اگر به دنبال این هستید که وارد حیطه کدنویسی و برنامه نویسی شوید، باید بدانید که این مسیر نیز مانند دیگر مشاغل و حرفه‌ها سختی‌های خود را دارد و اولین قدم در یادگیری این است که صبر و حوصله خود را بالا ببرید. اما با این حال، حتما لازم نیست که سراغ کلاس‌ها و موسسات پرهزینه بروید و بدانید که بسیاری از برنامه نویسان بزرگ در خانه و با کمک منابع رایگان (و ارزان) زیادی، توانستند تکنیک‌های این حرفه را بیاموزند و خود را به بازار کار معرفی کنند. در این مقاله قصد داریم تا درباره این صحبت کنیم که برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم و چه مسیری باید طی شود تا از یک برنامه نویس صفر به فردی حرفه‌ای در این شغل تبدیل شوید.

برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟

چه فردی باشید که به هیچ عنوان با وب و فضای کدنویسی آشنایی ندارد و چه شخصی تحصیل کرده در زمینه وب باشید، تنها چیزی که برای شروع برنامه نویسی نیاز دارید کامپیوتر و اینترنت است. اما این دو، نیاز اولیه هر کاری در نظر گرفته می‌شوند و برنامه نویسی و فکر کردن به آن به موارد دیگری نیز نیاز دارد و مهم‌ترین آن علاقه و زمان برای یادگیری است.

همه می‌دانیم که زبان‌های برنامه نویسی هستند که برنامه نویسی را به وجود آوردند و در واقع این زبان‌های برنامه نویسی هستند که هر برنامه نویس را از دیگری مجزا می‌کند. بنابراین برای شروع برنامه نویسی، حتما باید درباره زبان‌های برنامه نویسی تحقیق کنید و با شناخت زبان های برنامه نویسی آینده دار، تصمیم گیری را برای خود را راحت کنید.

زبان برنامه نویسی مناسب را انتخاب کنید

وقتی هدف خود را از برنامه نویسی مشخص کنید، بسیار راحت‌تر می‌توانید زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کنید. در حالی که هیچ زبان برنامه نویسی “بهتری” وجود ندارد، اما زبان‌هایی هستند که بیشتر کارایی دارند و در بازار به آنها بیشتر نیاز است. HTML و CSS دو مورد از ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی به شمار می‌آیند، اما این دو زبان فقط برای توسعه وب‌سایت‌ها استفاده می‌شوند و مفید هستند.

وب‌سایت‌هایی که کاربر تعامل بیشتری با آنها دارد و شامل درگاه پرداخت یا پایگاه داده می‌شوند، باید با Javascript، PHP ، SQL و Python نوشته شوند. برنامه نویسان اپلکیشن موبایل از Swift یا C برای ساختن اپلیکیشن‌های موبایل برای سیستم عامل iOS و زبان‌های Java یا Kotlin برای نوشتن اپلکیشن‌های موبایل برای سیستم عامل Android استفاده می‌کنند. برنامه نویسان در حیطه بازی‌های ویدیویی برای اجرای ایده‌های خود در این حوزه به Unity یا حتی C # متوسل می‌شوند.

n2

با تمام این اطلاعاتی که ارائه دادیم، باز هم نمی‌دانید سراغ کدام زبان بروید؟ باید بگوییم که بیشتر حرفه‌ای‌ها یادگیری زبان‌هایی مانندPython ، C # یا JavaScript را توصیه می‌کنند، زیرا کاربرد بیشتری در بازار دارند و همچنین کار کردن با این زبان‌ها به نسبت آسان‌تر از دیگر  زبان‌های برنامه نویسی است.

در این مورد خیلی سخت نگیرید و خیلی سریع، سراغ یادگیری بروید. هنگامی که کار کردن با یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید، به راحتی می‌توانید زبان‌های دیگر را یاد بگیرید؛ درست مانند کسی که زبان انگلیسی بلد است و به راحتی زبان‌های دیگر را یاد می‌گیرد.

سراغ آموزش‌های آنلاین و اینترنتی بروید

اگر می‌خواهید بر برنامه یادگیری خود کنترل بیشتری داشته باشید (یا نمی‌خواهید آن را به تنهایی انجام دهید)، شرکت در آموزش‌های آنلاین می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. با این حال، کلاس‌های آنلاین بسیار مختلفی وجود دارد که برنامه نویسی را آموزش می‌دهند و بسیار سخت است که بفهمید کدام بهتر است و کدام واقعا ارزش وقت و هزینه شما را دارد.

