از آیه 255 تا آیه 257 سوره بقره را آیت الکرسی می‌نماند که از مشهورترین آیات قرآن کریم است و بسیاری آن را در حکم دعایی هر روزه حفظ هستند. پیامبر در فضیلت این آیات خطاب به حضرت علی فرمود: یا علی، این آیه را به فرزندان، همسایگان و همگان بیاموز چرا که این آیه از تمام آیات نازل شده باعظمت‌تر است.

به گزارش سلام نو، حضرت علی نیز در سخنانی بر جایگاه خاص آیت الله کرسی تاکید کرد و فرمود: بر مسلمان لازم است که شب را به پایان نیاورد مگر آنکه آیت‌الکرسی را بخواند و اگر می‌دانستید که آیت الکرسی چیست و در آن چیست، هرگز آن را رها نمی‌کردید.

جایگاه رفیع آیت الکرسی در قرآن

پیامبر به حضرت علی (ع) فرمود: " یا علی ! من سید عربم-مکه سید شهر هاست- کوه سینا سید همه کوه هاست- جبرئیل سید همه فرشتگان است - فرزندانت سید جوانان اهل بهشتند- قرآن سید همه کتاب هاست - بقره سید همه سوره های قرآن است - ودر بقره یک آیه است که آن آیه 50کلمه دارد و هر کلمه 50 برکت دارد و آن آیت الکرسی است.

معجزات و کرامات آیت الکرسی

در کتاب مهج الدعوات ص۳۱۶ آمده: در کتاب تحفة الملوک ص۲۱۲، : بعضی از وجود مقدس حضرت ختمی مرتب روایت کرده اند که: اسم اعظم که دعا بوسیله آن مستجاب می‌شود در سه سوره قرآن می‌باشد:

الف) سوره بقره: آیة الکرسی آیه ۲۵۵.

ب) در سوره آل عمران آیه ۲: الم اللهُ لا اِلهَ اِلا هُوَ الحیُ القَیوم.

ج) در سوره طه آیه ۱۱: وَ عَنتِ الوجوهُ لِلحیِّ القیُّوم.

t1

آیت الکرسی و تقویت حافظه

در کتاب خواص الایات ص۲۰ آمده: سلمان فارسی روایت می‌کند که: پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: هرکس آیة الکرسی را با زعفران بر کف دست خود بنویسد و آنرا بمکد و هفت بار چنین کند هرگز چیزی را فراموش نخواهد کرد و فرشتگان برای او آمرزش خواهند کرد.

آیة الکرسی برای تسکین دردها

در کتاب مفاتیح الجنان نقل شده است راوی می‌گوید: نشسته بودیم که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) برما وارد شد و سلام کرد و ما جواب دادیم. سپس فرمود: آیا دعایی را که جبرئیل به من یاد داده به شما تعلیم بدهم که به دوای طبیب محتاج نشوید؟

حضرت علی (ع) و سلمان گفتند: این دوا چیست؟ پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: آب باران را در ماه نیسان بگیرید و بر آن هفتاد مرتبه سوره حمد و آیة الکرسی، فلق، ناس، کافرون وهفتاد و یک مرتبه سوره توحید و هفت روز متوالی صبح و شام از این آب بیاشامید.

t2

در کتاب وسائل الشیعه جلد۱ ص۳۸۰ نقل شده است: در روایات وارد شده است که: آیة الکرسی را کنار مریض و میت بخوانید و بعد بگوئید «اَللّهُمَ اَخرِجهُ الی رِضا مِنکَ وَ رِضوانٍ اَللّهُمَ اَغفِرلَهُ ذَنبُهُ جَلَّ ثَناء وَجهکَ» بعد آیه سخره که آیه ۵۴ تا ۵۶ سوره اعراف است را خوانده و نیز سه آیه آخر سوره بقره و بعد سوره احزاب را تلاوت نموده که برای بهبودی و شفای موثر است.

نورانیت در قبر

به جز نماز شب اول قبر که از اعمال مستحبی مشهور است خواندن آیت الکرسی نیز برای اهل قبور بسیار ثواب دارد. امام صادق فرمودند: وقتی مؤمنی، ثواب قرائت آیة الکرسى را به اهل قبور هدیه کند، خداوند برای هر حرفى از این آیه، فرشته‎ای قرار می‎دهد که خداوند را براى قاری آن، تا روز قیامت تسبیح کند. و به وى پاداش شصت پیامبر را دهد و خدا در هر قبرى از شرق تا غرب، چهل شمع از نور قرار می‎دهد و قبرهاى آنها را وسعت دهد. متن فارسی آیت الکرسی با ترجمه فارسی می‌تواند به شما در خواند بهتر این آیات کمک کند.

از جمله دیگر ویژگی‌های آیت الله کرسی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

آیه الکرسی نوری از آسمان است.

آیه الکرسی آیتی از گنج عرش است.

آیه الکرسی باعث ایمنی در سفر است.

آیه الکرسی اعلاترین نقطه قرآن است.

ذکر رسول مکرم اسلام در بستر؛ خواندن آیه الکرسی بود.

با خواندن آیه الکرسی انسان دچار هیچ‌گونه آفتی نخواهد داشت

آیه الکرسی عظیم‌ترین آیه در قرآن است.

برای حفظ مال و جان آیه الکرسی بخوان.

آیه الکرسی ویرانگر اساس شرک است.