در قرآن آیاتی درباره چشم زخم وجود دارد (ایه وان یکاد...) که با مطالعه این آیات می‌توان به حقیقت وجود چشم زخم پی برد. علاوه‌بر این، احادیث و روایات بسیاری نیز از ائمه و معصومین بیان شده‌است که نشانه وجود چشم زخم و اهمیت یافتن دعای شفای چشم زخم می‌باشد و در همین مطلب به همه آنها اشاره خواهد شد. در دین اسلام دعاها و احرازی وجود دارد که توسط بسیاری از معصومین و علمای دین توصیه شده‌است که به کمک آنها می‌توان چشم زخم را دفع کرد. برای مثال دعای شرف الشمس یک دعای شفای چشم زخم و دعای دفع شر قوی می‌باشد و  نوشتن دعای شرف شمس و استفاده از آن به صورت نگین یا انگشتر شرف شمس برای دور ماندن از بلایا بسیار مناسب است. دعای حرز امام جواد نیز یک دعای شفای چشم زخم می‌باشد که دارای احادیث مستقیم از معصوم است. این دعا نیز بسیار شناخته شده و پرخاصیت است که استفاده از آن برای کسانی که به دنبال یک دعای شفای چشم زخم قوی هستند بسیار توصیه می‌شود که غالبا به صورت بازوبند یا انگشتر حرز امام جواد استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی این دو مورد می‌پردازیم.

شرف الشمس: دعای دفع شر قوی و شفای چشم زخم

بر خلاف اکثر مردم که بر این باورند که شرف الشمس یک نوع سنگ است در واقع شرف الشمس یک دعای منسوب به حضرت علی (ع) است که بر پشت سنگ عقیق زرد حکاکی می‌شود و غالبا به صورت انگشتر شرف شمس استفاده می‌شود اما نوشتن دعای شرف شمس نیز آداب خاصی دارد. اکثرا این دعا به عنوان یک ذکر رزق و روزی و یک دعای شفای چشم زخم قوی شناخته می‌شود. این دعای دفع شر معمولا پشت سنگ عقیق زرد حکاکی می‌شود و به صورت انگشتر نقره مردانه و زنانه شرف شمس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر اینکه میتوان از شرف الشمس به عنوان یک دعای شفای چشم زخم قوی استفاده کرد برای درامان ماندن از بلایا و حفاظت در مقابل حوادث نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوشتن دعای شرف شمس بر سنگ عقیق زرد بر خواص شرف الشمس می‌افزاید به طوری که از امام موسی کاظم (ع) در مورد عقیق زرد روایتی آمده است که می‌فرمایند انگشتر زرد در انگشت خود کنید که سبب آسان شدن امور می‌شود و در آن هیچ دشواری در کار نباشد.

همچنین پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: هر کسی که یکی از انواع سنگ های عقیق‌ سفید و سرخ و زرد را در دست خود داشته باشد جز خیر و نیکی و افزایش روزی و سلامتی و دفع بلا‌ها چیزی نمی‌بیند و همچنین از شر پادشاهان ظالم و از هر آنچه آدمی از آن ترس دارد در امان می‌‌ماند.

مرحوم شیخ بهائی نیز در کتاب “سرالمستتر” در رابطه با نوشتن دعای شرف شمس و این که شرف الشمس شناخته شده است یا خیر بیان کرده اند: نوشتن دعای شرف شمس می بایست در روز ۱۹ حمل که مطابق با روز ۱۹ فروردین می‌باشد انجام شود. نوشتن دعای شرف شمس جهت تمدید و تکرار لازم نیست و با یک بار نوشتن دعای شرف شمس می‌توان از خواص آن به صورت دائم بهره‌مند شد.

در کتاب ریحانه الادب هم ذیل نام “ابو البدر” از عالمان و بزرگان قدیم شهر اردبیل، شرح کامل و مفصلی درباره دعای دفع شر شرف شمس آمده‌است. در این کتاب به حروف رمزی و اشعاری که به امام علی (ع) در مورد این حروف منسوب شده و طرز نوشتن این حروف اشاره شده‌است. (ریحانه الادب، مدرس تبریزی، ج۷)

برخی از خواص شرف الشمس

در مورد خواص انگشتر شرف شمس و به همراه داشتن این دعای دفع شر قوی خواص زیادی گفته شده‌است. اولین و مهم‌ترین خاصیت از خواص شرف شمس دفع فقر می‌باشد و به عنوان یک ذکر رزق و روزی بسیار پرخاصیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. دفع بدى ها، حفظ و حفاظت جان و اموال نیز از دیگر خواص مهم استفاده از انگشتر شرف الشمس می‌باشد از همین رو این دعا به دعای دفع شر نیز معروف است. حفاظت در مقابل حمله جانوران و ایمنی از بلایا و دشمنان دفع بیماری ها  و کسب عزت و مقام از دیگر خواص نوشتن دعای شرف شمس و به همراه داشتن آن می‌باشد.

