در این تحقیقات وضعیت سلامت ۶۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که به دلیل بهبود از بیمارستان شهر لودی مرخص شدند،‌ مورد ردگیری و مطالعه قرار گرفت. تمام این بیماران پس از ترخیص از بیمارستان به مدت ۱۴ روز در خانه قرنطینه شدند و هیچ‌ کدام از آن‌ها علایم بیماری را نداشتند.

محققان مخاط گلو و بینی این افراد را مجددا آزمایش کردند و مشخص شد ۱۰ نفر از این بیماران تا ۲۴ روز پس از ترخیص از بیمارستان، همچنان آلوده به ویروس هستند و نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت بود.

پیش از این نیز در تحقیقاتی مشخص شده بود که برخی از بیماران بهبود یافته کووید ۱۹ ممکن است تا ۳۰ روز پس از ترخیص از بیمارستان، آلوده به ویروس باشند. البته این موضوع به معنی وجود آلودگی ویروسی فعال نیست و ممکن است این افراد لزوما موجب شیوع ویروس نشوند.

به گفته محققان برای دستیابی به نتایج قطعی در خصوص امکان شیوع ویروس توسط بیماران بهبودیافته و ارزیابی رفتاری ویروس در گروه‌های بزرگتر بیماران بهبود یافته، انجام تحقیقات بیشتر ضروری است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است