دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ۱۵ اردیبهشت خدمات اورژانسی در کشور با رعایت دقیق پروتکل‌ها ارائه می‌شود و مردم می‌توانند به مطب‌های دندان پزشکی مراجعه کنند.

، بهزاد هوشمند در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه گفت: در حوزه دندان پزشکی خدمات اورژانس و ضروری در ۱۱۰ مرکز دولتی و ۲۸۳ مرکز خصوصی از ابتدای شیوع کرونا ارائه شد. در مناطقی که از لحاظ شیوع ویروس کرونا، سفید اعلام می‌شود نیز درمان‌های غیراورژانسی بر اساس دستورالعمل قابل انجام است.

وی بیان کرد: صنف دندان پزشکی از جمله مشاغل آسیب پذیر در برابر کرونا اعلام شده و خواسته ما این است که دندان پزشکان مورد حمایت قرار گرفته و تجهیزات مورد نیاز در اسرع وقت در اختیار دندان پزشکان قرار بگیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مدیریت کرونا به معنی تمام شدن بیماری کووید ۱۹ نیست و از همه مردم می‌خواهیم که اصول فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنند. توصیه بهداشتی ما این است که در این دوران بهداشت دهان و دندان جدی گرفته شود. رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهان‌شویه‌های خاص می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد.

دبیر شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: در ۲۰ فروردین ۹۹ معاونت درمان وزارت بهداشت ۱۰ نفر از منتخبان دندان پزشکی را در قالب کمیته مشورتی در نظر گرفتند که پروتکل‌های مربوط به دندان پزشکی تدوین شود. در ۲۳ فروردین این دستورالعمل ابلاغ شد. جامعه دندان پزشکی از ابتدای اپیدمی کرونا در کنار مدافعان سلامت، درد‌های مردم را تسکین دادند. بخشی از این دستورالعمل‌ها به حمایت‌های حاکمیتی بر می‌گردد.

وی اظهار کرد: بخشی از غربالگری به صورت تلفنی انجام می‌شود و پرسش‌نامه‌های مربوطه در این زمینه وجود دارد. بر اساس نتیجه غربالگری، افرادی که به نوعی مثبت باشند، درمان‌های خود را با پروتکل خاصی دریافت می‌کنند. خدمات اورژانس شامل مواردی می‌شود که عفونت، درد شدید یا خون ریزی اتفاق افتاده باشد.

هوشمند گفت: خدمات دندان پزشکی ملاحظات خاص خود را می‌طلبد. بر اساس پروتکلی که تنظیم کردیم، بعد از ماه مبارک رمضان و در خرداد ماه، بازه زمانی در نظر گرفته شده که دانشگاه‌ها شرایط را آماده کنند تا بخش عملی و مهارتی دانشجویان با رعایت اصول حفاظت فردی برگزار شود. البته بخش اعظم آموزش‌های نظری تاکنون به صورت مجازی ارائه شده است.

دبیر شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: در دبیرخانه شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با توجه به دقت وزیر بهداشت در زمینه جامعه محور کردن خدمات سلامت، به دنبال این هستیم که در دوره‌های آموزشی دندان پزشکی را در این موضوع لحاظ کنیم. در زمینه طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» هم بخش سلامت دهان و دندان را به صورت ویژه در نظر می‌گیریم. زیرا اهمیت بهداشت دهان و دندان مورد غفلت واقع شده است. سازمان جهانی بهداشت یک شعار کلی دارد و مسئولان باید به این مرحله برسند که سلامت در همه سیاست گذاری‌ها در نظر گرفته شود. در وزارت بهداشت باید پیوست سلامت دهان و دندان را در سیاست‌های سلامت ببینیم.

وی ادامه داد: در دانشکده‌های دندان پزشکی، تعرفه‌های حداقلی دریافت می‌شود. دانشجو در قالب ارائه خدمات درمانی زیر نظر استاد مربوطه، درمان‌ها را انجام می‌دهد. آموزش در همه دنیا هزینه‌بردار است. دانشکده‌های دندان پزشکی برای تامین هزینه‌ها نیازمند سازوکار خاصی هستند. به هر حال آنچه از طرف مراجعه کنندگان در حال حاضر پرداخت می‌شود کم است.

هوشمند گفت: انتقال کرونا از طریق هوا قابل اثبات نیست، اما انتقال ویروس از طریق عطسه و سرفه در مقاله‌ها آمده است. در دندان پزشکی هم باید موارد بهداشتی رعایت شود. خدمات دندان پزشکی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند. مراجعه کنندگان باید خیالشان راحت باشد مراکز اعلام شده که دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند حداقل خطر را دارند. دغدغه داشتن مطب استاندارد دندان پزشکی در این شرایط خاص از طرف دندان پزشکان هم وجود دارد.

