نتایج این تحقیقات دانشگاه‌های کمبریج و گرینویچ انگلیس که بامداد چهارشنبه منتشر شد، حاکی از آن است که تعطیلی و قرنطینه به تنهایی نمی‌تواند از بازگشت کووید19 جلوگیری کند، اما همراهی آن با استفاده همگانی از ماسک (حتی ماسک خانگی) در کنترل شیوع این ویروس بسیار موثر است.

«ریچارد استات» مدیر تحقیقات دانشگاه کیمبریج گفت: تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که استفاده همگانی از ماسک باید در سراسر جهان و به صورت فوری اعمال شود.

او گفت در صورتی که استفاده گسترده از ماسک با فاصله‌گذاری اجتماعی و برخی اقدامات تعطیلی و قرنطینه همراه شود، می‌تواند راهی قابل قبول برای کنترل همه‌گیری و بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی باشد تا زمانی که واکسنی موثر برای این ویروس پیدا شود.

سازمان جهانی بهداشت نیز روز جمعه توصیه‌های خود پیرامون کرونا را به‌روز کرد و از دولت‌ها خواست استفاده از ماسک را در مکان‌های عمومی اجباری کنند تا خطر شیوع مجدد کووید19 رفع شود.

تحقیقات جدید نشان داد که استفاده همگانی از ماسک هنگام حضور در مکان‌های عمومی تاثیری دو برابر در کنترل شیوع کرونا نسبت به زمانی دارد که فقط هنگام بروز علایم ابتلا از ماسک استفاده شود.

در همه سناریوهای بررسی شده در این تحقیقات، استفاده مداوم از ماسک توسط 50 درصد یا بیشتر جمعیت، خطر شیوع را به صورت قابل توجهی کاهش داده و از موج‌های جدید جلوگیری کرد.