پس از ایجاد بحران سیاسی برخاسته از برگزاری دو مراسم تحلیف بین دو تیم پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، برخی بزرگان سیاسی این کشور برای حل این جنجال‌ها میانجیگری کردند تا مشکلات دو طرف از طریق سیاسی حل شود.

تاکنون اما با گذشت یک ماه و 18 روز از تحلیف موازی در افغانستان و باوجود اظهارات دو طرف برای حل وضعیت کنونی از طریق مذاکره، بحران سیاسی همچنان ادامه دارد و طرفین هنوز به توافق نرسیده‌اند.

گفتنی است که تیم «ثبات و همگرایی» به‌رهبری عبدالله هفته گذشته از نهایی شدن طرح این تیم برای ایجاد دولت مشارکتی با اشرف غنی خبر داده بود و اکنون نیز گفته می‌شود تاکنون بین دو طرف 6 طرح دست به دست شده است.

«فریدون خوزون» سخنگوی عبدالله پس از نهایی شدن آخرین طرح ثبات و همگرایی تأکید کرد که بزرگان سیاسی و نیز حامیان خارجی دولت افغانستان باید اجرایی شدن طرح پیشنهادی تیم عبدالله را ضمانت کنند.

براساس گزارش رسانه‌ها این طرح قرار بود روز گذشته با میانجیگری «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان، «عبدالرب رسول سیاف» رهبر شورای حراست و ثبات و شمار دیگری از رهبران سیاسی به ارگ ریاست جمهوری فرستاده شود.

«شهزاده مسعود» کارشناس مسائل سیاسی درباره طرح توافق غنی و عبدالله گفت که این طرح باید اتحاد ملی ایجاد کند و گام‌های بعدی آن نیز برای صلح در افغانستان باشد و در غیراین‌صورت طرحی بی‌فایده است.