باوجوداینکه زندانیان پشت دیوارهای بلند و سیم‌های خاردار نگهداری می‌شوند اما این حفاظت مانع از ورود بیماری‌های مسری مانند کووید- 19 نمی‌شود. نه‌تنها ویروس می‌تواند به داخل زندان راه یابد، بلکه می‌تواند از درون آن به اجتماع راه یابد.

تاثیر ویروس در بازداشتگاه‌ها و زندان‌هایی که افراد زیادی وارد و خارج می‌شوند، بیشتر و فرصت برای انتشار بیماری در این زندان‌ها زیاد است.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهند که زندان‌ها نقش زیادی در انتشار کروناویروس دارند. درحالی‌که موارد ابتلا به کووید -19 در زندان‌های آمریکا رو به افزایش است، این تحقیقات نشان می‌دهند چطور این ویروس می‌تواند به دنیای خارج راه و انتشار یابد.

مقامات تگزاس، فلوریدا و آریزونا می‌گویند که بازگشایی‌های اولیه باعث انفجار کووید- 19 شده است.

طبق محاسبات انجام‌شده توسط جامعه آزادی‌های مدنی آمریکا با همکاری محققان دانشگاه‌های پنسیلوانیا، تنسی و واشنگتن، اجتماعات در زندان‌ها می‌تواند 99 هزار تا 188 هزار نفر را به آمار مرگ‌ومیر ناشی از کروناویروس در آمریکا اضافه کند.

نتایج این تحقیق در ماه آوریل درحالی‌ منتشر شد که متخصصان پیش‌بینی کرده بودند که آمار تلفات ناشی از کروناویروس زیر 100هزار نفر خواهد بود. در 30 ژوئن آمار مرگ در ایالات‌متحده به بیشتر از 125 هزار و 800 نفر رسید.

به گفته محققان باوجوداینکه اطلاعات اخیر برای به دست آوردن علت و معلول کافی نیست، اما این یافته‌ها با این فرضیه سازگار است که دستگیری و زندانی کردن باعث افزایش میزان سرایت می‌شود.

در تحقیق مشابه که در مجله Health Policy به چاپ رسیده، نیز نتایج مشابهی به‌دست‌آمده است.

این نتایج با مخالفت مسئولان اداره بهداشت عمومی شیکاگو روبرو شده است. آنان این نتایج  را ادعایی دروغ می‌خوانند و ادعا می‌کنند که این نتایج بر اساس اطلاعات قدیمی به‌دست‌آمده است و هم‌اکنون شرایط در زندان‌ها تغییر کرده و آزمایش کرونا و قرنطینه اجرا می‌شود.

 

بر اساس آماری که توسط مسئولان اداره شهر کانتی اعلام‌شده است، هفت زندانی و سه کارمند فوت‌شده‌اند.

بر اساس آمار پروژه Marshall کووید- 19 تقریبا 60 هزار زندانی و کارمندان زندان را آلوده کرده است و بیش از 600 فرد را به کام مرگ کشانده است.

بسیاری از زندان‌ها، تعداد زندانیان را برای کاهش ابتلا کاهش داده‌اند.

بیماری‌های مسری بین اجتماع و زندان در رفت‌وآمد است، همان اتفاقی که بین قرن 19 و 20 به دلیل ویروس ایدز بعد از سال 1980 رخ داد.

در سال‌های اخیر، این نکته در رابطه با هپاتیت C،بیماری مسری با میزان بالای عفونت، در زندان‌ها به دلیل تعداد زیاد معتادان تزریقی دوباره مطرح شد. اشتراک سوزن یکی از اصلی‌ترین وسیله انتقال هپاتیت C است.

به گفته یک متخصص بیماری‌های عفونی که درمان بیماران 6 زندان را بر عهده دارد، بیشتر سرشاخه‌های ابتلا که باعث سرایت بیماری شده‌اند کسانی بودند که در زندان کار می‌کردند نه زندانیانی که تازه زندانی شدند.

نکته‌ای قابل تامل در مورد زندان‌ها و شیوع کروناویروس این است که تعداد زیادی از زندانیان رنگین‌پوست هستند  و کروناویروس رنگین‌پوستان را با نرخ‌های بالاتری به نسبت کل جمعیت مبتلا کرده است.

دکتر بارنرت استادیار دانشگاه UCLA کالیفرنیا می‌گوید، ما علاوه بر شیوع  کووید -19 با افزایش تعداد سیاه‌پوستانی که زندانی می شوند نیز روبرو هستیم.

این همه‌گیری انگیزه‌ای به جنبش رو به رشد برای کاهش جمعیت زندان‌ها داده است. از زمان شروع همه‌گیری، بسیاری از ایالت‌ها و حوزه‌های قضایی برای کاهش جمعیت زندانیان، اقدامات آزاد کردن مجرمان جرایم غیر خشونت‌آمیز و بخشودگی را اجرا کردند.