شهرستان نوشهر یکی از شهرهای مازندران است. در گذشته این شهر به همراه شهرستان نور ایالتی به نام رویان تشکیل داده بودند. همچنین این شهر به دلیل داشتن بندر از گذشته تاکنون با کشورهای حاشیهٔ دریای خزر مراودات تجاری داشته است. به عبارتی بندر تجاری نوشهر یکی از بنادر اقتصادی کشور محسوب می‌شود. از طرفی به دلیل نزدیکی به تهران و داشتن خطوط هوایی به مرکز کشور و شهرهای شمالی کشور مانند گیلان و گلستان اهمیت نوشهر بیشتر می‌شود. همچنین به دلیل ساحلی بودن این شهر، بیشتر ویلاهای نوشهر در حاشیهٔ دریای خزر قرار دارد. شاید بسیاری از مسافران و افرادی که به تازگی در این شهر ساکن شده‌اند از فصل خرید ماهی و تنوع ماهی‌ها اطلاعی نداشته باشند. در این مقاله ماهی‌های پاییزی شهر نوشهر و به طور کلی شمال کشور را معرفی خواهیم کرد.

ماهی سفید

یکی از بهترین ماهی‌های دریای خزر را ماهی سفید می‌دانند. این ماهی پرطرفدار، چندین نوع دریایی، رودخانه‌ای و پرورشی دارد. شکل ظاهری ماهی سفید دوکی شکل است و بدن کشیده‌ای دارد. فلس‌های این ماهی دایره‌ای شکل هستند. قسمت پشت ماهی سفید نقره‌ای و قسمت شکمی آن سفید رنگ است. از آنجایی که این ماهی در بین فصل‌های بهار و پاییز تخم‌ریزی می‌کند، پس بهترین فصل صید آن بهار یا پاییز است. این ماهی در قسمت جنوب و جنوب‌غربی دریای خزر صید می‌شود. برای صید ماهی سفید از طعمه‌های خاصی مانند صدف، مغز صدف و حشرات آبی استفاده می‌شود. صید ماهی سفید با توجه به دمای سطح لایه‌های آب، بسیار نوسان دارد. اینگونه ماهی‌ها در ماه‌های دی و بهمن به لایه‌های عمیق‌تر آب، مهاجرت می‌کنند.

ماهی کفال

یکی دیگر از ماهی‌های مرغوب شمال، کفال نام دارد. این ماهی به دلیل داشتن گوشت سفت و سفیدش بسیار پرطرفدار است و غالبا به صورت دودی مصرف می‌شود. شکل و شمایل این ماهی با ماهی‌های دیگر شمال کمی متفاوت دارد. کفال بدنی کشیده، سری پهن و دندان‌های ضعیف و کوچکی دارد. بهترین نوع ماهی کفال؛ طلایی، راه راه،‌ پشت سبز و پوزه باریک است. این ماهی که در آب‌های شیرین زیست می‌کند با تغییرات دمایی آب اصلا سازگار نیست. تخم‌ریزی این ماهی از ماه‌های خرداد آغاز و تا شهریور ادامه می‌یابد. صید این ماهی از فصل پاییز تا اوایل بهار است. بیشترین صید این ماهی در دریای خزر و مازندران صورت می‌گیرد. این ماهی جزو صید پاییزی محسوب می‌شود. جنب‌وجوش بیشتری نسبت به سایر ماهی‌ها دارد و به خوبی به قلاب و طعمه ضربه می‌زند. همچنین کفال به دلیل داشتن استخوان کمتر و قیمت مناسب، پرفروش‌ترین ماهی در شمال کشور به شمار می‌آید.

k2

کپور

ممکن است با کمک سایت divar.ir ویلایی در شهر نوشهر گرفته باشید. در این صورت، شاید بخواهید در این شهر شمالی، طعم ماهی را بچشید. ماهی کپور انتخاب مناسبی است. کپور از جمله ماهی‌های شمال کشور است که در فصل‌های زمستان و پاییز سفره‌های مردم شمالی را رنگین می‌کند. همچنین به دلیل ارزش بالایی غذایی کپور، صید آن در شمال کشور به وفور صورت می‌گیرد. ماهی کپور انواع مختلفی دارد؛ کپور معمولی، علفخوار و کپور نقره‌ای از این دسته هستند. ماهی کپور معمولی از پلانکتون‌های گیاهی و جانوری تغذیه می‌کند. به این گونه ماهی، کفزی خوار نیز می‌گویند. بهترین دما برای زندگی این ماهی، دمای گرم است. البته گونه‌ٔ علفخوار این ماهی بسیار لذیذ تر بوده و جزو محصولات صادراتی در شمال کشور قرار می‌گیرد. بهترین زمان صید این ماهی در پاییز و زمستان است. چرا که ماهی‌ها عموما در این فصل رشد یافته و سنگین وزن به سراغ طعمه می‌آیند.