وی اظهار کرد: حدود دو ماه و نیم است که دندان پزشکان در مطب‌های خود کار نکرده‌اند. اگر ۲۵ هزار دندان پزشک داشته باشیم، این افراد منشی هم دارند که آن‌ها هم در این بازه زمانی صدمه دیده‌اند. از طرفی برای استاندارد شدن مطب‌ها در شرایط فعلی، همکاران ما باید بسته‌هایی را فراهم کنند که تهیه این موارد هم هزینه‌بردار است.

دبیر شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: هیات دولت تعرفه‌ها را اعلام کرد که حدود ۱۸ درصد اضافه شده و نیازمند بررسی است. مردم از نظر اقتصادی باید پرداخت از جیب منطقی داشته باشند که این موضوع هم نیازمند تصمیم گیری منطقی است و قرار نیست این هزینه را دندان پزشک پرداخت کند. در واقع باید سیاست‌های حمایتی از طریق بیمه‌ها تقویت شود. درمان حق مردم است و تعطیلی ندارد.

هوشمند در پاسخ به سوالی درباره توجه به حوزه پیشگیری در زمینه دهان و دندان بیان کرد: باید به عقب برگشته و روی موضوع پیشگیری تمرکز داشته باشیم. فرهنگ سلامت دهان و دندان باید بالاتر رفته و سبک زندگی درست آموزش داده شود.

وی افزود: در این زمینه باید چند برنامه به صورت همزمان پیش برود تا پیشگیری تبدیل به یک گفتمان واحد شود. بحث سلامت فقط مربوط به وزارت بهداشت نمی‌شود و سایر سازمان‌ها هم باید نقش خود را ایفا کنند و به کمک وزارت بهداشت بیایند. وزیر بهداشت ایده‌ای را مبنی بر «هر خانه، یک پایگاه سلامت» مطرح کرد. سالانه هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۴۰۰ نفر ورودی دانشکده‌های دندان پزشکی هستند و این افراد باید دندان پزشک جامعه محور تربیت شوند.

دبیر شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: رکن اصلی ماندگار یک تغییر و تحول در ایجاد پیشگیری مطلوب، آموزش است. آموزش سلامت دهان و دندان را باید برای پزشکان و پرستاران و مراقبان سلامت بازتعریف کنیم و آموزش‌های لازم و ضروری را برای سلامت دهان و دندان ارائه کنیم. از طرفی آموزش و پرورش هم می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و باید روی سواد سلامت دهان و دندان دانش آموزان کار کنیم. یکی از آموزه‌هایی که دانش آموز باید در طول دوره تحصیل دریافت کند، سبک زندگی درست است. در نتیجه باید روی سیاست گذاری‌ها تمرکز کرده و به موضوع پیشگیری توجه ویژه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: نیاز داریم که بخش سلامت دهان و دندان به نوعی مدیریت منسجم و تیمی با همه الزامات داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد، اما خوشبختانه آمار ابتلای دندان پزشکان به کرونا بالا نیست. صرف نظر از اپیدمی کرونا، رعایت کنترل عفونت در دندان پزشکی به خاطر ماهیت این شغل، معمولا بالاست و رعایت می‌شود. در شرایط فعلی هم حساسیت‌ها بالاست و دندان پزشکان این موارد را رعایت می‌کنند.

هوشمند در پاسخ به سوالی درباره تامین اقلام حفاظتی برای حضور دانشجویان جهت مباحث آموزشی عملی در دانشکده‌های دندان پزشکی بیان کرد: نزدیک به ۲۰ فصل از قسمت‌های مختلف مرتبط با دانشکده‌های دندان پزشکی مبنی بر حضور دانشجو در دانشکده را بر اساس استاندارد‌های بین المللی بازتعریف و بومی سازی کردیم. البته این موارد به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که امیدواریم تامین شود. پروتکل‌ها برای حضور دانشجویان منطقی است و جای نگرانی ندارد. دوره‌ای به صورت مرحله‌ای با تضمین شرایط بهینه آغاز می‌شود. اقلام حفاظتی هم با هماهنگی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تامین شده و در اختیار روسای دانشکده‌های دندان پزشکی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تخلف‌ها در حوزه دندان پزشکی در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: گزارش‌هایی از تخلف در حوزه دندان پزشکی در این ایام داشتیم که محدود بود. برخورد‌هایی در این زمینه بر اساس قانون انجام شده و تعدادی از مراکز پلمب شده‌اند. به خاطر حساسیتی که دندان پزشکان در این زمینه دارند، حافظت‌ها انجام می‌شود و تخلف‌ها بسیار ناچیز بوده است.