همچنان، نسخه محدودیت است که به‌جای تعطیلی تجویز می‌شود، همان تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران که از کارشناسان و مسئولان شهری تا وزارت بهداشت بر آن اصرار می‌ورزند و دولت در برابر این نسخه مقاومت به خرج می‌دهد، به بیان سهل‌تر مسئولان دولتی با این پیشنهاد مخالف‌هستند و تا به اینجای کار، به هر دری زده‌اند که مخالفت خود را با این مسئله ابراز دارند و این‌گونه به نظر می‌رسد که سلامت، قربانی معیشت شده است و شاید هم مصالح دیگری در میان است که ما از آن بی‌اطلاعیم اما نمی‌توان در برابر خبرهای تکان‌دهنده‌ای که منتشر می‌شود، اظهار بی‌اطلاعی و بی‌تفاوتی کرد. می‌گویند، افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در تهران  سبب شده سالن‌های تطهیر پاسخگو نباشند و مسئولان مجبورند تعدادی از جنازه‌ها را در سوله‌های مدیریت بحران نگهداری کنند. گرچه، سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س ) این خبر را تکذیب کرد، اما منکر این نشد که بهشت‌زهرا(س ) طی ۸ ماه گذشته در شرایط بحرانی  قرار دارد: «این سازمان ۲۵۰ روز است در شرایط بحرانی اداره می‌شود اما اگر هر مشکلی وجود داشته باشد به این معنی نیست که دیگر توان خدمت‌رسانی به شهروندان را نداریم. از شهروندان می‌خواهم که به‌جای توجه به شایعات فضای مجازی بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از شیوع بیشتر این بیماری خودداری شود.»
 ایران به لحاظ تعداد مرگ‌ومیر کرونایی،جزء پنج کشور اول جهان
این کرونا، همان ویروس چند ماه پیش نیست، جری‌تر شده و هرروز برشمار قربانیانش افزوده می‌شود.  محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی گفته است که کشور ما، مدت‌هاست ازنظر تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا جزء پنج کشور اول در جهان است و اگر این هشدارجدی گرفته نشود در آینده بسیار بدتر خواهد بود. 
ظفرقندی، به چند مورد از دلایل افزایش مجدد شمار مرگ‌ومیر روزانه در کشور پرداخته ازجمله «تشخیص دیرهنگام بیماران کرونایی، عدم ردیابی افراد در تماس با مبتلایان، تراکم بیمارستان‌ها، کمبود تخت و پرسنل و عدم وجود عزمی ملی در الزام‌آور بودن رعایت پروتکل‌ها» همه این موارد دست‌به‌دست هم داده تا در شبانه‌روز گذشته، ۴۳۴ بیمار دیگر براثر ابتلا به این بیماری، تسلیم کرونا شده و جان ببازند؛ برای همین است که وزیر بهداشت، با ابراز تأسف از بیشتر شدن شدت سرایت ویروس سخن گفته و حتی ظن این‌که قدرت بیماری‌زایی آن با موتاسیون‌هایی افزایش‌یافته باشد، را محتمل دانسته و دکتر مختاری عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم مسئله را به‌شدت جدی توصیف کرده و گفته است شاید حکومت‌نظامی لازم باشد.  
بااین‌حال، عجیب است که برخی هنوز واقعیت کشنده این  وبای مدرن را جدی نگرفته‌اند. درصورتی‌که اعمال تعطیلی و محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر از سوی مسئولان در کنار اتخاذ سبک زندگی متناسب با کرونا، تنها راه چاره‌ای است که می‌توان، این ویروس سرکش و جانی را کنترل و بر شرایط بحرانی غلبه کرد.  
نگاهی گذرا به وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌تواند این مسئله را به‌خوبی اثبات کند که وضعیت کرونا هرروز بحرانی‌تر می‌شود. در شرایط فعلی هم چندان شرایط مناسبی در مقابله با این بیماری کشنده نداریم. در همین زمینه با یکی از متخصصان عفونی به گفت‌وگو پرداختیم تا مروری بر خستگی کادر درمان و بحرانی شدن وضعیت کرونا در کشور داشته باشیم.