به طور کلی به همراه داشتن انگشتر شرف شمس از دو جهت حائز اهمیت می‌باشد اول وجود سنگ عقیق که خواص بسیاری برای روح و بدن دارد و استفاده از آن در روایات و احادیث توصیه بسیاری شده‌است و دوم دعای شرف الشمس می‌باشد که دارای خواص جداگانه بسیاری می‌باشد. امام صادق (ع) درمورد خواص استفاده از انگشتر عقیق می‌فرمایند: انگشتر عقیق سبب ایمنی در سفر می‌شود و به صاحب عقیق عاقبتی به جز نیکی و خیر نرسد.

 استفاده از انگشتر عقیق شرف الشمس و انواع انگشتر عقیق اثری بسیار زیاد در از بین بردن انواع مختلف انرژی‌های منفی از محیط دارد، همچنین سبب پاکسازی هاله‌ای از انرژی‌های منفی نیز خواهد شد. برای خرید و مشاهده قیمت انواع انگشتر شرف شمس مردانه و زنانه اصل کلیک کنید.

آداب نوشتن دعای شرف شمس

نوشتن دعای شرف شمس همانند اکثر دعاها و احراز دارای آداب خاصی می‌باشد و هنگام نوشتن و حکاکی باید سعی کرد تا آداب نوشتن دعای شرف شمس به طور کامل رعایت شود تا بتوان از خواص این دعای دفع شر نهایت استفاده را برد. همانطور که گفته شد اولین نکته در نوشتن دعای شرف شمس زمان حکاکی آن است. این دعای شفای چشم زخم در روز 19 فروردین و در ساعات معین حکاکی شود.

نوشتن دعای شرف شمس باید توسط فردی متدین و با تجربه انجام شود و هر فردی شایستگی لازم برای حکاکی این دعا را ندارد. توصیه شده‌است که هنگام نوشتن دعای شرف شمس وضو داشته باشید و رو به قبله بنشینید. بهتر است که قبل از شروع به نوشتن دعای شرف شمس 2 رکعت نماز حاجت همانند نماز صبح بخوانید و سپس شروع به نوشتن دعای شرف شمس کنید. توجه داشته باشید که نوشتن دعای شرف شمس بر روی سنگ عقیق زرد اگر به طور درست و صحیحی انجام شود نیازی حکاکی و نوشتن دوباره نیست و میتوان از خواص این دعای دفع شر قوی بهره‌مند شد. درصورتی که توانایی استخراج زمان دقیق حکاکی را از تقویم‌های نجومی ندارید و یا آداب حکاکی صحیح و دقیق دعای شرف الشمس را ندارید میتوانید محصولات مختلف نظیر گردنبند، نگین، دستبند و انگشتر شرف شمس را از فروشگاه شرف آنلاین خرید بفرمایید. شرف آنلاین فروشگاه تخصصی محصولات شرف الشمس می‌باشد که با سابقه طولانی به صورت ویژه محصولات شرف شمس را ارائه می‌کند. نوشتن شرف شمس در روز و ساعات خاص و با رعایت آداب کامل به صورت مستقیم توسط خود مجموعه شرف آنلاین انجام می‌گیرد. برای مشاهده قیمت، خرید و دریافت اطلاعات بیشتر درباره فواید و خواص سنگ شرف الشمس اصل کلیک کنید.

دعای دفع شر حرز امام جواد (ع)

دعای حرز امام جواد (ع) یکی از انواع دعای دفع شر پرخاصیت و بسیار شناخته شده‌است که به همراه داشتن آن خواص بسیاری دارد و توسط بسیاری از علما توصیه شده‌است. شناخته شده ترین دعای دفع شر و بلایا حرز امام جواد (ع) است که توصیه فراوانی برای به همراه داشتن این حرز به صورت بازوبند یا انگشتر حرز امام جواد در همه حالات شده است. دعای حرز امام جواد (ع) را نیز می‌توان به عنوان یک دعای شفای چشم زخم در نظر گرفت. تمام ائمه ما دارای حرز های مخصوص به خود بودند که به جهت دفع بلایا و برای محفوظ ماندن از آن استفاده می کردند. پیامبر اکرم (ص) درباره چشم زخم و اهمیت استفاده از دعای شفای چشم زخم فرموده‌اند: چشم زخم مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‌دهد. همچنین حضرت امام صادق (علیه السلام) نیز می فرمایند: چنانچه قادر بودید که قبر ها را بشکافید (علت مرگ را متوجه می‌شدید) خواهید فهمید که اکثر مرگ و میرها به خاطر چشم زخم می‌باشد.

