دستگاه‌های برش لیزری در سالهای اخیر توانسته‌اند صنعت برش کاری را متحول کنند. استفاده از این سیستم‌ها و مکانیزم‌های کاری پیشرفته کمک می‌کند که بتوان روند برش فلزات، چرم، فایبر و… را به راحتی طی کرد. از سوی دیگر دقت بسیار بالای این دستگاه در زمینه برش فلزات و سرعت کار مناسب باعث افزایش کیفیت برشکاری‌های انجام شده می‌گردد. به احتمال زیاد تا امروز در مورد مزایای این محصولات و استفاده از آنها برای برش لیزر برنج یا برش لیزر فایبر شنیده باشید. اما معمولا بسیاری از افراد در خصوص خطرات استفاده و نکات ایمنی لیزر اطلاعات ندارند و همین ممکن است باعث بروز حوادث مختلف در زمان بکارگیری دستگاه برش لیزری گردد. به همین دلیل از متخصصین سایت شیت لیزر تخصص و تجربیات خود را در مورد خطرات و روش‌های پیشگیری از آنها را با ما در میان گذاشته‌اند.

f2

کاربرد دستگاه برش لیزری در صنعت

برشکاری ساده فلزات مختلف باعث شده است که بتوان از این تجهیزات برای برش ورق‌های آهنی و ورق‌های استیل استفاده کرد. همچنین برش لیزر برنج علاوه بر اینکه کمک می‌کند این ورق‌ها را برش دهید، امکان ایجاد نقش‌های مختلف را بر روی آنها به شما خواهد داد. روند و برشکاری با استفاده از دستگاه لیزر کمک می‌کند که قطعات را با کمترین اتلاف متریال برش دهید و بعد از اتمام کار پلیسه یا ضایعات بسیار کمی ایجاد شود. دقت بالا و روند کاری پیشرفته قطعاً باعث می‌شود که بتوان با اطمینان بیشتری از این تجهیزات استفاده کرد. از سویی دیگر دستگاه برش لیزری برای برشکاری انواع ورق‌های پلاستیکی و محصولاتی با جنس‌های مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال برش لیزر فایبر بسیار دقت بالاتری نسبت به سایر روش‌های برشکاری این محصولات دارد.

وجود کاربردهای مختلف برای این تجهیزات باعث شده است که در بازار شاهد انواع مختلف دستگاه‌های برش لیزری باشیم که هر کدام با توجه به ویژگی‌های خود در محیط صنعتی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این دستگاه به خصوص در مکان‌هایی که نیاز به دقت بالا وجود دارد، قطعاً مفید خواهد بود. چون در زمان استفاده از این محصولات میزان دخالت نیروی انسانی به کمترین حد ممکن رسیده و بخش‌های مربوط به برشکاری به شکل اتوماتیک  فعالیت می‌کنند. پس در تمامی مواردی که قصد برشکاری ورق‌های فلزی یا محصولاتی غیرفلزی را داریم، این دستگاه‌های دقیق می‌تواند کاربرد فراوانی داشته باشد. به عنوان مثال در صنایع نظامی، خودروسازی، هوافضا، نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی، تابلو سازی و آسانسورسازی؛ این محصولات نقش بسیار مهمی دارند. استفاده از آن‌ها کاملاً بی‌خطر نیست و برای به کارگیری این تجهیزات حتماً باید خطرات و نکات ایمنی در خصوص دستگاه برش لیزر را بدانید.

مضرات استفاده از دستگاه برش لیزری

به گفته متخصصان سایت شیت لیزر در صورتی که از تجهیزات ایمنی مناسب در زمان کار با دستگاه برش لیزری استفاده کنید، خطر خاصی شما را تهدید نخواهد کرد. اما مشکل اصلی زمانی پیش می‌آید که اپراتورهای دستگاه‌ به نکات ایمنی توجه نمی‌کنند. از همین رو ممکن است به سلامتی آنها آسیب برسد. دستگاه‌های برش لیزری قدرت بسیار بالایی دارند و در صورتی که کمترین اشتباهی در روند کار با آنها رخ دهد، می‌توانند آسیب جدی به انسان بزنند. منشاء این خطرات در دستگاه برش لیزری عبارتند از:

  • دود‌های متصاعد شده از قطعه در زمان برشکاری
  • مواد شیمیایی و گاز‌های استفاده شده در لیزر
  • قدرت بالای اشعه لیزر و مضر بودن آن برای هرگونه موجود زنده
  • ولتاژ و جریان بالا در زمان کاری ممکن است در صورت بی‌احتیاطی به اپراتور برساند.

