گری لینوس، یک مرد آمریکایی ۶۰ ساله در ایالت آریزونا با گوش کردن به توصیه غیر علمی دونالد ترامپ برای درمان بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا و خوردن مایع پاک کننده مخزن ماهی، جان خود را از دست داد.

ترامپ طی اظهارنظری بسیار عجیب گفته بود که شاید بتوان با نوشیدن مواد ضد‌عفونی کننده شیوع عفونت ناشی از ویروس کرونا در بدن را متوقف کرد. اظهارنظری که با واکنش شریع جامعه پزشکی همراه بود و آن‌ها این اقدام را بسیار خطرناک خواندند.

گری لینوس، مهندس فنی بازنشسته آمریکایی به همراه همسرش واندا به جای هیدروکسی کلروکین از فسفات کلروکین که مایع پاک کننده مخزن ماهی است با این هدف که می‌تواند سبب درمان بیماری کرونا شود، استفاده کردند و گری جان خود را از دست داد.

شرایط جسمانی واندا، همسر گری که خود نیز از این دارو استفاده کرده وخیم گزارش شده است.

همسر گری گفت: «هنگامی که ترامپ درباره منافع بالقوه کلروکین در تلویزیون صحبت می‌کرد، نظرم شوهرم به سخنانش بسیار جلب شد. من و همسرم یک قاشق غذاخوری از ماده شوینده مخزن ماهی که در خانه نگهداری می‌کردیم را پس از مخلوط کردن با جوش شیرین به امید انکه بتواند مانع از ابتلا به ویروس کرونا شود، خوردیم!»

وی با بیان اینکه که آن‌ها از اینکه بیمار شوند به شدت ترسیده بودند تصریح کرد آن‌ها در نشست مطبوعاتی دونالد ترامپ دیده بودند که رئیس‌جمهور آمریکا در حقیقت بطور مستمر از این دارو برای درمان کرونا تعریف می‌کند.

واندا افزود ۲۰ دقیقه پس از مصرف این دارو هر دوی آن‌ها احساس بیماری، سرگیجه و گرمای شدید می‌کردند که رفته رفته همسرش پس از تهوع به مشکلات تنفسی مبتلا شد و اندکی پس از ورود اورژانس جان باخت.

وی از دیگران خواست به آنچه که رئیس‌جمهور آمریکا به مردم می‌گوید گوش ندهند خیلی مواظب باشند و با پزشک تماس بگیرند.