مسعود باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع بسیار نگران کننده تالاب انزلی، گیاه مهاجم سنبل آبی است، اظهار کرد: سنبل آبی گیاه مهاجم خطرناکی است که با سرعت در تالاب رو به رشد و اکنون تنها راهکار ما برای مقابله حذف فیزیکی گیاه از تالاب است. این گیاه مهاجم سرعت تبخیر آب را ۱۳ برابر و محیط را سمی و بین گونه‌های بومی موجود در تالاب برای بقا رقابت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از روش «بایوجمی» به دنبال احیای تالاب انزلی بود، گفت: به دلیل مشکلات پیش آمده درخصوص این طرح از جمله اعتراض برخی کارشناسان نسبت به غیر علمی بودن آن حدود یک سال است که این طرح به‌طور کامل متوقف شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با وجود این احیای تالاب انزلی اولویت ستاد ملی تالاب‌ها است و از این‌رو ما برنامه جدیدی برای آن در نظر گرفته‌ایم. در این برنامه جدید رویکرد ما رویکرد زیست‌بومی است که دو ویژگی مهم دارد؛ اول آنکه به مسئله به‌صورت فرابخشی نگاه می‌شود و برای حل مشکل تالاب تمام مشکلات حوضه آبخیز را بررسی و حل می‌کنیم و دوم برای احیای تالاب تمام ذینفعان آن مشارکت خواهند داشت.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه برای تهیه و اجرای برنامه جدید با تیم‌های کارشناسی متعددی از جمله کارشناسان ژاپنی همکاری می‌کنیم، تصریح کرد: طرح احیای تالاب انزلی برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ آماده خواهد شد و حاصل کار هفت گروه تخصصی در زمینه اکولوژی تالاب، پساب، پسماند، پایش کیفی تالاب، آبخیزداری، آموزش جوامع محلی، احیای زیستگاه و امور حقوقی و قضایی تالاب است.

به گفته وی این برنامه ۱۰ ساله احیا، پس از تصویب در ستاد ملی تالاب‌ها از سال آینده اجرایی می‌شود همچنین دانشگاه گیلان نیز به عنوان مشاور و پشتوانه علمی این برنامه با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کند.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: هدف ما از فرابخشی کردن امر احیای تالاب‌ها این است که دستگاه‌های مختلف مرتبط با این موضوع مانند وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و... برنامه‌های خود را با استراتژی حفظ تالاب‌ها تنظیم کنند که این امر محقق نمی‌شود مگر در چارچوب ستاد ملی و برنامه مشترک.

باقرزاده کریمی در پایان با بیان اینکه مساحت تالاب انزلی ۲۰ هزار هکتار است که بخش‌هایی از آن از گذشته به صورت جزیره‌ای بوده است، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر ورود رسوب به تالاب و کاهش بارش‌ها سبب شده است که بخش‌های خشک تالاب بیشتر و پهنه‌های آبی کمتر از قبل شوند. در حال حاضر۵۰ درصد مساحت تالاب پهنه آبی و ۵۰ درصد مابقی پهنه‌های غیر آبی است البته تمام این ۵۰ درصد خشک نشده است و قسمت‌هایی از آن مناطق مرطوب است اما آبی در آن‌ها  نمی‌بینیم.