علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: میانگین بهبودی مبتلایان به کرونا رو به رشد بوده است و میزان انتقال از یک نفر به سه نفر در اسفند سال گذشته اکنون به یک نفر رسیده است.

وی افزود: یکی از نگرانی‌هایی که وجود داشت عدم رعایت پروتکل‌ها و رعایت نکردن برخی از متولیان یا برخی از گزارشات بود که اقداماتی با تجمع‌های زیاد بدون هماهنگی صورت گرفته است که با  ورود رهبر معظم انقلاب و  رهنمود ایشان با صراحتی که فرمودند من تابع نظرات کارشناسی ستاد ملی هستم این اطمینان خاطر ایجاد شد و مردم مومن بیش از سایرین مسایل بهداشتی را مراعات کردند.  نگرانی‌های کم هم برطرف شد.ما از مرحله مدیریت و کنترل بیماری کرونا عبور کرده‌ایم اکنون وارد فاز مهار بیماری شده‌ایم و نیازمند مشارکت و همکاری مردم هستیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما در عین حال باید اقتصاد کشور را سرپا نگه داریم و دولت در این زمینه نیز اقدامات ارزشمندی را داشته است و تجربه نشان داده ما می‌توانیم با وجود کرونا می‌توانیم اقتصاد کشور را نیز حرکت دهیم.

ربیعی اظهار داشت: هیچ دولتی مثل این دولت زیر ذره‌بین رسانه ها قرار نداشته است و ما به این افتخار می‌کنیم و بنای دولت این است که تا پایان بر شفافیت خود بیافزاید و شرایط بر نظارت بر تصمیم‌گیری خودمان را روزافزون خواهیم کرد.

وی درباره تهدیدهای آمریکا علیه نفتکش ایرانی گفت: هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورها نیست و ما هم موظف به انجام تعهدات خود به ونزوئلا هستیم و این درخواست کشور ونزوئلا بوده است. از راهزنی دریایی آمریکا که مسبوق به سابقه است باید اطمینان داشته باشیم و جامعه بین المللی نسبت به این بدعت واکنش مناسبی باید نشان دهد. این دست‌اندازی جدید رژیم آمریکاست و به وقاهت بی‌مانندی رسیده است. وزیر امور خارجه هشدار داده و در دولت این موضوع مورد بررسی قرار داده و امیدواریم آمریکا دچار این خطا نشود اما ما همه احتمالات را در نظر می‌گیریم و خیلی زود است که واکنش ایران را بگوییم اما درصورت ارتکاب چنین اشتباهی ما همه گزینه‌ها را برای خود محفوظ می‌دانیم. ما با ونزوئلا خرید و فروش داریم و این ارتباطی به سایر کشورها ندارد.

سخنگوی دولت در ادامه درباره نامه دبیر هیئت دولت به دستگاه‌های اجرایی برای جذب نمایندگان مجلس دهم گفت: آنچه در فضای مجازی مطرح شد و برخی اظهارات را در این زمینه دیدم، متاسفانه دقیقاً قلب واقعیت صورت گرفته و هدف چیز دیگری بوده و آنچه که بیان شده قلب واقعیت است. در بحث تفکیک تفکیک وزارت بازرگانی قلب واقعیت صورت گرفته ما دقیقاً به خاطر اینکه در دوران تحریم که زندگی روزانه و معیشت مردم نیاز به تمرکز در حوزه بازرگانی دارد و باید کالا به موقع خریداری شود، به موقع سفارش داده شود و بازار کنترل شود این طرح را داشتیم در حالی که بیان شد این‌ها می‌خواهند وزارتخانه جدید درست کنند که وزارت رانت ایجاد شود. هر تصمیمی می گیرید در نقطه مقابل این اظهار نظر صورت می‌گیرد.

ربیعی افزود: معمولاً بعد از هر دوره مجلس فشارها برای جذب نمایندگان زیاد می‌شود من به نوبه خودم چه در دوره‌ای که وزارت بودم و چه در دوران قبل شاهد این ماجرا بودم که افرادی بودند که به دستگاه ها و جاهای مختلف زنگ می‌زدند و آدم معرفی می‌کردند. شما به نهادهای عمومی و سایر دستگاه‌های اجرایی و به بنگاه‌هایی که در بخش‌های غیر مستقیم وزارتخانه‌هاست نگاه کنید و ببینید چقدر هر دوره مجلس از این افراد پیدا می کنید.

