دکتر مهدی مختاری با بیان اینکه بعد از شیوع و همه گیر شدن ویروس کرونا عده‌ای با استفاده از روش‌های نوآورانه‌ غیرمتعارف ادعا می‌کنند این فناوری می‌تواند از انتشار میکروب‌ها از جمله ویروس کرونا پیشگیری و یا حتی این ویروس را نابود کند، اظهار داشت: تونل‌های ضدعفونی کننده با استفاده از مواد شیمیایی یا استفاده از لامپ‌های تابشی در ورودی‌های مناطق پرخطر مانند بیمارستان‌ها، بازار، مجتمع‌صنعتی و ساختمان‌های‌اداری، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های‌قطار، ایستگاه‌های اتوبوس، مجتمع‌های فروشگاهی، مساجد و سایر مناطق پرتردد نصب و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به شیوه عمل این دستگاه‌ها با لامپ تابشی، افزود: در این روش با استفاده از امواج ماورای بنفش (uvc) جهت ضدعفونی استفاده می‌کنند که این امواج برای پوست و چشم مضرر و یکی از عوامل سرطان پوست شناخته شده است.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: همچنین در روش استفاده از مواد شیمیایی از ترکیبات کلر، ازن، اب اکسیژنه به شکل قطرات بخار ریز استفاده شده و به مدت شش تا ۳۰ ثانیه از چندین نازل از زوایای مختلف روی لباس و اندام فرد اسپری و مه‌پاشی می‌شود.

مختاری تصریح کرد: در این روش، صرفا سطوح بیرونی لباس را لمس می‌کند و امکان نفوذ در لایه‌های زیرین لباس وجود ندارد و نابودی ویروس به این شیوه امکان پذیر نیست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، وی در پایان با بیان اینکه ماده گندزای ازن یکی از ترکیبات آلاینده هوا است که برای پوست، چشم و سیستم تنفسی مضرر و صدمات بیشتری را به فرد وارد می‌کند، بیان کرد: با توجه به منع استفاده این تجهیزات توسط مراجع بهداشتی ملی و بین‌المللی و همچنین نبود هرگونه شواهدی علمی مبنی بر اثربخشی، ایمنی و مقرون ‌به ‌صرفه بودن این تجهیزات برای کاهش انتقال بیماری کووید ۱۹ قابل قبول نیست.