مضرات برش لیزری

خطرناک‌ترین بخش در یک دستگاه برش لیزری برای ما، اشعه‌های لیزر می‌باشد. نور لیزر می‌تواند خطرات زیادی را برای انسان به همراه داشته باشد. میزان و نوع این خطر‌ها با توجه به نوع لیزر، قدرت یا توان آن و طول موج اشعه‌ها متفاوت خواهد بود. یکی از حساس ترین قسمت‌های بدن که حتماً باید در برابر آسیب‌های احتمالی ناشی از اشعه لیزر در امان بمانند، چشم‌های هستند. اینکه چشم هیچ گونه محافظی نداشته باشد، باعث می‌شود آسیب پذیری بیشتری در برابر اشعه لیزر داشته باشید.

از سوی دیگر پوست بدن بیشتر از همه قسمت‌ها در برابر آسیب دیدگی قرار می‌گیرد. پس بهتر است لباس مناسبی پوشید که در زمان کار، از رسیدن اشعه لیزر به پوست جلوگیری کند. تاثیرات منفی اشعه لیزر می‌تواند آسیب‌های بسیار شدیدی به بافت‌های مختلف و اندام‌ها وارد کند که برخی از آنها جبران ناپذیر خواهد بود. به همین دلیل حتماً در زمان استفاده از دستگاه برش لیزری باید اصول ایمنی مختلف مانند استفاده از عینک و پوشیدن لباس مخصوص را رعایت کرد. بالاتر بودن طول موج تولید شده توسط دستگاه لیزر نسبت به نور طبیعی باعث می‌شود تابش آن به انسان آسیب‌های زیادی را در پی داشته باشد. در صورتی که اشعه لیزر به چشم تابید مشکلاتی مانند آب مروارید، سوختگی قرنیه و… در انتظار شخص خواهد بود. همچنین وقتی پوست در معرض اشعه‌های لیزر است علاوه بر تغییر رنگ و سوختگی پوست؛ مشکلاتی مانند پیری زودرس و سرطان برای فرد به وجود می‌آید. البته خطراتی که دستگاه برش لیزری برای انسان می‌تواند داشته باشد و اشعه لیزر محدود نخواهد شد. مواردی مانند ولتاژ بالا منبع تغذیه، دودهایی که بعد از برش کاری از قطعه متصاعد می‌شوند و مواد شیمیایی موجود در دستگاه می‌توانند برای بخش‌های بدن مضر باشد و آسیب‌های زیادی را به شما برساند.

f3

انواع اشعه لیزر از نظر میزان خطر

اشعه لیزر که در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نظر حفاظت در دستگاه‌های متفاوتی هستند که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاصی دارد. متخصصان شیت لیزر انواع اشعه لیزر را از نظر میزان خطر به پنج دسته تقسیم کردند. در ادامه این دسته بندی‌ها را از پر خطر‌ترین تا کم خطرترین مورد بررسی خواهیم کرد.

  • قدرت خروجی لیزرهای این دسته در حدود 500 mw است. انعکاس یا تابش آنها به چشم افراد می‌تواند ضررهای زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد. این گروه خطرناک ترین دسته بندی انجام شده برای اشعه‌های لیزر است و در برخی موارد پرتوهای لیزر در این دسته میتوانند از اشعه خورشید نیز قویتر و مضرتر باشند.
  • این دسته خطر کمتری نسبت به اشعه‌های لیزر قبلی دارد و قدرت آن بین 5 تا 500 mw است. البته این اشعه‌ها نیز برای انسان خطرناک هستند و می‌توانند آسیب‌های زیادی به ما برسانند. اما بررسی‌های انجام شده نشان دهنده این است که بیشترین خطر را برای چشم افراد دارند و در زمان استفاده از دستگاه‌هایی که چنین اشعه‌ای تولید می‌کنند، بهتر است از عینک ایمنی مخصوص استفاده کنید.
  • دسته بندی بعدی دارای مقدار خطر متوسط برای انسان است و توان لیزرهای موجود در این دسته بین 1 تا 5 mw است. این اشعه‌ها بهتر است به مدت طولانی به بدن یا به خصوص چشمان فرد تابانده نشود. این نوع اشعه در دستگاه‌های که امکان تولید باریکه نور دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گروه کم خطر اشعه‌های لیزر قدرتی زیر 1 mw دارند. تابش آنها خطرات بسیار کمی را برای شما به دنبال خواهد داشت.
  • لیزرهای بی خطر به اشعه‌هایی گفته میشود که هیچ  خطری برای انسان به همراه ندارند و استفاده از آنها کاملا ایمن است. لیزر استفاده شده در سیستم‌های کامپیوتری در این دسته بندی قرار می‌گیرد.