 سخنگوی دولت گفت: این رویه مذمومی و سنتی غلطی بوده که ما تجربه هم داشتیم و با آن مواجه بودیم. چند روز پیش در یکی از جلسات دولت گزارشاتی رسیده و مسائلی مطرح شده درباره یک وزارتخانه صنعتی گزارشاتی بود که می‌خواهند فشار بیاورند و جذب شوند.

وی با بیان این مطلب که  به منظور جلوگیری از فشار بر وزارتخانه ها   این موضوع در دولت بحث شد و مذاکره هر وزارتخانه برای جذب افراد ممنوع شد، گفت: به توجه به اینکه فشار به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها با راحتی بیشتری صورت می‌گرفت، برای همین و برای که دست و بال دستگاه‌های اجرایی را باز بگذارند برای "نه گفتن" دولت تصمیم گرفت این موارد را به بررسی در کار گروهی که در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود منوط کند.  نمی‌دانم مصوبه خیلی محرمانه چگونه بیرون می‌رود و اعلام می‌شود، مصوبه دقیقاً همین بوده که  این کار ممنوع است و اگر هم افرادی قرار است بیایند کمیته ای در این خصوص تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها حق به‌کارگیری نمایندگان دور قبل را ندارند، اضافه کرد: اما تعدادی از نمایندگان که در مجلس یازدهم حضور ندارند، اینها کارمند دولت هستند طبیعتا بعد از دوره نمایندگی باید خود را به دستگاه مربوطه معرفی کنند. تعدادی هم کارمند دولت نیستند اما دارای تحصیلات علمی، مدیریتی هستند و اجرایی بودند و سرمایه انسانی هستند. اینها ممکن است علاقه مند باشند که با رعایت قوانین و مقررات مربوطه در بخش هایی از دولت قرار بگیرند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به کارگیری نیرو در سیستم دولتی و پست‌های مدیریتی فرآیند خاص خود را دارد، گفت: در این زمینه از دستگاه‌های امنیتی استعلام می‌شود منع قانونی نداشته باشد بر این اساس ما این کمیته را گذاشتیم تا علاوه بر کارمندانی که می خواهند برگردند، افرادی که می‌خواهند بیایند فشار از دستگاه ها برداشته شود.

ربیعی با اشاره به اینکه خواهیم دید که در این دوره بسیار کمتر از دوره‌های قبل این اتفاق صورت خواهد گرفت، اظهارداشت:  می توانم تعداد بیشماری را به شما نشان دهم که در دوره‌های پیشین بدون شایستگی‌ها در جاهای مختلف این افراد بکارگیری شدند تا برای یک دوره بعد آب نمک بخورند. این کارهای مذموم را ما حتماً دنبال نخواهیم کرد و بنا هم نداریم. این کمیته هم که در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد برای غربالگری بود که چنین افرادی وارد نشوند.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر برخی معتقد هستند دولت دنبال افزایش قیمت ارز تا 25 هزار تومان است و آیا شما این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت:  نه تنها در هیچ جلسه دولت بلکه در هیچ کمیته و ستادهای اقتصادی دولت بحث افزایش قیمت ارز مطرح نشده است.  نباید بدون اطلاعات و حتی با اطلاعات غلط گفته شود که دولت بنا دارد قیمت ارز را گران کند.  

وی افزود: در تمام جلسات دولت از سال 1393 تا امروز بنای دولت ثابت نگه داشتن قیمت ارز بوده است. حتی بعضی‌ها دیدگاه رییس جمهور را نقد می‌کردند که  شما چرا اینقدر می‌خواهید قیمت ارز را ثابت نگه دارید. بسیاری از اقتصاددانان نامه زدند به رییس جمهور که شما قیمت ارز را رها کنید و اینقدر سرکوب نکنید. ولی بنای دولت همیشه بر آن بوده که قیمت ارز افزایش پیدا نکند.

سخنگوی دولت ادامه داد: علت واگذاری سهام شرکت‌ها در بورس این بود که به بازار سرمایه عمق بدهیم و شاداب نگه داریم. در این زمینه علاوه بر وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و همه دستگاه‌ها کمک کردند و زارتخانه هایی که تولیدی داشتند و می‌توانستند سهم بفروشند کمک کردند. نظر ما این بود که نقدینگی در اینجا جمع شود و به سمت خودرو و مسکن و ارز حرکت نکند. باز می‌ببینیم توامان به  قیمت ارز و بورس حمله می کنند.

