از ابتدای امسال بازار بورس شاهد رشد بوده و همین روند صعودی موجب اقبال مردم به این بازار شده است.

افراد برای انجام معاملات در بازار سرمایه ابتدا باید یک کارگزار را انتخاب کنند. وقتی قصد دارید وارد بورس و سرمایه‌گذاری در آن شوید بایستی اقدام به افتتاح حساب در یکی از شعب کارگزاری‌های مورد تائید سازمان بورس کنید.

در واقع کارگزاری‌ها نقش واسطی را بین سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه ایفا و سخت‌افزار‌های لازم جهت تسهیل معاملات را فراهم می‌کنند. برای اینکه اهمیت نقش کارگزاری‌ها برای شما ملموس بشود فرض کنید که کارگزاری‌ها وجود نداشتند. در این صورت شما بایستی به‌صورت حضوری در تالار بورس مراجعه و دائم درخواست‌های خود را در بین سایر حاضران در تالار اعلام می‌کردید تا بالاخره درخواست شما اجرایی شده و معاملات انجام می‌پذیرفت.

کارگزاری ها در قبال ارائه خدمات مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می کنند. با افزایش حجم معاملات در بازار بورس به دلیل ارتقا پیدا نکردن سیستم های نرم افزاری کارگزاری ها و همچنین افزایش زیاد کارمزد موجب نارضایتی بسیاری از افراد فعال در بازار سرمایه شده است.

کم کردن کارمزد در معاملات بورس یکی از ویژگی‌های سرمایه گذاری در کارگزاری‌های بورسی است، که با انجام هر معامله در بازار سهام (اعم از خرید یا فروش)، در صدی از مبلغ این معامله به کارگزاری‌ها تعلق می‌گیرد. به تازگی خبری مبنی بر کاهش کارمزد کارگزاری‌ها تا ۵۰ درصد منتشر شده که به منظور رفاه حال فعالان بورسی در نظر گرفته شده است.

علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مشکلات به وجود آمده از سوی کارگزاری‌ها برای مردم گفت: بنده چند سال قبل و پیش از اینکه حجم معاملات افزایش پیدا کند مطرح کردم که معضل بزرگ بازار سرمایه این است که نرم افزار بورس قدیمی است و به روز نیست.

وی افزود: سازمان بورس و  اوراق بهادار در طول این سال‌ها توجهی به شرکت‌های دانش بنیان نکرده است و از ظرفیت آن‌ها برای ساخت نرم افزار‌های تحت وب کمک نگرفته است در شرایطی که جوانان ما در کد نویسی و برنامه نویسی جزو ابر قدرت‌های جهان هستند.

عباسی بیان کرد: نرم افزاری که امروز سازمان بورس از آن استفاده می‌کند یک نرم افزار خارجی است که به دلیل تحریم‌ها به روز نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در سال‌های اخیر سازمان بورس برای ارتقای نرم افزار‌ها از چند شرکت داخلی کمک گرفته است، اما نکته مهم این است که این شرکت‌ها چگونه انتخاب شدند.

عباسی گفت: در انتخاب شرکت‌ها و نرم افزار‌های برای کارگزاری‌ها و سازمان بورس باید یک نهاد بی طرف وارد کار شود و به نظر بنده بهترین نهاد، وزارت ارتباطات است، زیرا این وزارت خانه ارتباطی با سازمان بورس ندارد و نهادی است در حوزه نرم افزار کارشناسان زیادی دارد.

وی بیان کرد:در حال حاضر دو نرم افزار داخلی توسط کارگزاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها در انحصار یکی از کارگزاری‌ها است و عملا دو شرکت داخلی در حوزه نرم افزار کار می‌کنند که موجب رانت شده  و این سوال ایجاد شده است که آیا در کشور ما فقط دو شرکت امکان طراحی نرم افزار برای استفاده در سیستم معاملات بورس را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: باید اجازه دهیم جوانان نرم افزار‌های خود را ارائه دهند و در صورت که بهتر از نرم افزار فعلی کار کردند از آن‌ها استفاده شود.

