وزارت دفاع ملی ترکیه با استناد به یک عکس هوایی اعلام کرده است که کشتی اکتشافی با پرچم ترکیه با نام "حیدرالدین پاشا" همراه با یک ناو ترکیه، عملیات خود را برای آشکارسازی منابع هیدروکربن موجود در غرب جزیره قبرس در دریای مدیترانه ادامه می‌دهد.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در این رابطه خاطرنشان کرد: اظهارات وزیر خارجه اتحادیه اروپا درباره آخرین تحولات در شرق مدیترانه، آخرین نمونه  "یک گفتمان بی ثمر" است که هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد.

وی اضافه کرد: این رویکرد، که با ادعاهای ناروای یونان و قبرس یونان احاطه شده و تلاش‌های ناشی از حسن نیت ترکیه را نادیده می‌گیرد، فرصتی برای کمک به صلح و ثبات منطقه‌ای به ارمغان نخواهد آورد.

 آکسوی تصریح کرد: جالب است که اتحادیه اروپا در نبرد با ویروس کرونای جدید هیچ‌گونه همبستگی نشان نداده، اما زمانی که پای قبرس یونانی وسط می‌آید همبستگی بدون قید و شرط نشان می‌دهد. آنچه اتحادیه اروپا باید انجام دهد به جای حمایت کورکورانه از یونان و قبرس یونانی، نشان دادن عقل سلیم و عمل مطابق با حقوق مشروع ترکیه، جمهوری ترک قبرس شمالی و قوانین بین‌المللی است. مثل همیشه، ما تأکید داریم که از یک گفت‌وگوی منصفانه استقبال می‌کنیم.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه یک کنفرانس ویدئویی برگزار کرده و بیانیه‌ای را منتشر کردند که در آن از ترکیه خواسته شده بود "به صلاحیت و حاکمیت دریایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آب‌های تحت قلمروی این اتحادیه احترام بگذارد."

روز دوشنبه گذشته نیز وزرای امور خارجه یونان، مصر، فرانسه، امارات متحده عربی و نماینده‌ای از دولت قبرس یونانی یک نشست ویدئویی برگزار کردند و سپس عملکرد ترکیه در مدیترانه شرقی را مورد انتقاد قرار دادند.