ربیعی با تاکید بر اینکه  بورس را باید منطقی کنیم، گفت: همیشه قرار نیست که بورس همیشه با یک زاویه رو به بالا باشد و افت و خیز هم دارد، اما همه کسانی که دلمان برای کشور می سوزد بدانیم که راه حل این است که بتوانیم نقدیندگی مردم را به سمت حرکت سالم ببریم. بورس یک حرکت سالم است. دستگاه‌هایی که سهام عرضه کردند از نهادهای عمومی امکان سرمایه‌گذاری جدید پیدا کرده‌اند. کسری بودجه دولت با واگذاری سهام ساتا یا شستا ارتباطی ندارد.  

وی ادامه داد: رقمی که دولت اوراق بفروشد مشخص است و براساس همان هم می‌تواند بفروشد و ارتباطی به دستگاه‌های دیگر ندارد. ما حتی بخش خصوصی را هم تشویق می‌کنیم که سهام خود را به بورس عرضه کنند ولی نه با این هدفی که گفته شده است.  اعلام می‌کنم که بالا رفتن قیمت ارز نه تنها مطلوب ما نیست بلکه تمام تلاش دولت برای آوردن به یک کانال منطقی به عمل خواهد آورد و با سیاست‌هایی که از سوی همتی داشتیم بازارهای پول و ارز به رغم فشارهای سنگن تحریم موفق بوده است.

‌سخنگوی دولت یادآور شد: به علت شیوع کرونا در سه ماهه گذشته در فعالیت‌های اقتصادی وقفه داشته ایم، حتی‌ کاهش قیمت نفت و فرآورده های نفتی اما با همه این ها توانستیم ثبات نسبی را نگه داریم و معتقدیم که بهبود شرایط و اوضاع با ثبات در این بازارها بوجود خواهد آمد.  

وی با بیان این که در دو سال گذشته هم شرایط بالا و پایین رفتن و برگشتن ارز به یک ثبات نسبی را داشته‌ایم، گفت: بنای ما این است که ارز را به کانال پایین‌تر بیاوریم و بنایی بر افزایش آن نداریم و تلاش می‌کنیم که ارز مواد اولیه مورد نیاز صنعت و کارخانه‌ها و کالاهای اساسی و حوزه درمان را تامین کنیم. باید جامعه فضای روانی آرامی داشته باشد و تحلیل های نادرست به همه ضربه می زند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره اوج گرفتن سفر در ایام تعطیلات عید فطر و تعطیلات تابستانی و ارائه سهمیه بنزین سفر نیز گفت: ما هنوز در شرایط کرونا هستیم و هیچ تصمیمی در این زمینه‌ها نگرفته‌ایم و کماکان برنامه ما تشویق به در خانه ماندن است.

ربیعی با بیان اینکه کماکان مردم باید به شعار «در خانه بمانید» پایبند باشند، خاطرنشان کرد: این شعار هنوز پابرجاست و نه تنها مشوقی برای سفر در این روزها آماده نکرده‌ایم بلکه توصیه می کنیم حتما مردم به جز در موارد ضروری، برای سفر اقدام نکنند.

وی به باز بودن جاده‌ها و نبودن اقدامات بازدارنده اشاره کرد و گفت: الان تصمیم بازدارنده ای نیست که در جاده‌ها مانع سفر مردم شود اما از هموطنان می‌خواهیم که به همکاری‌هایی که تاکنون داشتند کماکان ادامه دهند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هنوز سفر به مصلحت نیست، گفت: خوشبختانه اکنون از لحاظ پایین بودن ابتلای به کرونا وضع خوب و شیب آرام رو به پایین را داریم و تهران کمترین جان‌باخته در مدت شیوع کرونا را تجربه می‌کند. بگذاریم این شرایط ادامه پیدا کند؛ بنابراین ما برنامه مشوقی برای سفر در ایام تعطیلات نداریم.