در این حالت، می‌توانید سراغ پرس و جو بروید و از افراد این حوزه درباره بهترین آموزش‌ها بپرسید. حتی بسیاری از افراد حرفه‌ای و باتجربه در این حوزه، خودشان اقدام به برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌های آنلاین می‌کنند و این می‌تواند کار شما را در تصمیم گیری راحت کند.

اگر دوست دارید تا به تنهایی و در خانه برنامه نویسی را یاد بگیرید، می‌توانید تماشای ویدیو را انتخاب کنید. امروزه می‌توانید انواع فیلم‌های آموزشی در رابطه با برنامه نویسی را در فضای وب پیدا کنید و آنها را منبع یادگیری خود قرار دهید.

کانال بزرگی مانند یوتیوب، می‌تواند منبع بزرگی از اطلاعات در هر زمینه‌ای خصوصا یادگیری و آموزش برنامه نویسی باشد. استفاده از این ابزار رایگان است و می‌توانید ویدیوهای آموزشی را در آن بدون هیچ محدودیتی مشاهده کنید.

اولین پروژه خود را استارت بزنید

مهم نیست که آیا برای یادگیری برنامه نویسی مدرک یا گواهی دریافت کردید یا نه، یا اینکه چند زبان برنامه نویسی یاد گرفتید، تنها چیزی که مهارت شما در برنامه نویسی را اثبات می‌کند پروژه‌ای است که انجام می‌دهید. اگرچه لازم نیست که پروژه خود را بسیار بلند پروازانه انتخاب کنید و سراغ سنگ بزرگ بروید. از پروژه‌های کوچک شروع کنید، اما بزرگ فکر کنید و مهارت خود رد برنامه نویسی را با آن آزمایش کنید.

برنامه نویسی مهارت و شغلی است که بسیار به جزئیات وابسته است، به همین دلیل شما باید "پیروزی‌های کوچک" خود را جشن بگیرید. کار کردن روی پروژه می‌تواند نقاط ضعف و قوت شما را پررنگ کند و اگر به مشکلی برخوردید، بتوانید آن را قبل از وارد شدن به بازار کار برطرف کنید.

n3

در برنامه نویسی باید صبور باشید و توقع نداشته باشید که بعد از دو ماه پروژه‌ای بزرگ را تمام کنید. اگر گیر کردید و به مشکل برخوردید، تسلیم نشوید. اگر دیدید نمی‌توانید مشکلی را برطرف کنید حتما کمک بگیرید، اما همچنین باید بدانید چه زمانی باید استراحت کنید تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید. در این کار باید امتحان کنید، امتحان کنید و باز هم امتحان کنید.

فرصت‌های شغلی این حرفه را بررسی کنید

تمام کارها را انجام دادید، آموزش دیدید، زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کردید و در نهایت روی پروژه خود کار کردید. در حال حاضر زمان این رسیده که سراغ بازار کار بروید و با بررسی و مشاهده فرصت های شغلی برنامه نویسی از آنچه در بازار کار برنامه نویسی می‌گذرد باخبر شوید و برای کار اقدام کنید. حتی با انجام این تحقیق و بررسی قبل از شروع کار، می‌توانید سرنخ‌های خوبی در مورد انتخاب زبان برنامه نویسی نیز پیدا کنید. اما حقوق برنامه نویس چقدر است؟

حقوق برنامه نویس چقدر است؟

فردی که به عنوان برنامه نویس در ایران کار می‌کند، معمولاً ماهیانه حدود 4،620،000 تومان درآمد دارد. حقوق این افراد از 2،130،000 تومان (کمترین) تا 7،350،000 IRR (بالاترین) متغیر است.

این متوسط حقوق ماهیانه شامل مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا است. حقوق توسعه دهندگان وب و برنامه نویسان به عوامل مختلفی از جمله تجربه، مهارت، جنسیت یا موقعیت مکانی بستگی دارد. این میزان حقوقی که اعلام کردیم متوسط حقوق است و همان‌طور که همه می‌دانند، برنامه نویسی در میان پردرآمدترین مشاغل در ایران و جهان شناخته می‌شود.