محلی و یا فروشگاه هایی ارزان قیمت خریداری کنید و غذایی مطابق با ذائقه خود در مکانی که در آن اقامت دارید، طبخ کنید.

چانه بزنید. به یاد داشته باشید که هر نرخی که فروشندگان در بازار به شما اعلام می کنند، دو یا سه برابر قیمت و ارزش اصلی کالاست. بنابراین هیچوقت چانه زنی را فراموش نکنید، و زمانی که با کسی معامله می کنید، هیچگاه قیمت اولیه کالا را نپذیرید. بهتر است ابتدا یک سوم قیمت پیشنهادی فروشنده را بپذیرید و اندک اندک به این قیمت بیفزایید.

از اقامت در محله سلطان احمد یا میدان تقسیم پرهیز کنید. گزینه های اقامتی این نواحی، بدلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارند، معمولا هزینه اقامتی زیادی را نیز از میهمانان طلب می کنند. بنابراین بهتر است تا جای ممکن از اقامت در این اماکن دوری کرده و در مناطقی واقع در حومه استانبول اقامت کنید.

بطری آب همراه داشته باشید. شاید تصور کنید که صرفه جویی در خرید آب معدنی تاثیر چندانی در هزینه های سفر شما ندارد، اما کافی است در انتهای سفر هزینه بطری های آب معدنی خریداری شده را محاسبه کنید تا به این حقیقت پی ببرید که چه میزان از بودجه سفر خود را بی دلیل صرف خرید آب معدنی کردید. کافی است بطری مخصوصی را به همراه داشته باشید و از آب نوشیدنی و قابل آشامیدن فروشگاه ها و رستوران ها استفاده کنید.

منبع: https://www.thebrokebackpacker.com