تسهیلات مسکن مثل وام مسکن که تحت عنوان ابلاغیه مسکن و یا اطلاعیه های ملکی در مصوبه ها و اطلاعیه بانک مسکن، اعلام می شود، براساس اطلاعیه دولتی وزارت مسکن راه و شهرسازی که از ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی ایجاد شده، تعیین شده و این قبیل اطلاعیه مسکن وزارت راه و شهرسازی، بازار تجارت ملک را، تنظیم می کند.

تسهیلات مسکن شامل وام مسکن است که مطابق با اطلاعیه بانک مسکن، زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی، تعیین شده و به واجدین شرایط تعلق می گیرد.

به گزارش سایت ملک 7 ، میزان و نوع تسهیلات مسکن و شرایط استفاده از آن بر اساس اطلاعیه های ملکی و ابلاغیه مسکن که نوعی اطلاعیه دولتی است، بر اساس قوانین و ضوابط مربوط به وزارت مسکن راه و شهرسازی تعیین می گردد.

 

تعبیر عمومی تسهیلات مسکن به وام مسکن

وام مسکن یکی از معمول ترین و محبوب ترین انواع تسهیلات مسکن است که توسط بانک های مختلف، اعلام و اعطا می شود. البته شرایط بهره مندی از این وام و نیز چگونگی بازپرداخت، سود و اقساط آن، در هر بانکی، به صورت جداگانه، بر مبنای اطلاعیه دولتی و مصوبه های وزارت مسکن و شهرسازی، تعیین می شود.

تسهیلات مسکن، برای سهولت خرید ملک مسکونی، در نظر گرفته شده است و باید به موازات تورم و وضعیت بازار مسکن و میانگین قیمت املاک مسکونی تعیین شود و برای بهره مندی از وام مسکن باید در نظر داشت که از هر شعبه بانکی در هر شهری اخذ شود، باید اقدام به خرید خانه و ملک، در همان شهر نیز انجام شود.

وام مسکن نیز انواع مختلفی دارد، بهره های متفاوت و شرایط گوناگونی را شامل می شود. بر اساس تمام شرایط و نوع تسهیلات مسکن که در بانک های مختلف ارائه می شود، می توان بهترین بانک را برای استفاده از این تسهیلات انتخاب نمود.

استفاده از تسهیلات مسکن برای خانه دار شدن

 

وزارت راه و شهرسازی چه نقشی در ابلاغیه مسکن دارد؟

وزارت راه و شهرسازی یک نهاد دولتی است که راسا برای تعیین و ابلاغیه مسکن و یا سایر مسائل مربوط به ساختمان سازی و شهرها و راه های مواصلاتی بین شهری و درون شهری، اقدام می کند و دارای بخش های مختلفی از جمله بخش مسکن و شهرسازی است.

نمونه ابلاغیه ملکی وزارت راه و شهرسازی

 

این نهاد، با تحقیق و تحلیل آمار خرید و فروش مسکن، وضعیت ساخت و ساز، قیمت های بازار ملک و نوسانات آن، میزان تورم و نیز شرایط و دلایل رکود مسکن، شرایط بازار خرید و فروش، رهن و اجاره، ساخت و ساز را در شهرهای مختلف کشور، رصد می کند. همچنین اخبار مسکن را در سایت ملک هفت بخوانید.

تمام مسائل مربوط به حوزه ساخت و ساز و مسکن، باید با مجوزهای رسمی وزارت راه مسکن و شهرسازی انجام شود. این نهاد تغییرات کاربری زمین های خالی، موقعیت جغرافیایی و نوع زمین های موجود در بازار ساختمان سازی، تبدیل بناهای قدیمی و سازه های کلنگی به ساختمان های جدید، شرایط ترمیم و تعمیرات ساختمانی، شرایط و مصوبه های تسهیلات مسکن را مورد بررسی قرار داده و با زیر نظر قرار دادن این مسائل، نقش خود را در پروژه های شهرسازی، ایفا می کند.

 وزارت راه و شهرسازی بر بازار مسکن نظارت دارد

 

 

اطلاعیه های بانک مسکن، اطلاعیه های ملکی و تسهیلات خرید مسکن

بانک مسکن، یکی از بانک های دولتی ایران است که با تمرکز بر تمام بنیان های مالی و مادی مربوط به خانه و مسکن، تسهیلاتی را برای خرید خانه و ملک، ارائه می دهد که با وجود تسهیلات این بانک که به صورت دوره ای در اطلاعیه بانک مسکن و یا اطلاعیه های ملکی بانک مسکن، اعلام می شود، تا حد زیادی، تورم و نیز وضعیت رکود و یا خرید و فروش ملک در کشور تحت تاثیر قرار می گیرد. برای مثال با افزایش نرخ تورم ملک، بانک مسکن نیز میزان وام و تسهیلات را افزایش می دهد، و از طرفی این افزایش تسهیلات اغلب موجب رشد قیمت ها در بازار مسکن می شود.