ربیعی با اشاره به افزایش دستمزدها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ابراز داشت: در این دو سال هم که دولت با مشکل روبه‌رو شده است، نه تنها هنوز هم در پیشی دادن مزد به تورم عقب نیستیم، ممکن است این موضوع کمتر شده باشد که باید ببینیم تورم قابل پیش‌بینی‌مان چقدر است ولی در مجموع نسبت به نسبت به هشت سال دوره قبل جلوتر هستیم و فکر می‌کنم 23.1 درصد توانستیم در این چند ماه این شکاف را جبران کنیم. 

وی با بیان اینکه علاقه و نگرانی دولت نسبت به زندگی کارگران و بازنشستگان از ابتدای سال 93 با رویکرد افزایش خرید آنها تا به امروز ادامه داشته است، عنوان کرد: شرایط بد اقتصاد و ناتوانی سیستم‌های کارفرمایی ما را از اتخاذ تصمیمات بزرگ ما را بر حذر داشته است. وزیر کار با دلسوزی تمام در حال بررسی همه گزینه‌ها و راهکارها هستند و از هر فرصتی برای جبران استفاده می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره شیوه برکناری وزارت رحمانی ضمن قدردانی از تلاش‌های وی تاکید کرد: برای دولت کرامت افراد بسیار مهم است. روند برکناری ایشان ناگهانی نبوده و اینگونه نبود که یک شبه دولت و شخص رئیس جمهور به این نتیجه رسیده باشد و در یک آن و لحظه به این نتیجه رسیده باشد که یک فرد عوض شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در دوران تحریم ما نیازمند استراتژی‌های جدید صنعتی هستیم،گفت: ما باید استراتژی توسعه صنعتی مطابق با تحریم را متناسب با تحریم را دنبال کنیم و اگر فرض کنیم کرونا سال دیگر هم خواهد آمد و تعطیلی در سال‌های آینده خواهیم داشت از حالا باید پیش‌بینی استراتژی صنعتی را داشته باشیم.

ربیعی ادامه داد: ما نیازمند برنامه مبتنی بر صادرات غیر نفتی هستیم و صادرات غیر نفتی ایران را باید در کل سیاست گذاری صنعتی  دنبال کنیم. علاوه بر این حتماً باید تأمین ارز غیرنفتی را تجربه کنیم چرا که نفت و بنزین و حتی بعدا ممکن است پتروشیمی ما هم دچار مشکل شود.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: ما نیازمند جهشی هستیم و نیازمند برنامه جدید هستیم ما در کنار این نیازمند این هستیم قیمت بازار و محصولات ما چه محصولات صنعتی، چه خوراکی مردم کنترل شود و افزایش نیابد و مکاتبات مفصلی در چند ماه گذشته در این زمینه ها صورت گرفته است .

وی اضافه کرد: نیازمند این هستیم که خودرو ما دچار تنش بازار نشود. علاوه بر این مطالباتی در حوزه مدیریت کلان و شیوه اداره دولت حتی یک وزارتخانه هست که در ارتباط با این مطالبات در نظر گرفته شو.

ربیعی با بیان اینکه نیازمند اصلاحات مطابق با شرایط خاص کشور و شعار سال بودیم، گفت: در این وزارتخانه چهار وزارتخانه ادغام شده وتفکیکی هم که صورت نگرفته است. ما نیازمند تصمیم گیری در شرایط فشار حداکثری هستیم تا بتوانیم مجموعه نیازهایی که کشورمان دارد و بخش اعظم آن این وزارتخانه است، تحول مدیریتی صورت بگیرد. این ها متفاوت است با کسی که رفته یک جا پیامی برده با کس دیگری هماهنگ کرده است. یک فرایند تحول بوده در یک نقطه به ثمر رسیده است. روزانه به ده‌ها کمیته به کمیسیون می‌روند هر لحظه که تصمیم شان اعلام می شود یا در اتاقش آن حضور دارد یا در نقطه هستند موضوع قابل قیاس نیست

سخنگوی دولت با بیان اینکه مطمئن هستم که تصمیم یکشب گرفته نشده اصلا نیاز نیست که تصمیم تصمیم سیاسی بوده باشد و وجه سیاسی نداشت،گفت: بار دیگر به سهم خودم به نمایندگی از دولت از همه زحمات آقای رحمانی تشکر می کنم و برخلاف مطالبی که مطرح شده تصمیم دولت حرفه‌ای و فنی بوده و امیدوار هستیم حاصل آن در خودرو سایر موارد استراتژی‌های صنعتی دیده شود.