دکتر "مهدی شفیعی" با اشاره به فرا رسیدن عید سعید قربان و ذبح دام در این ایام اظهار کرد: معمولا هرساله در زمان فرا رسیدن عید سعید قربان و با توجه به اینکه برخی اقدام به قربانی کردن دام در این ایام می کنند؛ توصیه هایی به صورت مشترک از سوی دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل دامپزشکی به متولیان امر و مردم ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث ذبح دام نگرانی از بابت بیماری های ویروسی که باعث ایجاد بیماری های مشترک دام و حیوان می شود، وجود دارد اظهار کرد: هر ساله در استان کرمان در جمعیت های استانی بحث بیماری تب کریمه کنگو مطرح است که در سال های دور نیز تلفاتی ناشی از ابتلا به این بیماری داشتیم.

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه سال هاست که در عید قربان توصیه هایی به مردم ارائه می شود اظهار کرد: توصیه اکید می شود که دام را فقط از میادین مورد تایید دامپزشکی خریداری کرده زیرا دام های موجود در این میادین انگل زدایی شده اند ضمن آنکه باید ذبح دام را در مکان هایی که مورد تایید سازمان نظام پزشکی و یا کشتارگاه هایی که زیر مجموعه اداره کل دامپزشکی بوده، انجام دهند.

شفیعی با تاکید بر اینکه بعد از ذبح دام، فرآورده های گوشتی باید حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت و حداکثر تا ۲۴ ساعت در دمای کمتر از ۲ درجه (صرفا در یخچال نه فریزر) نگهداری شده تا ویروس از بین رفته و سپس به اقدام توزیع گوشت های نذری کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم از دست زدن مستقیم به لاشه ذبح شده جدا خودداری کنند افزود: همچنین به شدت توصیه می کنیم مردم از ذبح دام در معابر و منازل و توسط افراد بومی خودداری کنند زیرا احتمال انتقال ویروس تب کریمه کنگو بسیار بالا می باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه خیلی از علائم بیماری تب کریمه کنگو و کووید ۱۹ مشابه یکدیگر بوده که همین امر ممکن است در تشخیص این بیماری ها اشتباهاتی را به وجود آورده و در نتیجه درمان آنها را با مشکل روبرو کند افزود: متاسفانه در روزهای اخیر مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو را در استان داشتیم که خوشبختانه با تشخیص به موقع، اقدامات درمانی برای این افراد صورت گرفت.

شفیعی با اشاره به اینکه از دست زدن به گوشت های گرم و تازه (چه به صورت خریداری شده و چه به صورت قربانی) بدون دستکش جدا پرهیز کنید اظهار کرد: گوشت تازه و گرم  را باید در ابتدا به مدت حداقل ۸ ساعت در یخچال نگه داشت و سپس نسبت به شست و شو و خرد کردن آن و نگهداری در فریزر اقدام کرد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان گوشت گرم و تازه را مستقیم وارد فریزر نکنیم اظهار کرد: ویروس ها وقتی منجمد می شوند، صرفا غیرفعال شده و از بین نمی روند و هنگامی که دوباره به دمای معمولی باز گردند فعال می شوند.

وی ادامه داد: دمای خیلی پایین کشنده ویروس ها نیست بلکه بر روی باکتری ها و انگل ها موثر بوده و در ویروس ها تاثیری ندارد و تنها PH می تواند ویروس ها را از بین ببرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش پایانی صحبت های خود به موضوع فرا رسیدن مراسم عرفه و عید سعید قربان نیز اشاره کرد کرد و گفت: ممکن است مردم در این ایام نذوراتی داشته باشند که به شدت توصیه می کنیم با توجه به شیوع ویروس کرونا، امسال از پخش نذورات خود در سطح خیابان ها به شدت پرهیز کنند و در روز عرفه نیز در مساجد و محل‌های باز برگزاری دعای روز عرفه با ماسک حضور پیدا کنند.