طلای دست دوم به عنوان یک کالا در زمینه سرمایه گذاری روی طلا، در بازار طلای ایران سود قابل توجهی را برای خریداران به همراه دارد. اما خرید طلای دست دوم دارای ریسک پذیری قابل توجهی نیزهست. در طول سالیان گذشته تا به امروز ارزش طلا چندین برابر شده و این امر باعث شد که سرمایه گذاری روی طلا به خصوص طلای دست دوم در بازار ایران به طور قابل توجهی افزایش یابد.

طلا فلزی است که با توجه به خاصیت فیزیکی آن هیچ وقت از بین نمی‌رود و هیچ مواد شیمیایی روی آن موثر واقع نمی‌گردد تمام طلاهای استخراج شده از زمان خلقت بشر تا به امروز، همگی موجود می‌باشد. بر روی طلا هیچ یک از نوسانات اقتصادی و بحران‌های جامعه تاثیرگذار نبوده و ارزش آن روز به روز افزایش یافته است. مسلماً این فلز گران قیمت، چه نو باشد و چه طلای دست دوم، می‌تواند هم سرمایه برای آینده‌تان باشد و هم برای شما زیبایی بیافریند.

بازار طلا در ایران با زیاد شدن قیمت طلا و کم شدن ارزش پول ملی، باعث شده افرادی که دارای نقدینگی مازاد هستند جهت افزایش سرمایه خود به خرید طلای دست دوم رو بیاورند و علاوه بر فکر به طلای دست دوم به خرید طلا به صورت آنلاین نیز روی بیاورند؛ زیرا بین طلای نو و طلای دست دوم تفاوتی وجود ندارد و تنها تفاوت آن این است که در طلای دست دوم، مالیات، دستمزد و اجرت دریافت نمی‌گردد و در نتیجه قیمت آن از طلای نو ارزان‌تر است. در واقع خریدار طلای دست دوم، قیمت نزدیک به طلای خالص را پرداخت می‌کند. در زمان فروش طلا، طلای دست دوم نیز سودآورتر از طلای نو است؛ زیرا طلایی فروخته می‌شود که برای آن هزینه اضافی پرداخت نشده است. اگر شما جزو کسانی هستید که به سرمایه‌گذاری روی طلا علاقه‌مندید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سرمایه گذاری روی طلا

اصل اول سرمایه گذاری موفق، مشخص بودن هدف آن و میزان بازدهی در قبال آن است. در نتیجه برای سرمایه گذاری روی طلا، به خصوص خرید کالای دست دوم در بازار طلا درایران سه دلیل اصلی وجود دارد؛

  • طلا به عنوان پوشش ریسک که از آن معمولاً برای جبران ضرر بخش‌های دیگر مثل ضرر در ارز استفاده می‌شود.
  •  استفاده از طلا به عنوان سرمایه‌گذاری امن؛ زمانی که شما احساس می‌کنید احتمال وقوع یک تحول اقتصادی وجود دارد پس برای حفاظت از سرمایه خود در مقابله فاجعه اقتصادی و عدم ثبات آن، به خرید طلا رو می‌آورید.
  •  خرید طلا به عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم که معمول‌ترین سرمایه گذاری در طلا محسوب می‌گردد و در آن با افزایش قیمت طلا سعی می‌کنید سرمایه خود را افزایش دهید.

از عواملی که در نوسانات قیمت طلا در بازار طلای ایران تاثیر گذار است می‌توان به ارزش دلار، نرخ سود بانکی، تورم و قیمت نفت اشاره داشت. طبق آمارهای به دست آمده از تغییرات و نوسانات قیمت طلا بهترین زمان برای خرید طلا، فصل زمستان تا ماه اردیبهشت و همچنین پایان مرداد ماه است و بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری طلای دست دوم است.

