قبل از آشنایی با مفهوم layout در دنیای وب و برنامه نویسی ، بهتر است مفهوم کلی آن را درک کنید ؛ 

Layout به معنای طرح بندی است یعنی صفحه چطور نمایش داده شود. معمولا محتوای سایت در قالب چندین ستون نمایش داده میشود.

Layout برای یک صفحه ی وب از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که دید بهتری نسبت به وب سایت شما ارائه می دهد.

طراحی Layout خوب با منظره و حس خوب برای یک وب سایت زمان فوق العاده زیادی می گیرد.

اگر قصد داریم یاد بگیریم که چگونه سایت درست کنیم ، باید توجه داشته باشیم که این روزها همه ی وب سایت های مدرن از فریم ورک هایی بر اساس جاوا اسکریپت و CSS استفاده میکنند تا به وب سایت های پویا و مشهور تبدیل شوند، اما یک Layout در صفحه ی وب شما، صرفا از HTML و ویژگی های ان استفاده می کند.

HTML Layout – استفاده از جدول ها

ساده ترین و محبوب ترین راه برای ایجاد Layout ها، استفاده از برچسب < table> در HTML می باشد. این جدول ها در ردیف ها و ستون ها منظم می شوند که شما می توانید از این ردیف ها و ستون ها به هر طریقی که می خواهید استفاده کنید.

برای مثال، نمونه زیر از طریق استفاده از  یک جدول با سه ردیف و دو ستون به دست می آید، اما ستون عنوان (header) و پاورقی  را با استفاده از ویژگی colspan ایجاد می کنند.

مثال :

ایجاد جدول در وب

برای مشاهده ی نتیجه ، قطعه کد بالا را در نوت پد اجرا بگیرید .

ساخت Layout های چند ستونه توسط جدول های html :

شما می توانید سایت خود را طوری طراحی کنید که محتوای وب در چند بخش ستونی تنظیم شود به طوری که محتوای اصلی  را در ستون میانی حفظ کنید و از ستون  .سمت چپ برای استفاده از منو و از ستون سمت راست  برای تبلیغ یا موارد دیگر استفاده کنید

 

تگ

به عنوان ابزاری برای چیدمان (Layout) طراحی نشده است. هدف از طراحی این عنصر نمایش داده‌ های جدولی است. بنابراین از جداول برای چیدمان(layout)  صفحه خود استفاده نکنید. چون این کار باعث درهم ریختگی در کد ها شده و کار طراحی مجدد سایت را با دشواری‌ هایی رو به رو می‌ سازد و سبب اتلاف در وقت شما خواهد شد.

برای درک بیشتر به مثال زیر و خروجی اش توجه کنید :

 های HTML – استفاده از تگ های DIV و Span :

تگ

یک تگ block level می باشد (برای اطلاعات به مقاله ی بلاک ها در موضوع چگونه سایت بسازیم HTML مراجعه کنید) که برای گروه بندی عناصر HTML استفاده می شود. در حالیکه این عنصر یک عنصر block level است، تگ< span>برای گروه بندی عناصر در یک سطح درون خطی (inline) استفاده می شوند. 

گرچه می توانیم با layout ها جدول های زیبای HTML داشته باشیم ، اما جدول ها در واقع به عنوان ابزار Layout طراحی نشده اند، و بیشتر برای نمایش داده های جدولی استفاده می شوند.

در مثال زیر سعی کردیم با استفاده از تگ div و CSS همان نتیجه ای را بدست آوریم که با تگ table در مثال قبل بدست آوردیم :

مشخصه ی float در CSS

معمولا بین برنامه نویسان  رایج است که همه ی layout های سایت (طرح بندی های سایت) با استفاده از خاصیت float در CSS انجام دهند . استفاده از مشخصه float راحت است. فقط کافیست به خاطر داشته باشید که مشخصه float و clear چطور کار میکنند.

استفاده از مدل flexbox در CSS

Flexbox یک مدل جدید برای طرح بندی (layout) سایت در CSS است.

استفاده از flexbox این تضمین را می دهد که عناصر رفتاری قابل پیشبینی برای زمانی که سایت در سایز های مختلف صفحه نمایش و نمایشگر های دستگاه های مختلف قرار میگیرد، داشته باشند.

آموزش طرح بندی صفحات HTML - قالب بندی صفحات وب - کلیک سایت