 عواقب جدی کرونا در ماه‌های آینده
پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با به تشریح وضعیت بحرانی بیمارستان‌های تهران در شرایط کرونایی پرداخت و گفت: «افزایش مبتلایان به بیماری کرونا روزبه‌روز در حال افزایش است. بنا بر آمار رسمی در یک شبانه‌روز بیش از ۴۰۰-۳۰۰ نفر و بر اساس آمار غیررسمی نزدیک به ۸۰۰-۷۰۰ نفربر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. اگر تعداد این افراد را به بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌ها اضافه کنیم، بخش عمده‌ای از افراد را شامل می‌شوند که به خاطر این بیماری درگیر شده‌اند و وضعیت خوبی ندارند و تعطیلی می‌تواند تا حدودی این چرخه انتقال ویروس را قطع کند.» 
او ادامه داد: « مبتلایان به این بیماری حداقل باید دو هفته استراحت داشته باشند و دو هفته پس از دوران نقاهت هم طول می‌کشد که افراد به زندگی عادی خود بازگردند و در این مدت عملااز فعالیت، تحصیل و کار خود محروم می‌شوند. درنتیجه مبتلایان به این بیماری دو تا چهار هفته قادر به انجام هیچ کاری نخواهند بود، بنابراین در کنار تدابیر مسئولان، مردم هم باید مراعات جدی را انجام دهند که به این بیماری سخت مبتلا نشوند. اگر این مسئله جدی گرفته نشود و اصول بهداشتی به‌طورجدی محقق نشود، وضعیت بیماری به‌مراتب بدتر از شرایط کنونی خواهد بود.»
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تشریع وضعیت بیمارستان‌های تهران در این شرایط کرونایی پرداخت و گفت: « با افزایش مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌ها وضعیت به‌مراتب سخت‌تر خواهد شد. تعداد تخت بیمارستانی در کشورمان محدود بوده و اگر همین امروز هم بخواهیم بیمارستان بسازیم، قطعا این مسئله پروسه زمانی را با خود به همراه خواهد داشت. اگر بخواهیم روی میزان تخت موجود در بیمارستان‌ها تکیه کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که کرونا در کشورمان تنها بیماری موجود نیست و بسیاری از بیماران قلبی، سرطانی و دیگر بیماری‌ها عملابه خاطر شرایط کرونا از امکانات درمانی محروم مانده‌اند. در این شرایط بیمارستان‌ها مجبور شده‌اند که بیشترین امکانات خود را در اختیار بیماران کرونایی قرار دهند. این شرایط درزمانی صورت گرفته که بیمارستان‌های کشورمان در پیش از کرونا هم‌تخت خالی برای همه بیماری‌ها نداشتند اما اکنون اگر همان مریض عادی بخواهد در یکی از بیمارستان‌ها بستری شود، متأسفانه نمی‌توانند در بیمارستان‌ها پذیرش شوند چراکه تمامی امکانات برای مهار کرونا به کار گرفته‌شده است و درنتیجه ممکن است فشار واردشده به کادر درمان نتواند در این شرایط پاسخگوی بیماران دیگر باشند. مردم باید این مسئله را در نظر بگیرند که عدم رعایت آنان در اصول بهداشتی می‌تواند صدمات جدی را برای کشور به همراه داشته باشد.»
به گفته طبرسی، ما محتاج این موضوع هستیم که مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و تهران به مدت چند هفته تعطیل شود، در غیراین‌صورت روزبه‌روز وضعیت بدتر خواهد شد. اکنون به فصول پاییز و زمستان رسیده‌ایم و حلقه محاصره این بیماری تنگ‌تر شده است. اکنون در میان بیماران همه نوع قشر از پیر و جوان و همه مشاغل دیده می‌شوند و باید این ویروس را جدی گرفت.»
 تا ۶ ماه آینده به امید واکسن و داروی کرونا نباشید
این متخصص عفونی در پایان گفت: «درباره دارو باید بر این موضوع تأکید کرد که اگر این بیماری داروی قطعی هم پیدا کند، زمانی که تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش پیدا کند، قطعادارو به همه افراد نمی‌رسد. باید بیماری را محدود کنیم تا اگر دارویی هم برای این بیماری پیدا شد، تعداد محدود بیماران بتوانند از آن استفاده کنند. درباره واکسن هم باید بر این موضوع تأکید کرد که بسیاری از شرکت‌های دارویی خارجی طرح‌های تحقیقاتی آنان به خاطر مشکلات مختلف متوقف‌شده است و حتی در آمریکا هم اعلام‌شده که اگر واکسن این بیماری ساخته شود، اول بهار سال آینده به دست مردم می‌رسد. برخی از کشورها هم واکسنی را ساخته‌اند اما هنوز مطالعات علمی دقیقی بر روی اثربخشی این داروها صورت نگرفته است. در ۶ماه آینده که یک ماه از آن گذشته است، اگر نخواهیم اصول بهداشتی را رعایت کرده وزندگی عادی خود را در پیش بگیریم، وضعیت‌مان در امر مقابله با این بیماری، بدتر خواهد بود.البته مسئولان هم باید نسبت به اعمال تعطیلی چندهفته‌ای اقدام کنند تا شرایط از این بغرنج‌تر نشود.» 
جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانبا عنوان این مطلب که مناطق شرقی، شمال شرقی و مرکزی تهران بیشترین میزان درگیری با بیماری کرونا را دارند، گفته است: هر چه محدودیت‌ها افزایش یابد بیماری بهتر کنترل می‌شود، بنابراین پیشنهاد تعطیلی حداقل دوهفته‌ای تهران را داده‌ایم.
با دو هفته تعطیلی تهران چه انتظاری داریم؟
بی‌تردید گسترش افسارگسیخته اپیدمی در کشورمان همه را نگران کرده، این‌که چه شد به اینجا رسیدیم بحث خاص خود را می‌طلبد، ولی این‌که چه باید بکنیم، پرسش مهمی است. به‌ویژه آنکه، وزیر بهداشت از قدرتمندتر شدن ویروس خبر داده و گفته، سارس و مرس که از اجداد این ویروس بودند، بعد از چند ماه به سمت خاموشی رفتند. درحالی‌که ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ دارد به سمت چموشی می‌رود.
برخی از صاحب‌نظران می‌گویند، با قفل‌کردن شهر مخالف نیستند ولی بر این باورند که چنین اقدامی مقدمات و موخراتی دارد که اگر به آن‌ها توجه کافی نشود، به‌جز صرف هزینه هنگفت، نتیجه مطلوب نخواهد داشت. این صاحب‌نظران معتقدند، قفل‌کردن شهر در این شرایط هیچ نتیجه قطعی برای کنترل اپیدمی به دنبال ندارد، جز خریدن زمان! عمدتاخریدن زمان، برای ادامه روند پیشگیری و کنترل است و اثر ماندگار ندارد. هزینه و بار اقتصادی  لاک دان یا خریدن زمان هم بسیار بالاست. اگر چنین اقدامی تنها برای وقفه‌ای دوهفته‌ای است، قطعااثربخشی کوتاه‌مدت و هزینه اثربخشی بالایی خواهد داشت و انجام آن اصلا به صلاح نیست.
آن‌ها تأکیددارند، تعطیلی شهر یا استان زمانی می‌تواند اثربخشی ماندگاری داشته باشد که:
– برای بعد از پایان تعطیلی، برنامه داشته باشیم. 
– اهداف لاک دان یا خرید زمان، مشخص و نحوه اجرای آن به‌صورت عملیاتی تعریف شود.
– آمادگی همه‌جانبه سازمان‌های ذینفع و آمادگی مردم مهیا شده باشد.
– زمان باید بخریم که در این فاصله زمانی چه‌کار کنیم؟ پروپوزال این کار کدام است؟
– لاک دان شهر در چه سطحی است؟ و بسته‌های حمایتی برای نیازمندان و گروه‌های پرخطر چیست؟
– آیا تردد به شهر ممنوع است یا خیر؟ اگر پاسخ منفی است، لاک دان معنایی ندارد. مگر تمامی ورودی‌های شهر، ۱۴ روز قرنطینه شوند. اگر تردد آزاد است
 لاک دان نتیجه‌ای بسیار کم‌رنگ خواهد داشت!
– آیا هزینه اثربخشی این طرح اندازه‌گیری شده است؟ 
-مطالعات مقدماتی در خصوص این پیشنهاد چیست و سؤالات دیگری که بدون پاسخ نسبتاشفاف به آن‌ها، این کار هم اقدامی عجولانه است که باز  اعتماد و انتظار همکاری مردم را برای ادامه راه از بین خواهد برد.
به هر ترتیب، سوای اظهارنظرهای متفاوت درباره تعطیلی یا عدم تعطیلی و تأثیرات آن، در ادامه شدت یافتن همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت، محدودیت‌های جدیدی را به مدت ۱۰ روز در ۲۵ استان و ۴۶ شهرستان کشور اعمال کند. تهران هنوز منتظر پاسخ ستاد به درخواست 
دو هفته تعطیلی است. یک عضو شورای شهر تهران از افزایش صددرصدی مرگ در پایتخت و ایجاد سه آرامستان جدید در این شهر خبر داده است.
