علی لاریجانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، از سال 1387 و با آغاز دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، ریاست و نمایندگی قم در مجلس را برعهده داشت.

لاریجانی در انتخابات مجلس هشتم، بعنوان نماینده قم به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در چهارمین جلسه علنی مجلس هشتم، با کسب اکثریت آرا برای یک سال، به عنوان رئیس هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. او که تنها نامزد ریاست مجلس بود، موفق به کسب ۲۳۷ رأی، از مجموع ۲۶۰ رأی مأخوذه شد.

وی به عنوان نماینده اول قم، وارد مجلس نهم شد و توانست با کسب ۱۷۳ رای، از مجموع ۲۷۵ به ریاست مجلس نهم برسد. 

لاریجانی در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نامزد مستقل، از حوزه انتخابیه قم شرکت کرد و  به عنوان نفر دوم از قم، به مجلس راه یافت. 

لاریجانی پس از آغاز بکار مجلس دهم، در رقابت با محمدرضا عارف و با کسب ۱۷۳ رای، از مجموع ۲۸۱ رای، به عنوان رئیس موقت مجلس دهم تعیین شد.  او همچنین در انتخابات هیئت رئیسه دائمی مجلس دهم، با کسب ۲۳۷ رای، رئیس مجلس ماند.

اما لاریجانی در نهم آذرماه سال 98 در جمع خبرنگاران در قم اعلام کرد که علیرغم حضور سه دوره‌ای‌اش در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم قم، برنامه‌ای برای شرکت در انتخابات دوره آینده (مجلس یازدهم) ندارد. 

لاریجانی همچنین به این نکته هم اشاره کرد که سه دوره حضورش در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم قم افتخاری برای او بوده است.

*ریاست 12 ساله لاریجانی بر مجلس 7 خرداد پایان می‌یابد

بنابراین دوره نمایندگی و ریاست علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی 7 خرداد ماه سال جاری پایان می‌یابد و وی با پارلمان خداحافظی می‌‌کند. 

لاریجانی که 12 سال ریاست مجلس را برعهده داشت، همچنین در یکی از نشست‌های خبری خود گفت که فعلا برنامه‌ای برای برنامه 1400 ریاست جمهوری ندارم.

پیگیری‌های خبرنگار فارس حاکی از این است که  برخی محافل نزدیک به علی لاریجانی قصد دارند وی را به عنوان گزینه برای دبیری شورای عالی امنیت ملی مطرح کنند.

حال باید دید لاریجانی ریاست کدامیک از نهادها را برعهده خواهد گرفت و پس از ریاست دوازده ساله‌اش بر مسند آن تکیه می‌زند.

7 خرداد ماه 99 یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور منتخبان مردم در خانه ملت آغاز خواهد شد و بر این اساس، اعتبارنامه این منتخبین مورد بررسی قرار گرفته و رسماً مجلس یازدهم کار خود را آغاز خواهد کرد.