نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه اسکاندیناوی یعنی سوئد افزایشی بوده است؛ به گونه ای که تا پایان ۱۲ ماه منتهی به ژوین، نرخ بیکاری با ۱.۸ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته به ۹ درصد رسیده است. این نرخ بیکاری که ۰.۴ درصد بالاتر از پیش بینی های قبلی بوده است بالاترین نرخ بیکاری ۱۱ سال اخیر در این کشور محسوب می شود.  

طی این مدت شمار افراد بیکار سوئدی با ۱۵۰ هزار نفر افزایش به ۵۵۷ هزار نفر رسیده و این در حالی است که با کاهش ۱۴۸ هزار نفری شمار شاغلان، اکنون ۵ میلیون و ۱۰۱ هزار نفر در این کشور شاغل هستند.

در همین مدت نرخ مشارکت در بازار کار با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۷۵.۱ درصد رسیده و نرخ اشتغال با ۰.۱ درصد افزایش در سطح ۶۸ درصد قرار گرفته است.

متوسط نرخ بیکاری سوئد در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۵.۹۵ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده طی این مدت مربوط به ژوئن سال ۱۹۹۷ با ۱۰.۵درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به ژوئیه ۱۹۸۹ با ۱.۳ درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ بیکاری نروژ در سه ماهه منتهی به ژوئن در شرایطی به ۴.۶ درصد رسیده است که در مقایسه با سه ماهه منتهی به می، نرخ بیکاری در این کشور ۰.۳ درصد افزایش یافته است. این نرخ بیکاری که بالاتر از برآورد قبلی کارشناسان است، بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از نوامبر ۲۰۱۶ محسوب می‌شود.

طی این مدت شمار بیکاران نروژی با ۳۰ هزار نفر افزایش به ۱۳۱ هزار نفر رسیده و این در حالی است که با کاهش ۵۳ هزار نفری شمار شاغلان، ۲ میلیون و ۶۹۴ هزار نفر در این کشور شاغل هستند.

متوسط نرخ بیکاری در نروژ در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۶۶ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به ژانویه ۲۰۱۶ با ۵.۱ درصد و پایین‌ترین نرخ ثبت شده نیز متعلق به اکتبر ۲۰۰۷ با ۲.۴ درصد بوده است.