محسن بازرگان استاد و عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی و علوم چارلز آر درو کالیفرنیا و از محققان امور اقلیت‌ها در آمریکا 

در مورد وضعیت زنان مسلمان در آمریکا گفت: تبعیض علیه زنان مسلمان در کشورهای غیر مسلمان علی‌رغم قوانین بین‌المللی جهت آزادی در پوشش، حضور در جامعه، تحصیل و اشتغال همچنان از مشکلات بارز این قشر است. سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که تداوم این تبعیض‌ها اعم از رفتارهای خشونت‌آمیز، تحقیر و عدم اشتغال و تحصیل اتفاقی است یا ریشه در موارد دیگری دارد. برای اینکه بتوانیم به تبعیض علیه زنان مسلمان در آمریکا نگاهی داشته باشیم ابتدا باید ببینیم ریشه تبعیض در فرهنگ آمریکایی چیست. همانطور که می‌دانیم آمریکا یک کشور سرمایه‌داری است و از ابتدا با برده‌داری بنیان نهاده شده و حدود ۳۰۰ سال قبل، اروپاییان به زور وارد آمریکا شدند و سیاهپوستان آفریقا را با کشتی برای بهره‌کشی و نیروی کار به آمریکا منتقل کردند و کمتر از ۶ دهه است که برده‌داری در آمریکا متوقف شده است.

بازرگان با بیان اینکه یک نمونه ظلم به زنان سیاه پوست مسئله افراد دورگه است، تصریح کرد: افراد دورگه در آمریکا حاصل ازدواج افراد سفیدپوست و سیاه پوست هستند که در ۶۰-۷۰ سال گذشته رخ داده است اما دورگه‌هایی که مربوط به قبل از این تاریخ هستند نتیجه تجاوز به زنان سیاه پوستی هستند که به اجبار به آمریکا آورده شده بودند. زنان مجرد یا متأهلی که جز مایملک سفیدپوست برده‌دار محسوب می‌شدند و از تعرض اربابان خود در امان نبودند. سیاه پوست‌ها از هر لحاظ جز در مذهب خود تحت کنترل ارباب بودند. از آنجایی که اروپایی‌ها خودشان هم از اروپا به آمریکا مهاجرت کرده بودند و به نحوی از مذهب سختگیرانه قرون وسطی فراری بودند اما به هر حال مذهبی بودند در مورد این سازمان سیاهپوستان می‌گفتند خودمان از مذهب تحمیلی فرار کرده‌ایم چرا مذهب را به سیاهپوستان تحمیل کنیم؟

تبعیض‌های حکومتی نسبت به مسلمانان و حمله به زن مسلمان

بازرگان با بیان اینکه تبعیض و خشونت حکومت علیه مسلمانان، حمله به مسلمانان را در جامعه ایجاد کرد، بیان کرد: مثلاً می‌بینیم که یک زن مسلمان محجبه سفیدپوست مورد حمله یک جوان سفیدپوست قرار می‌گیرد تا جایی که دچار جراحات جدی شد علی‌رغم اینکه آن جوان را محاکمه کردند اما در رسانه رفتار خشونت‌آمیز او را توجیه کردند و آن را نوعی ترس و هراس طبیعی مردم آمریکا از مسلمانان نشان دادند.

وی عنوان کرد: به عقیده من دو جبهه علیه زنان مسلمان می‌جنگند یکی آمریکا و پروپاگاندی رسانه‌ای آن و دیگری رفتارهای افراطی و خشونت‌آمیز علیه زن مسلمان در کشورهایی چون عربستان و… است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی و علوم چالرز آر درو تصریح کرد: رسانه آمریکایی بسیار هوشمندانه و هدفمند این خشونت‌ها را به تصویر می‌کشد مثلاً از یک طرف می‌گوید ببینید مردان مسلمان چه رفتارهای خشونت‌آمیزی با زنان خود دارند از طرف دیگر به جای آنکه با زن مسلمان همدلی کند او را به خاطر تعلق به چنین جامعه‌ای تحقیر می‌کند و می‌گوید تو مستحق چنین رفتاری هستی چون مسلمانی. به این شیوه هم مرد و هم زن مسلمان و هم اسلام را تخطئه می‌کنند.