دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جریان نشست روز سه‌شنبه کابینه به خبرنگاران گفت: ما در حال بررسی محدودیت سفر به برزیل هستیم. امیدواریم که مشکلی در این خصوص پیش نیاید.

وی افزود: برزیلی‌ها کم و بیش به صورت دسته جمعی از کشورشان خارج می‌شوند. آنها مشکلاتی دارند.

بر اساس آمار رسمی، برزیل در حال حاضر سومین کشور جهان از نظر شمار مبتلایان به ویروس کروناست و پس از آمریکا و روسیه قرار دارد. برزیل بیش از ۲۶۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ مورد قربانی بر اثر ابتلا به این ویروس را گزارش داده است.

گفته شده که بیمارستان‌های برزیل به ویژه در سائو پائولو، بزرگ‌ترین شهر این کشور با افزایش مبتلایان به این ویروس مواجه شده‌اند. این در حالی است که ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل، در راهپیمایی‌های اعتراضی به دستورات ماندن در خانه، دیده شده است.

ترامپ گفت: من نسبت به ورود افراد مبتلا به ویروس کرونا از برزیل به آمریکا و برعکس آن نگران هستم. من نسبت به همه چیز نگرانم. نمی‌خواهم مردم به آمریکا بیایند و مردم کشورمان را به این ویروس مبتلا کنند. نمی‌خواهم مردم برزیل نیز بیمار شوند. ما با دستگاه‌های تنفس مصنوعی به برزیل کمک می‌کنیم. برزیل مشکلات زیادی دارد و در این مساله شکی نیست.  

ترامپ در حال حاضر محدودیت‌های سفر به چین و اکثر کشورهای اروپایی اعمال کرده و سفر از مرزهای آمریکا به مکزیک و کانادا را نیز محدود کرده است. آمریکا و کانادا روز سه‌شنبه توافق کردند تا محدودیت‌های مرزی را برای ۳۰ روز تمدید کنند. ترامپ هنوز هیچ تاریخی را برای لغو دیگر محدودیت‌های سفر پیشنهاد نداده است.     

در همین حال دولت ترامپ اعلام کرد که برای مدت نامحدودی دستور بهداشت عمومی برای بسته شدن مرزهای آمریکا به روی مهاجران غیرقانونی از جمله پناهجویان و کودکان تنها و بدون همراه را در جریان پاندمی کرونا تمدید می‌کند.

مقامات آمریکا از این دستور برای خارج کردن سریع مهاجران غیرقانونی از این کشور و فرستادن آنها به مکزیک، کانادا یا کشورهای خودشان و همچنین اجتناب از قوانین مهاجرت، پناهندگی و مبارزه با قاچاق انسان که روند ارزیابی مهاجران را کنترل می‌کند، استفاده کرده‌اند. در ماه‌های آوریل و مارس، بیش از ۲۰ هزار مهاجر از مرز جنوبی آمریکا طبق این دستور اخراج شدند.

مقامات ارشد دولت ترامپ از این دستور که توسط مرکز کنترل و جلوگیری بیماری صادر شده، به شدت دفاع کرده و تاکید کردند که این دستور از ورود خارجی‌هایی که ممکن است به ویروس کرونا مبتلا باشند و باعث شیوع این ویروس در داخل مراکز نگهداری مهاجران شوند و منابع بهداشت عمومی کشور را تلف کنند، جلوگیری می‌کند.  

وزارت امنیت کشور آمریکا نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که به ممنوعیت سفرهای غیرضروری از طریق مرزهای زمینی این کشور با مکزیک و کانادا ادامه خواهد داد. این محدودیت‌ها مانع حمل و نقل‌های تجاری نمی‌شود و تاثیری بر شهروندان آمریکایی و ساکنین دائمی ندارد.