امروزه به دلایل زیادی مانند ساخت و ساز نیاز است که درختان جابجا شوند تا از قطع آن ها جلوگیری شود. اما جابجایی درختان بسیار حساس است و برای اینکه در حین جابجایی درخت به آن ها صدمه ای وارد نشود باید به روش های جابجایی درخت، زمان جابجایی درخت، جنس خاک، اندازه درخت، سلامت درخت و سایر نکات توجه کنیم.

بهترین زمان جابجایی درخت

بهترین زمان برای جابجایی درخت اوایل فصل بهار و فصل پاییز می باشد زیرا در این فصول درخت قادر است تا ریشه خود را دوباره در خاک محکم کند. به طوری کلی زمان جابجایی درختان بستگی به نوع درخت، مقاومت و ... برای مثال اگر درختان خزان پذیر هستند حتما باید در فصل پاییز یا بهار جابجا شوند. اواخر فصل بهار یا تابستان که رشد برگ ها و گلهای درختان زیاد است جابجایی درخت توصیه نمی شود. 

z2

روش های جابجایی در ختان

روش های جابجایی درختان از اهمیت بالایی برخوردار است. در زیر به چند روش جابجایی درخت اشاره می کنیم:

- جابجایی درختان به روش ریشه برهنه: یکی از معمول ترین روش ها برای جابجایی درختان است که از این روش بیشتر برای درختان با ریشه کم حجم یا درختان جوانتر استفاده می شود. اگر قطر درخت حدود 5 سانتیمتر و ارتفاع آن کمتر از 2 متر باشد، این روش مناسب ترین روش جابجایی است. در این روش اطراف ریشه درخت باید کنده شود. قطر و عمقی که باید کنده شود بستگی به بزرگی ریشه درخت دارد. پس از خارج کردن درخت آن را داخل یک پارچه مرطوب قرار دهید و به مکان مورد نظر خوب منتقل کنید.

- جابجایی درخت با روش بسته بندی جابجایی درخت به روش روت بال: اگر درختان ریشه حجم تری دارند و قطر آنها بیشتر از 5 سانتیمتر است این روش مناسب ترین روش موجود است. قبل از جابجایی ابتدا باید شاخ و برگ درخت را هرس کنید. سپس دور درخت گودال حفر کنید و درخت را از خاک بیرون آورید و بلافاصله ریشه را در گونی بپیچید تا رطوبت آن حفظ شود. سپس درخت را به مکان مورد نظر منتقل کنید.

- جابجایی درخت با ماشین آلات مخصوص: در این روش درخت اطراف درخت با ماشین آلات خاص حفر می شود و درخت با ریشه از خاک جدا می شود. هر چند که این روش جابجایی درخت سرعت بالایی دارد اما هزینه این روش بالاست، به همین دلیل استفاده از این روش مرسوم نیست.

برای اینکه انتقال و جابجایی درختان موفق باشد باید بررسی های لازم از مبدا و مقصد انجام دهیم که شرایط و نوع خاک هر دو مکان شبیه هم باشد و به ریشه درخت آسیب وارد نشود.

z3

مراقبت های بعد از جابجایی درخت

مراقبت از درختان جابجا شده به نسبت سخت تر از درختان تازه کاشته شده است. زیرا به دلیل جابجایی درخت ریشه آن ها دچار آسیب شده و به اصطلاح درخت دچار تنش می شود و نسبت به تمامی عوامل محیطی از جمله آبیاری، آفت، سرما و گرما، باد، نور آفتاب و .... حساس هستند. بسته به نوع درخت، میزان صدمات وارد شده به ریشه درخت ممکن است بین 3 تا 10 سال زمان ببرد تا درخت بهبود کامل خود را به دست آورد.

مهم ترین نکته در درختان تازه جابجا میزان و زمان آبیاری آنهاست. برای اینکه آبیاری صحیح انجام شود باید میزان و حجم بارندگی منطقه، میزان نفوذپذیری آب در خاک و ... بررسی شود. شخم زدن سطحی اطراف درخت به نوفذ بهتر آب کمک می کند و حتی می توانید در فصول گرما شاخ و برگ های درخت را نیز آبپاشی کنید تا برگ های درخت شادادب شوند.

کود، نوع کود و میزان کوددهی نیز در بهبود ریشه های درخت تاثیرگذار است. بهتر است بدانید که در سال اول جبجایی نیازی به کوددهی نیست. زیرا درخت در خاک جدید که به نسبت غنی است رشد می کند و در سال اول از مواد مغذی موجود در خاک تغذیه خواهد کرد.

بهتر است شاخ و برگ های ضعیف هرس شوند و بهتر است یک فصل بعد از جابجایی درخت هرس انجام شود. اما در مورد هرس درختان باید اطلاعات داشته باشید که هر درخت چقدر و در چه فصلی می تواند هرس شود. اما به طور کلی هرس تاج درختان و یا هرس شدید بپرهیزید.

z4

شرکت ایران کاملیا

شرکت ایران کاملیا فعالیت خود را از سال ٩٣ شروع کرده است و به شما در انتخاب، کاشت و نگهداری انواع نهال و درخت کمک می کند. همچنین شرکت ایران کاملیا با کادری مجر بو آموزش دیده در امر جابجایی درختان بزرگ در جهت حفظ و جلوگیری از قطع آنها می کوشد.

علاوه بر این شرکت ایران کاملیا در امر طراحی، اجرا و نگهداری انواع فضای سبز، پرورش و کاشت انواع نهال های مثمر و غیر مثمر، اخذ تاییدیه شهرداری و طراحی روف گاردن فعالیت می کند. خدمات این شرکت به مناطق مختلف تهخران و اطراف تهارن ارائه می شود، از جمله مناطق کاری ایران کاملیا تهران و اطراف تهران بطور مثال دماوند، فشم، میگون شهریار و ... است.

شایان ذکر است که شرکت ایران کاملیا در طول سال های فعالیت خود همواره به دنبال ارائه بهترین خدمات بوده و می باشد. همچنین، تمامی موارد مطرح شده در خصوص جابجایی درختان که در بالا به آن اشاره کردیم، به طور اختصاصی توسط شرکت ایران کاملیا انجام می شود و ما افتخار این را داریم تا با بکارگیری پیشرفته ترین ماشین آلات و تجهیزات انتقال و جابجایی درخت و همچنین جدیدترین روش های عملی و علمی در این زمینه، تمامی خدمات جابجایی و انتقال درختان را بدون هیچ گونه آسیبی به آنها انجام دهیم. شما از این پس می توانید کلیه خدمات مربوط به انتقال و جابجایی گیاهان خود را به تیم ما بسپارید. شرکت ما برای انجام کلیه خدمات از افراد متخصص و امکانات پیشرفته استفاده می شود. رضایت شما هدف اصلی ما بوده و ما در طی چندین سال تجربه سعی کردیم تا با همکاری هم این مهم را به انجام برسانیم و رضایت شما را به طور کامل بدست آوریم.