اگر در خانه‌ای قدیمی زندگی میکنید و قصد دارید تنوعی به ظاهر خانه بدهید تا روحیه‌تان نیز عوض شود و یا دوست دارید ظاهر محل کار خود را تغییر دهید بازسازی درب چوبی و تبدیل آن به درب چرمی آکوستیک یکی از بهترین راه حل‌هایی است که به شما پیشنهاد میشود. اما به‌طور قطع برای اقدام به این کار باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید تا در انتهای کار و یا اواسط کار با مشکل مواجه نشوید!

چرا درب آکوستیک؟

درب های چوبی که به درب آکوستیک از مزایای زیادی برخوردار هستند. یکی از عمده مزیت‌های آن میتوان به زیبایی ظاهری و تاثیر چشم گیر آن در دکوراسیون داخلی اشاده کرد که از دید هیچکس پنهان نیست. اصولا شرکت‌های لوکس طراحی داخلی خود را با چرم انتخاب میکنند. با استفاده از لمسه کاری درب، می توانیم دربی زیبا و تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار خود داشته باشیم.

اما یکی دیگر از مزایای استفاده از درب چرمی عایق صدا بودن آن است که به آن درب آکوستیک یا درب ضد صدا گفته می شود که امروزه اگر دقت کرده باشید این نوع درب‌ها را در سینماهای بزرگ بسیار به چشم دیده‌‌اید. البته ناگفته نماند که درب چرمی به تنهایی عایق مناسبی محسوب میشود اما با استفاده از آکوستیک میتوان میزان این عایق بودن را افزایش داد که از آن برای استودیو رادیو و موسیقی و ... به شدت استفاده میشود. در ادامه در مورد مبحث درب آکوستیک چرمی صحبت خواهد شد.

عایق بسیار خوبی برای گرما و مصرف انرژی میباشد. به این صورت که به دلیل لایه‌های زیاد برای چرمی شدن درب، و عایق بودن خود چرم میتوان گفت این نوع درب‌ها در هدر رفت انرژی مقرون به‌صرفه نیز هستند.

چه نوع درب‌هایی را میتوان به درب چرمی تبدیل کرد؟

معمولا تمامی درب های چوبی قدیمی را می توان به درب چرمی تبدیل کرد. به طور کلی میتوان گفت به غیر از درب‌های چوبی که این امکان را دارند، هر درب دیگری را که بتوان روی آن MDF نصب شود قابلیت چرمی شدن و آکوستیک شدن را نیز دارد.

برای این موضوع بهتر است نوع درب خود را به متخصص اعلام کنید یا عکس آن را برای تعمیرکار بفرستید تا به شما بگوید که این درب قابلیت چرمی شدن را دارد یا خیر.

آیا از لحاظ قیمتی مناسب است؟

u2

چرا که نه! یکی از مهمترین دلایل انتخاب مدیران و صاحبخانه‌ها در تبدیل درب چوبی قدیمی به درب چرمی مقرون به صرفه بودن آن با توجه به مزایا و زیبایی ظاهری آن است. تصور کنید که خواهان تغییر درب قدیمی خود باشید با چند تماس به راحتی میتوانید متوجه قیمت‌ها شوید.

چگونه درب چرمی را زیباتر کنیم؟

 ‌استفاده از هنر لمسه کاری. یکی از زیباترین قسمت‌ها هنگام ساخت درب چرمی مرحله لمسه کاری درب میباشد. دکمه های طلایی، استیل و یا برنز زیبایی را روی چرم خواهید دید که با طرح‌های مارپیچ، افقی، عمودی و ... مزین شده است که درواقع درصد بیشتر زیبایی این نوع از درب‌ها لمسه کاری برعهده دارد.

درواقع این دکمه‌ها میخچه های مخصوصی هستند که برای زیباتر شدن و محکم کردن چرم برروی درب مورد استفاده قرار میگیرد. پس قطعا میدانیم که این هنر بسیار پرزحمت است.