از جمله خدمات تسهیلاتی این بانک می توان به تسهیلات مخصوص زوج های جوان، سود حساب های قرض الحسنه، خرید واحد مسکونی، ساخت واحد مسکونی و ... اشاره کرد.

 

اطلاعیه مسکن وزارت راه مسکن و شهرسازی

معاونت بخش مسکن وزارت راه مسکن و شهرسازی به ابلاغ دستورالعمل های مربوط به سازه های مسکونی و بازر ملک و نشر اطلاعیه مسکن و .... می پردازد. با مراجعه به پایگاه خبری آنلاین وزارت راه و شهرسازی و کسب آخرین اخبار ملک و جدیدترین اطلاعیه دولتی و مصوبه های وزارت خانه در خصوص مسکن، می توانید برای سرمایه گذاری در خرید و یا ساخت و ساز ملک، تصمیم بهتری گرفته و از انواع تسهیلات دولتی و مساعدت های این وزارتخانه برای خانه دار شدن و رهایی از اجاره نشینی، آگاه گردید.

 

ارتباط میان اطلاعیه دولتی مسکن با وزارت مسکن و شهرسازی چیست؟

 سرمایه گذاری خصوصی و دولتی در بازار ملک و مسکن

 

تسهیلاتی که برای ساخت خانه و ملک و نیز خرید مسکن، در نظر گرفته می شود، جنبه اقتصادی داشته و تامین کننده منافع ملی است؛ زیرا در روند گسترش شهرسازی و شهرنشینی نقش مهمی دارد، مسلما هرچه رونق در بازار ملک بیشتر باشد و خرید و فروش مسکن آسان تر انجام شود و قدرت خرید مردم برای آنکه صاحب منزل شوند، بیشتر گردد، وضعیت ساخت و ساز ها نیز رونق گرفته و چهره شهر، سیمایی دیگر می یابد، حومه نشینی به شهرنشینی بدل شده و زاغه نشینی از بین می رود. وضعیت بازار مسکن بر تمام ابعاد اقتصادی کشور تاثیر گذار است من جمله بازار بورس، نرخ طلا، ارز، بزهکاری، سطح فقر و.... که همه این موارد به یکدیگر مربوط بوده و می توانند پیشرفت اقتصادی و رفاهی جوامع را نیز متاثر نماید.

بانک مسکن یکی از بانک های معتبر ارائه دهنده تسهیلات مسکن است.

 

وزارت مسکن و شهرسازی یا وزارت راه و شهرسازی؟

لازم به ذکر است که در گذشته وزارت مسکن و شهرسازی یک ارگان جداگانه بود اما از سال 1390 و با مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، به واسطه ادغام این نهاد، با وزارت راه و ترابری، یک نهاد مشترک تحت عنوان وزارت راه مسکن و شهرسازی ایجاد شد. این نهاد، دارای واحدها و معاونت های مختلف می باشد. یکی از این معاونت ها، معاونت مسکن و ساختمان است که وظیفه تنظیم بازار مسکن، سیاست گذاری و برنامه ریزی در ساخت و ساز و خرید و فروش ملک، جلب مشارکت بخش های خصوصی و دولتی برای سرمایه گذاری در زمینه مسکن، ابلاغیه های مربوط به کیفیت ساخت و ساز و تبیین و تصویب قوانین ملی ساخت و ساز را بر عهده دارد. این معاونت برای انجام وظایف خود دارای دفاتر مختلفی از جمله دفتر اقتصاد مسکن، دفتر توسعه مهندسی ساختمان، دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان است. همچنین خرید آپارتمان و خانه را با بهترین قیمتها در سایت مشاهده کنید.

دفتر اقتصاد مسکن، بخشی است که برای بررسی وضعیت بازار مسکن و نظارت بر قیمت ها و توسعه سرمایه گذاری و تعیین تسهیلات مسکن، و نیز ایجاد تعادل میان تسهیلات خرید ملک و قیمت ملک، فعالیت می کند.

وزارت مسکن و شهرسازی همان وزارت راه و شهرسازی است که به واسطه ادغام با وزارت راه و ترابری ایجاد شده است.