بررسی جدید پژوهشگران "دانشگاه جرج واشنگتن"(GW) نشان می‌دهد که درمان بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ با نیتریک اکسید می‌تواند نقشی محوری در مقابله با این بیماری داشته باشد.

نیتریک اکسید، یک ترکیب ضد میکروبی و ضدالتهابی است که نقش مهمی در گشودگی عروق بر عهده دارد و یکی از چندین ترکیبی است که برای درمان کووید-۱۹ در برنامه "سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA) قرار دارد.

"آدام فرایدمن"(Adam Friedman)، استاد دانشگاه جرج واشنگتن و از پژوهشگران این پروژه گفت: نیتریک اکسید، نقش مهمی در رسیدن عروق به عملکرد طبیعی و تعدیل التهاباتی دارد که به "آسیب حاد ریه"(ALI) و "سندرم دیسترس تنفسی حاد"(ARDS) منجر می‌شوند. درمان‌هایی که نقش محافظتی در برابر چنین بیماری‌هایی بر عهده دارند، می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر سلامت بیماران طی دوره همه‌گیری بیماری داشته باشند.

کووید- ۱۹، با عفونت‌های حاد و کشنده در بیماران همراه است و هنوز درمان یا واکسن تایید شده‌ای ندارد. در شرایطی که درمان خاصی ارائه نشده و میزان مرگ و میر ناشی از کروناویروس نیز بالا است، نیاز فوری به روش‌هایی احساس می‌شود که شاید بتوانند تکثیر یا گسترش ویروس را کنترل کنند.

پژوهشگران در این پروژه، نقش نیتریک اکسید را به عنوان درمان بیماری تنفسی مورد بررسی قرار دادند.

فرایدمن افزود: با توجه به شیوع کروناویروس در سراسر جهان و توانایی آن در غلبه بر بدن، به عوامل موثری نیاز داریم که بتوانند سرعت روند بیماری را در بدن انسان‌ها و همچنین در جوامع کاهش دهند.

پژوهشگران در بررسی خود به این نتیجه رسیدند که اگر کارآیی نیتریک اکسید در درمان کووید-۱۹ ثابت شود، می‌توان از آن برای مقابله با این بیماری استفاده کرد.