روح اله غلامی افزود: مذاکرات در خصوص شروع فعالیت مرز مهران با طرف عراقی در سطح مسوولان کلان کشور و مسوولان استان همچنان در جریان است. 

وی یادآور شد: باتوجه به شیوع کرونا و وقفه حدودا دوماهه در فعالیت تجاری این مرز، هم اکنون تمهیدات بهداشتی لازم برای از سرگیری فعالیت تجاری این مرز اتخاذ شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت راهبردی مرز مهران و تاکید استاندار ایلام، تلاش ها برای بازگشایی این گذرگاه تجاری ادامه دارد.

مدیرکل گمرک استان ایلام اظهار داشت: بنا بر آخرین جلسه مشترک با مقامات عراقی توافق بر بازگشایی بصورت ۲ روز در هفته و برای صادرات محصولات کشاورزی و غذایی صورت گرفت و برای اجرایی شدن این توافق بنا بر اعلام مقامات مرزی عراق نیاز به دستور از مقامات مرکزی عراق است.

مهران یکی از اولین مرزهایی بود که پس از شیوع کرونا فعالیتش متوقف شد، البته درباره دلیل تعطیلی مرز ابهاماتی نیز وجود داشت و کرونا به عنوان علت اصلی این اقدام شناخته نشد، با این اوصاف دولت عراق از همان زمان تصمیم به تعطیلی مرز زرباطیه(مهران) گرفت.

مسوولان استان ایلام نیز با توجه به شیوع کرونا موافق بودند که در خصوص تردد زائران بدلیل تجمع زیاد محدودیت هایی ایجاد شود اما برای تجارت کالاها موافق تعطیلی نبودند.

تدابیری برای بازگشایی دوباره مرز انجام و رایزنی هایی نیز توسط مقامات گمرک مرز مهران و زرباطیه عراق انجام شد که ماحصل این نشست ها وعده بازگشایی مرز مهران توسط مقامات عراقی بود که  تا کنون محقق نشده است.

شهر مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی، مهمترین و اصلی‌ترین مسیر تردد خودروهای شخصی، کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات عراق است.