استفاده از حرز امام جواد نیز آداب خاصی دارد و برای نتیجه بهتر گرفتن باید سعی کرد تا آداب آن بطور کامل رعایت شود. در ادامه مقاله برخی از آداب و خواص این دعای شفای چشم زخم گفته خواهدشد.

خواص دعای حرز امام جواد (ع) (دعای دفع شر)

با توجه به متن دعای حرز امام جواد (ع) و معنی آن می‌توان گفت که یک دعای شفای چشم زخم قوی است. دعای حرز امام جواد بین همه دعاها و تعویذات مانند دعای شرف الشمس برای دفع بلا معروف‌تر است. دفع نگاه و زبان بد دشمنان از مهمترین فواید این دعای دفع شر می‌باشد. این دعا تاثیر بسیاری در دفع چشم زخم مانند سنگ چشم زخم دارد و به عنوان یک دعای شفای چشم زخم شناخته می‌شود. این حرز سبب مصون ماندن از تنگدستی، گرسنگی و تشنگی خواهدشد.

بر اساس روایات نقل شده، مامون در جنگ با دشمنانش این دعای دفع شر را همراه خود داشت و تا زمانی که این حرز را همراه داشت در تمام جنگ ها پیروز و سربلند از میدان خارج می‌شد و هیچ آسیبی به او نمی‌رسید.

آیت الله بهجت این حرز را یک دعای شفای چشم زخم می‌دانند و در این باره فرموده‌اند: به جهت جلوگیری از چشم زخم یا باطل شدن جادو حرز امام جواد (ع) تاثیر گذار می‌باشد. جادو و طلسم به وسیله این دعای دفع شر و توکل و امید به خدا و آیات قران دفع خواهد شد.

امام جواد ع در مورد این دعای دفع شر پرخاصیت فرموده‌اند: خود را به این دعا حرز کن که اگر لشکرهای روم و ترک را مشاهده کنی و همگی به همراه جمیع اهل زمین علیه تو قیام کنند، از ایشان به تو بدی نخواهد رسید و از همه آن ها ایمن باشی.

آداب حرز امام جواد (ع)

همانند اکثر دعاها و حرزها نوشتن این دعای دفع شر نیز دارای آداب خاصی می‌باشد. مطابق فرمایش امام جواد (ع) این دعا باید به صورت دست نویس بر روی پوست آهو حکاکی شود. گفته شده است که هنگام نگارش از قلم ساخت دست مسلمان استفاده شود. پس از حکاکی آن را درون لوله‌ای از جنس نقره قرار می‌دهند و نهایتا طبق قول امام جواد (ع) این لوله نقره باید درون بازوبند چرمی قرار بگیرد و بر بازوی دست راست بسته شود. همچنین خودداری کردن از نوشتن این دعا در ساعات قمر در عقرب نیز یکی دیگر از آداب نوشتن این دعای شفای چشم زخم می‌باشد. هنگام نوشتن نیازی به نوشتن تمام اعزاب به صورت کامل و دقیق نیست.

رعایت تمام این آداب احتیاج به تجربه و تبحر دارد. فروشگاه اینترنتی شرف آنلاین با سابقه‌ای طولانی ارائه دهنده پک کامل حرز امام جواد (ع) با رعایت تمامی آداب است. این پک کامل، شامل دعای حرز امام جواد (ع) روی پوست آهو به همراه لوله نقره‌ی حکاکی شده و یک عدد بازوبند چرمی است که با قیمت بسیار مناسب و با تضمین رعایت آداب و پوست آهو اصل ارائه می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این حرز شریف و مشاهده قیمت و خرید پک کامل حرز امام جواد به لینک دعای حرز امام جواد علیه السلام مراجعه بفرمایید.

طبق سخنی که در مورد آداب حرز امام جواد ع از امام جعفر صادق (ع) بیان شده است می توان در هنگام جنابت یا دستشویی رفتن آن را همراه داشت و اشکالی ندارد ولی خانم ها یا جدا کند یا داخل یک بازوبند چرمی بگذارد و سپس به بازو ببندد.