طلای دست دوم

طلا همیشه بخشی از زندگی مردم بوده است و تقاضا برای خرید و فروش آن در طول تاریخ وجود داشته و تاکنون ادامه دارد و روندی صعودی گرفته است. در گذشته مردم جهت آراستگی و زیبایی خود و همچنین برای هدیه دادن از طلا استفاده می‌کردند؛ زیرا ماندگاری آن ابدی بود. طلاها از نسلی به نسل دیگر به عنوان میراث انتقال داده می‌شد. این طلاهای دست به دست شده و مورد استفاده شده که به آن طلای دست دوم نیز می‌گویند، روزی به فروش می‌رسند. این خود فرصتی بسیار خوب جهت خرید آن محسوب می‌گردد؛ تا با خرید طلای دست دوم، پول و نقدینگی در جای امن سرمایه گزاری شود.

مزایای سرمایه گذاری بر روی طلای دست دوم

از مزایای سرمایه گذاری بر روی طلا، از نوع دست دوم در بازار ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت طلا؛ خرید طلای دست دوم به هدف سرمایه گذاری روی طلا، بخاطر نپرداختن اجرت ساخت و مالیات، برای شما بسیار مقرون به صرفه‌تر از طلای نو و فابریک است.
  • گستردگی انتخاب در هنگام خرید آن؛ طیف گسترده‌ای از انواع سبک‌ها و مدل‌ها در زمان خرید طلای دست دوم برای شما وجود دارد
  • قابلیت خرید به میزان سرمایه؛ شما می‌توانید اندازه سرمایه‌ای که در اختیارتان است طلای دست دوم را به علت قیمت‌های متفاوتی که دارد، خریداری کنید.
  • قابلیت نقد شوندگی بالا؛ بازار طلا در ایران به شکلی است که هر زمانی که به پول نیازمندید می‌توانید آن را به بهترین قیمت بفروشید.
  • عدم محدودیت زمانی برای خرید طلای دست دوم؛ شما می‌توانید طلای دست دوم را با هدف سرمایه‌گزاری روی طلا در هر زمانی که بخواهید خریداری کنید.
  • اصالت و کیفیت؛ بعضی از طلافروشی‌های معتبر به راحتی می‌توانند کیفیت طلای دست دوم را برای شما ضمانت کنند.
  •  کاهش اثرات زیست محیطی؛ شما با خرید طلای دست دوم، سوختی که جهت ساخت طلای نو بکار می‌رود و تبدیل به گازهای گلخانه‌ای می‌شود را کاهش دهید.
  • قدیمی و کمیاب بودن بعضی از آن‌ها؛ در میان این طلاهای قدیمی، طلاهای کمیاب و کلاسیکی دیده می‌شود که مانند آن را در ویترین هیچ مغازه‌ای نمی‌بینید.

معایب خرید طلای دست دوم

یکی از معایبی که خرید طلاهای متفرقه به همراه دارد این است که با رواج معاملات طلای دست دوم، تقاصا برای طلای نو کاهش یافته و در نتیجه کارگاه‌ها و تولید کنندگان ساخت طلا، به مشکل و رکود بر می‌خورند و تولید آن‌ها کاهش می‌یابد. دومین ایراد خرید طلای دست دوم این است که ممکن است تقلبی از آب در بیاید. چون خیلی از این طلاها بدون فاکتور خریداری شده و نوعی ریسک برای شما محسوب می‌شود.

خرید طلای دست دوم

با تمام حرف‌هایی که در بحث بازار طلا در ایران وجود دارد، اگر قصد سرمایه ‌گذاری روی طلا را دارید، حتما یک سری باید‌ها و نباید‌ها را در خرید طلای دست دوم در نظر بگیرید. جهت خرید طلای دست دوم، طِلای خود را حتماً از طلا فروشی‌های معتبر و مجاز کشور تهیه نمایید. برای اینکه یک خرید امن و بدون ریسک داشته باشید تنها راه حل جهت خرید طلای دست دوم، گرفتن فاکتور خرید است که تمامی اطلاعات طلا و مشخصات و قیمت آن و همچنین آدرس و مهر طلا فروشی در فاکتور درج شده باشد.

برای خرید و فروش طلا به کجا مراجعه کنم؟

گالری دیورس یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان طلا است که به صورت آنلاین، طلاهای مورد نیاز شما، اعم از طلای نو و یا طلای دست دوم را فراهم ساخته و برای شما ارسال می‌نماید. برای اطلاعات بیشتر به سایت دیورس به آدرس www.diorse.ir مراجعه کنید.