به گزارش پارس به نقل از شبکه خبر، براساس طرح تحول نظام سلامت ، سهم بیماران از هزینه های بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی به ۱۰ درصد کاهش می یابد و ۹۰ درصد هزینه های بستری را دولت تقبل می کند.


این میزان برای ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ، روستائیان و عشایر ۵ درصد خواهد بود . هزینه زایمان طبیعی در همه بیمارستان ها و زایشگاه های دولتی نیز رایگان خواهد بود .

همچنین از امروز هیچ بیمار بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نباید به خارج از بیمارستان هدایت شود.

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی هم در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما، با اشاره به آغاز طرح تحول در نظام سلامت از روز دوشنبه گفت: مردم مجبور بودند در مراجعه به بیمارستانهای دولتی که علاوه بر ۱۰ درصد فرانشیز، برای تهیه ملزومات و تجهیزات درمانی یا انجام آزمایش در خارج از بیمارستان یا دیگر خدمات تشخیصی مثل تصویربرداری هزینه پرداخت کنند که بنا بر این است که این خدمات توسط بیمارستان تامین شود .

وی این امر را مهم ترین و سخت ترین کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ذکر کرد و گفت: رقم قابل توجهی هم برای زایمان طبیعی برای تشویق مردم به این امر تخصیص یافته است که در صورت موفقیت، ۱۰ درصد از شیوع سزارین کاسته خواهد شد.
دکتر سید حسن هاشمی افزود: پرداخت بیماران در سال ۹۳ برای مراجعه به بیمارستان های دولتی را در مقایسه با سال ۹۲ به میزان ۲۷ درصد کمتر ذکر کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: یکی دو بسته بسیار مهم مربوط به مناطق محروم هم هست که امیدواریم با حمایت های دولت در قالب پرداخت های مضاعف بتوانیم دستکم ۱۸۰۰ پزشک را در مناطق محروم جذب کنیم.
وی افزود: فکر می کنم این موضوع در چند ماه آینده شدنی است علاوه بر آن در بیماران صعب العلاج، حتما دولت کمک جدی خواهد کرد به ویژه برای افراد بی بضاعت و کم در آمد که زیر خط فقر می افتند.

وی اصل مهم در پیشگیری را خواست مردم دانست و گفت: نقش دولت هم در بدآموزی ها یا آموزش صحیح خودمراقبتی، در تبلیغات، محصولات، توجه به آب آشامیدنی مردم، غذا و روح و روان مردم مهم است.
وزیر بهداشت افزود: در مورد درمان در مقایسه با سال ۹۲، ۲۷ درصد در مراجعه به بیمارستانها دولتی پرداخت کمتری خواهند داشت.
وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری گفت: دولت هم باید قدم های موثری بردارد تا نظام مورد انتظار در حوزه سلامت شکل بگیرد.

وی افزود: یکی از بسته هایی که درحال حاضر دولت دارد کمک می کند ۹۰ درصد هزینه داروهای بیماران صعب العلاج را پرداخت می کند،‌ داروی بیماران خاص را رایگان می دهد، مثلا یک دوره درمانی اوایل سال گذشته تقریبا حدود ۱۱ تا ۱۴ میلیون تومان هزینه داشت که الان به حدود ۲ میلیون تومان رسیده است.

دکتر هاشمی گفت:‌هر تصمیم مهم اجرایی در کشور طبق سیاست های کلی سلامت نیاز به پیوست سلامت دارد.
وزیر بهداشت گفت: پیش بینی ما این است که بین سه تا شش ماه بتوانیم همه برنامه ها را تدوین کنیم، البته عملیاتی شدن آنها بستگی به همت دولت و مجلس دارد.