روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» دو روز قبل در گزارشی مدعی شد که پلیس فدرال آمریکا موسوم به «اف بی آی» و وزارت امنیت داخلی این کشور در حال آماده شدن برای صدور یک هشدار عمومی هستند؛ مضمون این هشدار این است که «هکرهای چینی در تلاشند تا نتایج تحقیقات آمریکا درباره پیشرفت های صورت گرفته در زمینه ساخت واکسن ویروس کرونا و همچنین درمان های جدید برای این بیماری را سرقت کنند».

این مورد، تازه ترین مورد از سری ترفندها و نیرنگ های اخیر کاخ سفید با هدف بی اعتبار کردن چین محسوب می شود.

پیش از این نیز اخباری توسط شبکه خبری «سی ان ان» منتشر شده است که نشان می دهند مقامات آمریکایی درصدد هستند تا چین را مقصر حملات سایبری انجام شده به نهادهای آمریکا از جمله بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و شرکت های داروسازی جلوه دهند.

سوالی که در این بین مطرح می شود، این است که از زمان شیوع کرونا، دولت آمریکا چه اقداماتی در زمینه تحقیق و تولید واکسن ضد ویروس کرونا انجام داده است؟

از ابتدای ماه مارس سال جاری میلادی، دولت آمریکا به دلیل تلاش برای خرید تکنولوژی تولید واکسن از یک شرکت بیوتکنولوژی آلمانی به ارزش 1 میلیارد دلار، مورد توجه رسانه های خبری قرار گرفت؛ قرار بود که این تکنولوژی صرفا مجوز استفاده در آمریکا را داشته باشد.

اخیرا نیز یک کنفرانس بین المللی تحت ریاست اتحادیه اروپا با هدف بررسی اپیدمی ویروس کرونا تشکیل شد که تمام کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس حضور و پاسخی مثبت نشان دادند و جمعا مبلغی معادل 7.4 میلیارد یورو برای پیشبرد تحقیقات و تولید و توزیع عادلانه واکسن کرونا اختصاص دادند اما دولت آمریکا، به عنوان کشور توسعه یافته برتر جهان، چهره واقعی خود را نشان داد و هیچ پولی در این زمان اختصاص نداد.

آنچه در این زمینه مبهم تر جلوه می کند، این است که بر اساس گزارش روز گذشته (10 ماه مه) شبکه خبری «ای بی سی»، تحقیقات دکتر «پیتر داسزاک» ویروس شناس معروف آمریکایی در زمینه ویروس کرونا نیز از سوی دولت آمریکا به حالت تعلیق درآمده است زیرا این تحقیقات با همکاری دو مؤسسه ملی بهداشت آمریکا و مؤسسه تحقیقات ویروس «ووهان» در حال انجام بود.

چنین اقدامی از سوی دولت واشنگتن منجر شد تا مردم بار دیگر به این حقیقت پی ببرند که با وجود اپیدمی جهانی کرونا، فشار زیاد و مداخله سیاستمداران آمریکایی در روند تحقیقات علمی و منفعت طلبی سیاسی کاخ سفید با شعار «اول آمریکا»، به اوج خود رسیده است.

سالهاست که آمریکایی ها به صورتی آشکار در حال نقض قوانین بین الملل و قواعد اصولی روابط بین الملل هستند و حملات بزرگ و سازمان یافته جاسوسی و سایبری علیه دولت های خارجی، شرکت ها و افراد عملیاتی کرده اند.

برخی از سیاستبازان آمریکایی با اینکه نهادهای اطلاعاتی خود را برای هماهنگی در مسیر جعل واقعیت و تهیه اسناد مخفیانه «ائتلاف پنج چشم» و اتهام زنی علیه چین به بهانه سرقت های سایبری تحت فشار قرار داده اند، اما در دروغ پردازی و سیاه نمایی علیه پکن بارها شکست خورده و به دامی افتاده اند که نمی توانند از آن رهایی پیدا کنند.

حقیقت همواره باقی خواهد ماند و باید در نظر گرفت که چین اولین کشوری بود که اپیدمی کرونا را اعلام کرد. چین در زمینه تحقیقات درباره واکسن کرونا و مسیرهای رهایی از این ویروس، در خط مقدم کشورهای جهان قرار دارد و همکاری شفافی با دیگر کشورها برای تحقیق و تولید واکسن کرونا در پیش گرفته است.

همانطور که برخی از صاحب نظران تاکید کرده اند، چین، کشوری است که بیشترین تجربه را در زمینه مقابله با کرونا دارد و بنابراین، نیازی ندارد تا از راه سرقت اطلاعات آمریکا به جایی برسد.

در حال حاضر، تعداد مبتلایان قطعی به کرونا در آمریکا، از مرز یک میلیون و 370 هزار نفر فراتر رفته است و سیاستبازان آمریکایی با وجود ناکامی های مکرر در مهار کرونا، به دنبال نیرنگ و فریب کاری در کار تحقیق و تولید واکسن کرونا هستند و پیشرفت در زمینه تولید واکسن ضد کرونا را یک برگ برنده جداگانه در عرصه سیاسی تلقی می کنند و روند تولید این واکسن که باید در غالب یک همکاری بین المللی پیش گرفته شود را به یک عرصه رقابتی تبدیل کرده اند.

در حالیکه واکسن همواره سلاحی قدرتمند برای انسان جهت شکست ویروس قلمداد شده است، سیاستبازان آمریکایی نیاز کل مردم جهان که چشم انتظار دسترسی به واکسن علیه ویروس کرونا هستند را نادیده می گیرند و مسیر تحقیقات بین المللی در زمینه تولید واکسن را به عرصه ای برای رقابت و حتی فرصتی برای فرافکنی و دروغ گویی علیه کشورهای دیگر تبدیل کرده اند و از این نیرنگ بازی ها به عنوان آخرین ابزار سیاسی خود استفاده می کنند و در حقیقت با این کار، در حال بازی با جان انسان ها هستند.