نکته مهمی که در زمان کار با هرگونه اشعه لیزر باید مد نظر قرار دهید این است که به هیچ عنوان سهل انگاری نکنید. هرگونه بی‌احتیاطی می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگینی را روی دوش افراد آسیب دیده بگذارد و ممکن است برخی از آسیب‌های بوجود آمده درمان نشوند و تا پایان عمر با فرد همراه باشند.

معایب استفاده از دستگاه برش لیزری

برش لیزر برنج و سایر فلزات و از سوی دیگر برشکاری مواد غیر فلزی مانند برش لیزر فایبر می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. اما افرادی که قصد خرید و استفاده از این دستگاه‌ها را دارند، باید قطعا با معایب این محصولات نیز آشنا شوند تا در پایان تصمیم بهتری بگیرند. از سوی دیگر دانستن این معایب دستگاه برش لیزری باعث میشود روند استفاده از این محصولات بهتر طی شود. متخصصین شیت لیزر در ادامه توضیحاتی در خصوص معایب این دستگاه‌ها را با ما در میان میگذارند:

  • قیمت بسیار بالا

 هزینه اولیه که برای خرید این دستگاه‌های باید بپردازید بسیار بالاست و همین باعث می‌شود که برای راه اندازی کسب و کاری مرتبط با برش لیزری نیاز به سرمایه اولیه بالایی داشته باشید. 

  • قابل استفاده نبودن در برخی از شهرها

 کشور ما هیچ تکنولوژی خاصی برای تولید این دستگاه‌های پیشرفته ندارد و همین باعث شده اگر کسی نیاز به خرید یک دستگاه برش لیزری داشته باشد، مجبور شود آن را از خارج از کشور وارد کند. همچنین شرایط گارانتی این محصولات بر اساس قوانین شرکت‌های خارجی است و کلیه دفترچه‌های راهنما که در اختیارتان قرار میگیرند به زبان‌های غیر از فارسی خواهند بود. همین باعث شده که انجام سرویس دهی‌ها و تعمیرات مختلف برای این دستگاه‌ها یکی از معضلات بزرگ برای آنها شود.

  • مصرف برق بسیار بالا

 تمامی دستگاه‌های برش لیزری فلزات مانند برش لیزر برنج راندمان پایینی دارند و معمولا راندمان دستگاه‌هایی که برای برش لیزر فایبر استفاده می‌شوند بالاتر است. اما به طور کلی می‌توان گفت که مصرف برق این دستگاه‌ها بسیار بالاست و هزینه‌های زیادی در این زمینه بر دوش شما خواهند گذاشت.

برای خرید و استفاده از دستگاه‌های برش لیزری باید علاوه بر ویژگی‌های مثبت و مزایا، خطرات استفاده و معایب این محصولات را نیز در نظر گرفت. این کار باعث می‌شود که شناخت بهتری روی این محصولات داشته باشید. همچنین بهتر است قبل از خرید دستگاه مشخص کنید که بیشتر قصد برشکاری چه چیزهایی دارید. به عنوان مثال دستگاه مورد استفاده برای برش لیزر برنج یا سایر آلیاژهای سخت مانند استیل قطعا دارای قدرتی بیشتری از دستگاه‌هایی است که برای برش لیزر فایبر و سایر متریال با درجه سختی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از نکاتی که در این زمینه می‌تواند به خریداران دستگاه برش لیزری کمک کند، این است که با افراد باتجربه و متخصص  در این زمینه مشورت کنند.