دکتر«فاطمه مهدویانی» افزود: اهدای پلاسما فقط در مرکز استان و در شهر اراک انجام می‌شود و امکان دریافت پلاسما بهبودیافتگان کرونا در شهرستان‌های تابعه استان وجود ندارد به همین دلیل از متقاضیان واجد شرایط درخواست می‌شود برای اهدای پلاسما به مرکز خونگیری در این کلانشهر مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: پلاسما گرفته شده از بیماران بهبود یافته کرونایی باید بلافاصله در حالت انجماد قرار گیرد که دستگاه مورد نظر در شهرستان‌ها موجود نیست.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت:۵۰۰ سی‌سی پلاسما به روش آفرزیس از هر فرد بهبود یافته کرونا گرفته می‌شود و بقیه خون که شامل گلبول قرمز و پلاکت است به خون اهدا کننده باز می‌گردد.

دکتر مهدویانی افزود: این حجم از پلاسما برای درمان یک بیمار کرونایی استفاده می شود و با توجه به وضعیت بیمار ممکن است نیاز مجدد به استفاده از پلاسما وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: انتقال خون اراک ظرفیت گرفتن پلاسما از بهبودیافتگان کرونایی را دارد و این افراد یک ماه بعد از درمان به شکرانه کسب سلامت با مراجعه پایگاه های انتقال خون این کلانشهر در این اقدام خیرخواهانه مشارکت کنند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: شرایط اهدای پلاسما همانند اهدای خون است و شامل سن ۱۸ تا ۶۰ سال، نداشتن سابقه بیماری و صحت کامل و مصرف نکردن دارو در زمان اهدا است.

دکتر مهدویانی افزود: ۱۸ تا ۶۰ سال بهترین بازه سنی برای اهدای پلاسما است و بیماران بهبودیافته باید مدارک پزشکی لازم از جمله سی‌تی‌اسکن، آزمایش پی‌سی‌آر و یا آزمایش مثبت سرلوژی کوید ۱۹ به همراه داشته باشند.

وی اظهار داشت: خون بهبودیافتگان بیماری کرونا می‌تواند به درمان عفونت ناشی از این ویروس کمک کند و به‌همین دلیل از این بیماران درخواست شده تا پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

وی افزود: گفته شده پلاسمای خون این افراد دارای پادتن‌هایی است که می‌تواند به درمان بیماران آلوده به کروناویروس جدید کمک کند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شمار جان باختگان کرونا در ۲۴ ساعت اخیر را ۱۴۱ نفر اعلام کرد و گفت: شمار فوت شدگان بر اثر این بیماری تاکنون در کشور به ۱۰ هزار و ۹۵۸ نفر رسیده است.