آکوستیک کردن درب چرمی

همانطور که قبل‌تر به آن اشاره شد جهت عایق بندی کاملتر صوت و حرارت میتوان درب‌های چرمی را آکوستیک کرد. استفاده از عایق‌های سربی و پشم سنگ میتواند به تقویت عایق صوت و گرما بپردازد. به علاوه این نوع درب‌ها مقاومت بالایی در برابر حریق دارند.

قیمت تبدیل درب چوبی به درب چرمی آکوستیک

موارد بسیاری در تعیین قیمت و هزینه تبدیل درب چرمی آکوستیک دخیل است که مفصل به آن خواهیم پرداخت:

  1. نوع قیمت چرم: در این مورد دست شما باز است و میتوانید در رنج قیمتی مناسبی نوع چرم خود را انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که قیمت چرم به‌طور کل نسبت به پارچه‌ها بالاتر است و ضمنا هرچه چرم مرغوب‌تری را انتخاب کنید میتوانید در مدت زمان بیشتری از درب چرمی استفاده کنید و هنگام لمسه دوزی تعمیرکار با خیال آسوده‌تری شروع به کار میکند.
  2. تعداد درب‌ها: بدون شک هرچه تعداد درب‌ها بیشتر باشد قیمت بیشتری را باید برای تبدیل درب پرداخت نمایید.
  3. ابعاد درب: اگر ابعاد درب از درب نفر رو بیشتر باشد اضافی آن محاسبه خواهد شد و در نتیجه هزینه بیشتر می‌شود.
  4. میزان خرابی درب: هرچقدر درب چوبی آسیب بیشتری داشته باشد مثل درزها و شکاف‌های بزرگ به طبع دستمزد افزایش خواهد یافت.
  5. خبره بودن و تبهر داشتن تعمیرکار: بسیاری از حرفه‌ها به این گونه هستند که تبدیل درب چوبی قدیمی به درب چرمی آکوستیک نیز از این قائده مستثنی نخواهیم بود. هرچقدر که تعمیرکار تخصص و اعبار بیشتری داشته باشد هزینه بیشتری نیز دریافت خواهد کرد.
  6. هزینه ایاب و ذهاب: هنگام جدا کردن درب و بردن آن به کارگاه اگر کارگاه نزدیک باشد هزینه کمتر در غیر این صورت بسته به میزان فاصله و انصاف راننده هزینه متغیر است و بیشتر می‌شود. برخی از کارگاه‌ها نیز هزینه ایال و ذهاب را به طور رایگان انجام خواهند داد.
  7. لمسه کاری: هرچقدر میزان استفاده از گل میخ‌ها بیشتر باشد و طرح‌های با دقت‌تر و منظم‌تری داشته باشند هزینه کار بیشتر استو جنس گل میخ‌ها نیز بسیار مهم است! درواقع هرچه جنس بهتری استفاده شود علاوه بر زیباتر بودن دیرتر فرسوده میشود. پس قیمت بیشتری دارد.

رنگبندی درب چرمی

u3

 

میتوان گفت که تنها از رنگ‌های قهوه‌ای لازم نیست انتخاب کنید و ذهن خود را محدود به رنگ‌های قهوه ای کنید. خوشبختانه در طراحی درب‌خای چرمی آکوستیک میتوانید بسته به دکوراسیون داخلی خود رنگ مناسب را انتخاب کنید. از جمله: رنگ‌های آبی، نارنجی، سفید، قرمز، آجری و ... جزء رنگ‌بندی‌های این درب‌ها می‌باشند. در واقع میتوان گفت یکی دیگر از مزایای استفاده از درب‌های چرمی است.

آیا این نوع درب‌ها را میتوان شست؟!

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که قطعا شما نیاز به شستشوی کامل آن‌ها ندارید. بلکه میتوانید آلودگی‌های موجود در سطح درب را با یک دستمال نمدار از بین ببرید اما اگر جای لک غذا یا هرچیز دیگری برروی آن مانده بود میتوانید به راحتی با مقداری آب ولرم و مایع ظرفشویی لکه را سریعا پاک و خشک کنید. توجه داشته باشید که مقدار مایع ظرفشویی باید بسیار کم باشد. راهکار دیگر این است که متناسب با جنس چرم خود از تعمیرکار خود بپرسید که چه محلولی برای پاک کردن آن مناسب است.

منبع: استاده