سوانح و تصادفات، ترافیک، آلودگی هوا و افزایش میزان مصرف حامل‌های انرژی از جمله چالش‌های صنعت حمل و نقل است و هر یک از چالش‌ها آثار مخرب اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی فراوانی را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر حدود ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر در کشور از طریق جاده صورت می‌گیرد لذا ایمنی در بخش حمل و نقل جاده‌ای بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که طبق آمارها، هر ساله به میزان پنج تا هشت درصد از درآمد تولید ناخالص داخلی کشور صرف هزینه‌های ناشی از تصادفات و تلفات جاده‌ای می‌شود. 

 امروزه، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات(IT) در صنعت حمل و نقل موجب افزایش کارایی و بهره‌وری می‌شود. از این رو در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوشمند سازی حمل و نقل و به جهت کاهش تلفات جاده‌ای، پروژه‌ای با عنوان "پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری(e call)" در ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته تعریف شده است.

این سامانه امکان اطلاع‌رسانی خودکار وقوع سانحه و محل رخداد سانحه به واحدهای اورژانسی را فراهم خواهد کرد و این امر موجب کاهش زمان امدادرسانی به آسیب دیدگان خواهد ‌شد. 

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته تلاش دارد با مشارکت تمامی سازمان‌های ذیربط و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی، گام‌های موثری در راستای پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری(e call) و کاهش تلفات جاده‌ای بردارد.