عباسی در مورد کارمزد‌های دریافتی از سوی کارگزاری‌ها گفت: نظارت بر روی میزان دریافت کارمزد‌ها را باید سازمان بورس انجام دهد. سازمان بورس مدعی است که نظارت‌های سفت و سختی دارد، اما به نظر بنده تا زمانی که کار و نظارت در دست یک سازمان باشد کاری درست نمی‌شود.

وی افزود: لازم است نظارت بر نحوه فعالیت و دریافت کارمزد توسط قوه قصاییه انجام شود تا بتوان بر کارمزد‌ها نظارت داشته باشند تا زمانی که سیستم نظارت در اختیار سازمان بورس است نمی‌توان اقدام مثبتی انجام داد.

عباسی در پاسخ به این سوال که چرا برای تاسیس کارگزاری‌های جدید مجوز صادر نمی‌شود، گفت: وجود رانت و انحصار طلبی موجب شده است که مجوز‌های جدید صادر نشود هر جایی که پول وجود داشته باشد انحصار وجود دارد.

سازمان بورس وظیفه ای در ارتقای سیستم‌های کارگزاری‌ها ندارد

روح الله دهقان مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اختلال های موجود در سیستم کارگزاری ها گفت: ارتقای سیستم‌های نرم افزاری کارگزاری‌ها در حوزه تصمیم گیری خود کارگزار‌ها مربوط می‌شود و ارتباطی به سیستم‌های نظارتی و نهاد‌های حاکمیتی ارتباط پیدا نمی‌کند.

وی افزود: کارگزاری‌ها یک بازار رقابتی دارند و هر کدام که بتواند سرویس و خدمات بهتری ارائه دهد مشتری بیشتری پیدا می‌کند.

دهقان بیان کرد: ارتقای سیستم‌های سرویس دهی یک طرح برای افزایش مشتری است و شرکت مدیریت فناوری بورس و نهاد‌های حاکمیتی نمی‌توانند اقدامی انجام دهند و به دلیل اینکه این کار در حوزه وظایف ما نیست برنامه‌ای هم برای آن نداریم.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در پاسخ به این سوال که کارگزاری‌ها اختلالات ایجاد شده به کندی هسته معاملاتی بورس نسبت می‌دهند، گفت: این فرضیه از سوی کارگزاری‌ها مطرح می‌شود، اما بهترین راه برای اثبات آن این است که در زمان بروز اختلال ببینیم آیا این مشکل سراسری است و یا فقط مربوط به یک کارگزاری می‌شود.

دهقان گفت: اگر هسته مرکزی بورس مشکل داشته باشد کل کارگزاری‌ها با مشکل رو به رو می‌شوند و اگر زمانی کارگزاری (الف) با مشکل برخورد کند و همان زمان کارگزاری (ب) عملکرد خوبی داشته باشد قطعا مشکل ایجاد شده به زیرساخت‌های خود کارگزاری مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر هسته مرکزی بورس دچار اختلال شود تمام معاملات با مشکل برخورد می‌کند.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: در هسته مرکزی بورس کندی وجود دارد و ما آن را کتمان نمی‌کنیم، اما به میزانی نیست که همیشه تکرار شود.

دهقان گفت: افرادی که از کارگزاری‌ها شکایت دارند می‌تواند شکایات خود را به شکایات سازمان بورس به آدرس seo.ir اعلام کنند و طبق تاکیدات انجام شده به تمام شکایات رسیدگی و پاسخ داده می‌شود.

۱۰۸ کارگزاری مجاز در حال فعالیت هستند و سال‌ها است که مجوزی برای تاسیس کارگزاری جدید داده نشده است و هیات مقررات زدایی و صدور مجوز‌های کسب و کار باید برای کاهش انحصار مجوز جدید برای تاسیس کارگزاری‌های جدید صادر کند.