ما هنوز درباره ویروس "SARS-CoV-۲"، ویروسی که باعث ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌شود، چیز زیادی نمی‌دانیم، اما هر روز چیزهای جدیدی در مورد آن می‌آموزیم و شناختمان از این ویروس بیشتر می‌شود.

اکنون محققان چینی در یک مطالعه کوچک گزارش دادند ویروسی که موجب ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌شود برای نخستین بار در اسپرم افراد مبتلا دیده شده است، اما به اینکه آیا انتقال جنسی کووید-۱۹ نیز امکان پذیر است یا خیر، اشاره‌ای نکردند.

پزشکان این ویروس را در نمونه اسپرم شش نفر از ۳۸ مرد بستری شده با آزمایش تأیید شده کووید-۱۹ مشاهده کردند. چهار نفر از آنها حال وخیمی داشتند و دو نفر دیگر در حال بهبودی بودند.

این گزارش از بیمارستان شهرداری شانگکیو در چین در پایگاه JAMA Network Open منتشر شده است.

هنوز هیچ پیگیری طولانی مدتی انجام نشده است، بنابراین مشخص نیست کروناویروس جدید چه مدت ممکن است در اسپرم باقی بماند یا اینکه آیا مردان می‌توانند با رابطه جنسی این بیماری را منتقل کنند یا خیر.

این نتایج با مطالعه ۳۴ مرد چینی مبتلا به کووید-۱۹ که ماه گذشته در مجله Fertility and Sterility منتشر شد، مغایر است، چرا که محققان آمریکایی و محققان چینی هیچ مدرکی مبنی بر وجود ویروس در نمونه‌های اسپرم آزمایش شده بین هشت روز و تقریباً سه ماه پس از تشخیص ابتلا به کروناویروس جدید پیدا نکرده بودند.

دکتر "جان هوتالینگ" از دانشگاه یوتا یکی از محققان آن گزارش می‌گوید که این تحقیق جدید روی مردانی انجام شده است که بسیار بیمار بوده‌اند.

مقامات بهداشتی معتقدند که کروناویروس اساسا از طریق قطرات ریز تولید شده هنگام سرفه و عطسه افراد آلوده که توسط افراد در نزدیکی آنها استنشاق می‌شود، پخش می‌شود.

در حالی که برخی از مطالعات حاکی از یافتن کروناویروس جدید در نمونه‌های خون، مدفوع و اشک یا مایعات دیگر بدن بیماران مبتلا به کووید-۱۹ همراه با التهاب در چشم است.

شواهد نشان می‌دهد که سایر ویروس‌های عفونی از جمله زیکا و ابولا ممکن است با رابطه جنسی منتقل شوند، اکنون این مطالعه جدید سؤالاتی را در مورد امکان انتقال جنسی کروناویروس نیز ایجاد کرده است.

"هوتالینگ" گفت این یک نگرانی مهم برای بهداشت عمومی است، اما برای ارائه یک جواب قطعی، تحقیقات بیشتری لازم است.

انجمن پزشکی دارو و درمان باروری آمریکا گفت: مطالعه جدید نباید باعث زنگ خطر شود. اگرچه برای رعایت ایمنی، ممکن است عاقلانه باشد که از تماس جنسی با مردان دارای علائم، تا ۱۴ روز و عدم مشاهده علائم خودداری شود.