انواع دیگر دعای شفای چشم زخم

به جز دعای حرز امام جواد (ع) و دعای شرف الشمس که از شناخته شده‌ترین دعای دفع شر هستند برخی از دعاهای دیگر وجود دارد که سبب دفع چشم زخم خواهند شد و به عنوان یک دعای شفای چشم زخم شناخته می شوند.

سوره حمد، توحید و معوذتین

امام رضا (ع) نیز (در مکارم الاخلاق، ص 474( درمورد دعای شفای چشم زخم فرموده اند: هر زمان که احساس کردی تو را چشم زنند، دستانت را در مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ می کند. (مکارم الاخلاق، ص 474(

سوره یس

گفته شده است که سوره یس را نیز می توان به عنوان یک دعای دفع شر در نظر گرفت و خواندن سوره یس و حمل نوشته این سوره شما را از شر جن و چشم زخم در امان نگه می‌دارد.

آیت الکرسی

به گفته بسیاری از علما آیه الکرسی نیز یک دعای شفای چشم زخم قوی می‌باشد و خواندن زیاد آیه الکرسی و نصب آن در خانه موجب دور شدن چشم بد از شما می‌شود.

صدقه و دیگر اذکار

صدقه دادن نیز یکی از راه هایی است که به کمک آن می‌توان چشم زخم را دفع کرد و علائم چشم زخم را از بین برد ضمن اینکه تکرار معوذتین و تکرار دعای لاحول و لا قوۀ الا بالله نیز در دفع این بلا مفید است. امام علی (ع) به چشم زخم و دعای دفع شر اشاره‌ای کرده‌اند: هر گاه کسی از شما انسان یا چیز زیبایی را مشاهده کرد و از آن خوشش آمد بگوید: آمنت بالله و صلی الله علی محمد و آله، در این صورت چشم او تأثیر منفی نخواهد داشت. (ج60، ص18(

انگشتر عقیق، فیروزه و حدید

در این میان برخی از سنگ ها نیز وجود دارد که برای دفع چشم زخم توصیه شده اند و خواص بسیاری دارند. علاوه بر سنگ عقیق و شرف الشمس که به خواص آن پرداختیم برخی از سنگ های دیگر مانند سنگ فیروزه نیز وجود دارند که برای دفع چشم زخم توصیه شده و مفید هستند. سنگ حدید صینی با ذکر امام صادق (ع) (هفت جلاله) نیز برای در امان ماندن از این پدیده شوم بسیار مفید و تاثیرگذار می‌باشد. گاها انگشترهای عقیق، فیروزه و حدید با دعای حرز امام جواد ترکیب می‌شوند (دعای حرز امام جواد پشت نگین عقیق یا فیروزه قرار می‌گیرد) تا مصرف کننده همزمان از خواص حرز امام جواد و نگین‌های ارزشمند عقیق و فیروزه استفاده نمایند. برای مشاهده تنوع بالایی از انگشترهای حرز امام جواد (علیه السلام) با سنگ های عقیق و فیروزه روی لینک مشاهده قیمت و خرید اینترنتی انگشتر حرز امام جواد زنانه و مردانه اصلی کلیک نمایید.

برخی از علائم چشم زخم

همانطور که گفته شد با توجه به اهمیت این موضوع در قران کریم نیز به این موضوع اشاره شده است. آیه " و ان یکاد ... " که به صورت غیر مستقیم به چشم خوردن پیامبر (ص) توسط چند یهودی اشاره کرده‌است یکی از آیات قران در مورد چشم زخم می‌باشد.

وجود مشکلات مالی و مشکلات کسب درامد ناگهانی و ادامه دار می‌تواند از علائم چشم زخم باشند. انواع مشکلات و تغییرات در نشاط و شادابی زندگی و عافیت را نیز می‌توان به عنوان علائم چشم زخم در نظر گرفت. یافتن اثرات منفی در مهارت های فردی و توانایی جسمانی نیز می‌تواند از دیگر علائم چشم زخم باشند. ایجاد دشمنی و از بین رفتن عطوفت و مهربانی با دوستان و اعضای خانواده نیز از مهمترین نشانه های چشم زخم است. البته علائم چشم زخم تنها روی انسان قابل مشاهده نیست و ممکن است بر روی برخی از حیوانات و نباتات نیز علائم چشم زخم دیده شود. همچنین این بلا حتی بر روی جامدات نیز تاثیر منفی می‌گذارد و ممکن است ماشین، ملک و اموال شما را هم تحت تاثیر قرار دهد که امید است با استفاده شایسته از دعای حرز امام جواد (ع) و شرف الشمس در پناه خداوند قرار گیرید.