در روزهای اخیر شاهد افزایش غلظت آلاینده ازن در هوای شهر تهران بودیم. آلاینده ازن یک آلاینده ثانویه در جو است که از هیچ منبعی به صورت مستقیم منتشر نمی‌شود و محصول واکنش‌های شیمیایی است.

اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار، دو پیش‌ساز اصلی واکنش‌های تولیدکننده ازن هستند. از این رو، برای بررسی علل تغییرات غلظت ازن، باید غلظت اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار را مورد بررسی قرار داد.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، بررسی داده‌های اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در سطح شهر تهران نشان می‌دهد که میزان انتشار آلاینده‌ها در سال جاری نسبت به بازه مشابه در سال گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. از آنجا که ناوگان حمل و نقل، سهم عمده‌ای از انتشار آلاینده‌هایی همچون اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار را در شهر تهران به خود اختصاص می‌دهد، با اطمینان می‌توان تغییرات مذکور را به تغییرات الگوی ترافیک شهر به دلیل عدم اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش مرتبط دانست.

البته کاهش سرعت باد در روزهای اخیر که تجمع آلاینده‌ها در جو شهر تهران را به همراه داشته است را نیز می‌توان به عنوان یکی از دیگر دلایل افزایش غلظت آلاینده ازن دانست همچنین با توجه به اینکه افزایش دما، سرعت واکنش‌های تولیدکننده آلاینده ازن را افزایش می‌دهد، هر سال با ورود به فصل تابستان شاهد افزایش غلظت این آلاینده هستیم که در سال جاری تغییرات الگوی ترافیک نیز نقش موثری در افزایش غلظت ازن ایفا کرده است.

از این‌رو انتظار می‌رود در صورت عدم تغییر در الگوی جاری ترافیک شهر تهران، با افزایش دما، شاهد مقادیر به مراتب بالاتری از آلاینده ازن در هوا باشیم.

از سوی دیگر ابلاغ روش‌ جدید محاسبه شاخص آلاینده ازن توسط وزارت بهداشت که از ابتدای امسال اجرا شده است نیز از دلایل افزایش مقادیر شاخص آلاینده‌ها است. هر چند که در صورت محاسبه شاخص در سال جاری با روش پیشین نیز همچنان شاهد افزایش قابل ملاحظه آلاینده ازن بودیم.