سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در این استان، اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۴ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند. 

وی تصریح کرد: در همین مدت ۲۹۶ نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستان ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۲۵۲ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.

وی افزود: رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی همچنان یکی از ضرورت‌هایی است که باید به صورت جدی به آن توجه شود.

آخرین آمار کرونا در بابل

همچنین بر این اساس، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، در حال حاضر ۳۰۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری هستند.

بر این اساس، در ۲۴ ساعت گذسته ۵۳ بیمار جدید بستری و ۵۷ بیمار هم ترخیص شدند، همچنین ۵۰ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

انتقال ویروس با برداشتن ماسک در حین صحبت

همچنین موسوی در نشست با خبرنگاران، که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار به صورت مجازی برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت این روز و تاثیرگذاری خبرنگار در دنیای مدرن و کارکرد مهمی که این شغل دارد همه باید این روز را پاس بداریم.

وی شغل خبرنگاری را همانند آینه ای که ویژگی ها و مشکلات جامعه را منعکس می کند دانست و افزود: خبرنگار حرفه ای نشان دهنده واقعیت ها و زوایای مختلف جامعه به صورت درست است که از اطلاع رسانی مناسب آن جامعه سود خواهد برد.

موسوی با بیان اینکه مدیران و دستگاه ها یکسری ناراحتی ها و شکایت هایی از کارکردها دارند، ادامه داد: سیستم مدیریتی خارج از خطا نیست در این کار نیز خطاهایی وجود دارد بنابراین اگر بتوانیم این خطاها را کاهش دهیم می توانیم موثر باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه خبرنگاران در سال های گذشته یار و یاور حوزه سلامت بودند، گفت: خبرنگاران به ویژه در اطلاع رسانی و مقابله با بیماری کووید ۱۹ فعالیت بسیارخوبی داشته اند و در حال حاضر نیز نقش رسانه ها بسیار مهم و تاثیر گذار است.

وی به نقش سایر دستگاه ها در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: دستگاه های بیرونی ۷۵ درصد در حوزه سلامت نقش دارند که در این بیماری جایگاه آن ها بسیار برجسته تر است زیرا اگر نتوانید جلوی گسترش بیماری را بگیریم نظام سلامتی در دنیا نمی تواند آن را کنترل کند.

موسوی با بیان اینکه همه استان های کشور درگیر این بیماری هستند، گفت: تاکنون ۳۱۰ میلیارد تومان برای خریداری تجهیزات و گسترش زیرساخت ها جذب و هزینه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در ۶ ماهه گذشته ۴۷۰ تخت جدید مورد بهره برداری قرار گرفت، افزود: بالغ بر ۱۴ هزار متر مربع به مجموعه فضاهای بیمارستانی نیز در شش ماه گذشته افزوده شده است.

وی با بیان اینکه صدها دستگاه کمک تنفسی خریداری و در بیمارستان ها نصب شده است، ادامه داد: با گسترش بیماری مصرف اکسیژن در این بیماری افزایش پیدا کرد به طوری که در گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد از افرادی که به بیمارستان ها مراجعه می کردند نیاز به اکسیژن داشتند اما با شروع این بیماری ۱۰۰ درصد از بیماران بستری نیاز به اکسیژن دارند که یک چالش است.

موسوی با بیان اینکه برای تامین ۲۲ دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان های سطح استان هزینه ای بالغ بر۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، افزود : تاکنون ۱۳ دستگاه اکسیژن ساز جدید و یک مخزن (تانک) اکسیژن مایع، مجموعا" با اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیارد ریال؛ خریداری و به سیستم اکسیژن رسانی بیمارستان های دانشگاهی سطح استان افزوده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در گذشته همه بیمارستان ها نیازمند دستگاه های سی تی اسکن نبودند، بیان کرد: با گسترش بیماری و برای امادگی مقابله با این بیماری در زمستان دستگاه های سی تی اسکن جدید خریداری شده است.

وی به افزایش کادر درمانی اشاره کرد و افزود: در این مدت ۱۰۸۷ نیروی شرکتی، قراردادی و غیره و ۶۵ دانشجوی سال آخر رشته ها به کارگیری شدند.

موسوی تشکیل تجمعات را یکی از عوامل اصلی در افزایش بیماران کرونایی دانست و ادامه داد: در محیط های بسته تبادل هوایی صورت نمی گیرد بنابراین تعداد مبتلایان افزایش پیدا می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: اگر ۹۰ درصد افراد از زمانی که از خانه بیرون می روند تا زمانی که به خانه برمی گردند از ماسک استفاده کنند به اندازه قرنطینه تاثیرگذار است.

وی بر استفاده درست از ماسک اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد هنگام صحبت ماسک خود را برمی دارند درحالی در هنگام حرف زدن ویروس انتقال پیدا می کند.

موسوی با تاکید بر اینکه باید استفاده نکردن از ماسک به یک ضد ارزش تبدیل شود، گفت: افراد با استفاده از ماسک علاوه بر اینکه سلامتی خود را حفظ می کنند، ۸۰ درصد به سلامت دیگران نیز کمک می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر حفظ فاصله اجتماعی تاکید کرد و افزود: حفظ فاصله اجتماعی در میزان ابتلا به بیماری تاثیر گذار است و افراد باید فاصله ۱.۸ را رعایت کنند. 

وی به برگزاری تجمعات اشاره کرد و گفت: در شهرستانی که وضعیت خوبی ندارد مسابقاتی برگزار و سبب افزایش بیماری می شود.

در حال حاضر، 1553 بیمار مبتلا به کووید 19 و یا مشکوک به ویروس کرونا، در مراکز درمانی دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.