به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: رشد مثبت صادرات در ماه گذشته امید به بازگشت رونق به تجارت خارجی ایران را زنده کرد، اما تازه ترین آمار گمرک حکایت از کاهش دوباره ارزش صادرات ایران دارد. بر اساس آمار تجارت خارجی ایران در چهار ماه گذشته، ایران در مجموع ۲۵میلیارد و ۴۴۵میلیون دلار کالا با کشورهای دیگر رد و بدل کرده است که از این میزان ۱۲میلیارد و ۵۳۶میلیون دلار به صادرات و ۱۲میلیارد و ۹۰۹میلیون دلار به واردات اختصاص دارد. در چهار ماه گذشته از سال ۱۳۹۲ صادرات ۱۸/۵ درصد و واردات ۲۷/۲۶درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.
این در حالی است که در سه ماه نخست سال ۱۳۹۲ پس از دو ماه روند کاهشی، صادرات ایران افزایش یافت و نسبت به سال پیش ۶/۱درصد پیشی گرفت. این پیشرفت موجب شد تا مسوولان و کارشناسان نسبت به ادامه روند افزایشی صادرات امیدوار شوند؛ اما تازه ترین آمارها نشان از ناکام ماندن این امیدها دارد.
صادرات
اقلام عمده صادرات در مدت مورد بررسی، شامل « متانول (الکل متیلیک) » به ارزش ۴۲۹میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۴/۴ درصد، « سنگ آهن به هم فشرده نشده و کنسانتره آن» به ارزش ۴۲۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۹/۴ درصد، « قیر نفت» به ارزش ۳۸۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۷/۳ درصد بوده است. صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی با افزایش ۶۲/۱۱ درصدی در وزن و کاهش ۱۸/۵ درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده است. عمده صادرات کشور در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۲ به کشورهای « چین» با حجم۱۰.۲۱۰ هزار تن و ارزش۲.۱۱۹ میلیون دلار یا ۷۶/۳۹ درصد سهم وزنی و ۴۳/۲۱ درصد سهم ارزشی، « عراق» با حجم۵.۷۹۲ هزار تن و ارزش۱.۹۳۹میلیون دلار یا ۵۶/۲۲ درصد سهم وزنی و ۶/۱۹ درصد سهم ارزشی، « امارات متحده عربی» با حجم۱.۷۶۵ هزار تن و ارزش۱۴۶,۱میلیون دلار یا ۸۷/۶ درصد سهم وزنی و ۵۹/۱۱ درصد سهم ارزشی، « افغانستان» با حجم۱.۱۹۶ هزار تن و ارزش ۸۸۹ میلیون دلار یا ۶۶/۴ درصد سهم وزنی و ۹۹/۸ درصد سهم ارزشی، « هند» با حجم۱.۶۷۸ هزار و ارزش ۷۹۶ میلیون دلار یا ۵۴/۶ درصد سهم وزنی و ۰۴/۸ درصد سهم ارزشی، صورت گرفته است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۳۸۵ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۴۴/۱۴ درصدی در ارزش دلاری داشته است.
واردات
اقلام عمده وارداتی طی چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۲، شامل « برنج نیمه سفید شده (Rice milled Semi) یا برنج کامل سفید شده (Rice milled Wholly) حتی صیقلی یا براق شده» به ارزش ۸۰۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۱/۶ درصد، « کنجاله (Oilcake) و سایر آخال های جامد، حتی خرد شده یا به هم فشرده به شکل حبه یا گلوله که از استخراج روغن سویا به دست می آید» به ارزش ۶۴۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۷/۴ درصد، « دانه ذرت دامی» به ارزش ۴۵۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۳/۳ درصد، « دانه گندم سخت» به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱/۳ درصد، « شمش از آهن و فولاد غیرممزوج که در جای دیگر ذکر نشده» به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۴/۱ درصد، بوده است.
عمده واردات کشور در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۲ از کشورهای « امارات متحده عربی» با حجم۱.۳۹۰ هزار تن و ارزش ۲.۴۴۷ میلیون دلار یا ۲۳/۱۵ درصد سهم وزنی و ۹۶/۱۸ درصد سهم ارزشی، « چین» با حجم ۹۸۱ هزار تن و ارزش ۲.۳۲۲میلیون دلار یا ۷۵/۱۰ درصد سهم وزنی و ۹۸/۱۷ درصد سهم ارزشی، « هند» با حجم ۱.۱۲۱ هزار تن و ارزش ۱.۳۳۲ میلیون دلار با ۲۹/۱۲ درصد سهم وزنی و ۳۲/۱۰ درصد سهم ارزشی، « جمهوری کره» با حجم ۶۶۳ هزار تن و ارزش ۱.۲۲۵ میلیون دلار یا ۲۷/۷ درصد سهم وزنی و ۴۹/۹ درصد سهم ارزشی، « ترکیه» با حجم ۹۴۱ هزار تن و ارزش معادل ۱.۰۹۹ میلیون دلار یا ۳۲/۱۰ درصد سهم وزنی و ۵۱/۸ درصد سهم ارزشی، انجام گرفته است. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی۱.۴۱۵دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۵۸/۱ درصدی در ارزش دلاری داشته است.