همزمان گفته‌های مسئولان حاکی از آن است که بسیاری از کارمندان دولت و شاغلان در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند.
باوجود تصمیم هفته پیش ستاد مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی حضور کارمندان دولت در ادارات تهران وضعیت در پایتخت آن‌قدر بحرانی است که در روزهای اخیر استاندار و اعضای شورای شهر تهران خواستار تعطیلی دوهفته‌ای این شهر شدند.
باوجود بی‌توجهی تصمیم گیران به این درخواست سخنگوی شورای شهر تهران روز گذشته خبر داد که شورا پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای پایتخت را مستقیمابه ستاد ملی مقابله با کرونا فرستاده است.
در یک پژوهش که اخیرا به سفارش شورای شهر تهران انجام‌شده، میزان کشندگی بیماری کووید ۱۹ در تهران ۳/۱۲ درصد تخمین زده شد. بر اساس این پژوهش مناطق ۴، ۶ و ۱۹ پایتخت بیشترین موارد ابتلا به کرونا را داشته‌اند، حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت به تعطیلات دوهفته‌ای تهران تن خواهد داد؟ آن‌هم در شرایطی که حسن روحانی، روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، از محدودیت‌ها به‌جای تعطیلی سخن گفته و به ذکر این نکته بسنده کرده است که به‌غیراز انضباط اجتماعی و مسئولیت اجتماعی، اعمال حاکمیت هم باید مدنظر قرار گیرد. ما نمی‌توانیم تنها به این اکتفا کنیم که جامعه ما انضباط دارد یا مردم ما احساس مسئولیت می‌کنند و دیگر کاری انجام ندهیم به‌ویژه در ایامی که از دوران ماه محرم و صفر عبور کرده‌ایم و بیشتر مراسم عروسی و جشن و سرور اجرا می‌شود، این مقررات باید دقیق اجرا شود. اگر کسی می‌خواهد عقد و عروسی بگیرد باید به او پروتکل بدهیم که کجا و با چه تعدادی آن را برگزار کند. کاملا باید بداند چه کسی باید مراقبت شود و چگونه جریمه شود. آن فردی که دعوت‌کننده است با فردی که خودش وظیفه خودش را انجام نداده، فرق دارد. او درواقع مردم را به‌جایی دعوت کرده، مهمانی داده و مردم را مبتلا کرده است که باید با همه آن‌ها برخوردهای قاطع صورت گیرد.
در پی اظهارات رئیس‌جمهور، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوبات جلسه این ستاد را اعلام کرد و گفت: با حساب ۴۳ شهرستان قبلی و ۴۶ شهرستان تازه اضافه‌شده، درمجموع ۸۹ شهرستان کشور شامل محدودیت‌هایی اعلام‌شده گروه شغلی ۲ خواهند بود و ۲۵ مرکز استان نیز شامل محدودیت‌های گروه ۳ و ۴ خواهند شد و بسته به وضعیت شهرستان و استان ممکن است محدودیت‌ها تمدید شود. 
اعمال محدودیت‌های تردد در ۲۵ مرکز استان
همچنین قرارست از ظهر امروز (۱۲ آبان) بر اساس مصوبه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا، در ۲۵ شهر مرکز استان با وضعیت قرمز خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی و ورود خودروهای غیربومی ممنوع باشد که تهران و البرز هم با این محدودیت تردد روبه‌رو خواهند بود  و تخطی از این مسئله، موجب جریمه ۵۰۰ هزارتومانی متخلفین خواهد شد.
این محدودیت‌ها که تا ۱۲ شب روز جمعه ۱۶ آبان ماه ادامه دارد، شامل موارد ضروری و تردد به‌منظور عرضه کالاهای موردنیاز نمی‌شود.
این محدودیت‌ها در وضعیتی اعمال می‌شود، که تمامی رؤسای بیمارستان‌ها، کارشناسان بهداشت، رئیس شورای شهر و نمایندگان مجلس و بسیاری از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، برای تعطیلی چندهفته‌ای تهران به‌منظور کاستن از هزینه‌ها و عواقب ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا و کاهش مبتلایان و بستری‌شدگان این بیماری درخواست داده‌اند که دولت تاکنون اعتنایی نکرده است.