به گزارش پارس به نقل از ایسنا نتایج بدست‌آمده از آزمایش‌های انجام‌شده بر روی داروی تولیدشده از این ویروس نشان داد این دارو می‌تواند پلاک‌های موجود در موش‌های مبتلا به آلزایمر یا پارکینسون را تجزیه کند و حافظه و توانایی‌های شناختی حیوانات را ارتقا دهد.

نتایج امیدوارکننده بدست‌آمده از موش‌ها و میمون‌ها بدین معناست که سازنده امریکایی این دارو به نام شرکت داروسازی NeuroPhage می‌تواند آزمایش بر روی انسان‌ها را شروع کند و این آزمایش‌های بالینی اوایل سال‌ آینده میلادی آغاز خواهند شد.

به نظر می‌رسد این دارو انواع مختلف پلاک‌های دخیل در بیماری‌های مغزی انسان را هدف قرار داده و نابود می‌کند.

پلاک‌ها خوشه‌هایی از پروتئین‌های معیوب هستند که به تدریج انباشت‌ شده و چسبناک می‌شوند. این پلاک‌ها نورون‌ها را از بین برده و موجب اختلال در حافظه و بروز دیگر ناتوانی‌های ذهنی می‌شوند. انواع مختلف پروتئین‌های معیوب در بیماری‌های مختلف مغزی دخیل هستند.

آزمایشات نشان داده داروی جدید سطوح پلاک‌های آمیلوئید بتا و انباشت‌های پروتئین تائو را کاهش می‌دهد که این پلاک‌ها و انباشت‌ها در بروز بیماری آلزایمر دخیل‌اند. این دارو همچنین انباشت‌های پروتئین alpha-synuclein را نابود می‌کند که گمان می‌رود در بروز بیماری پارکینسون دخیل‌اند.

آزمایش‌ها همچنین نشان داده‌اند داروی جدید می‌تواند خوشه‌های معیوب ترانس‌تیرتین را هدف قرار دهد که این خوشه‌ها قلب و کلیه را مسدود می‌کنند. این دارو علاوه بر این، انباشت‌های پروتئین پریون و عامل نوعی بیماری ناتوان‌کننده عصبی موسوم به CJD را هدف قرار می‌دهد.

کروتزفلد یاکوب (CJD) یک بیماری عصبی و کشنده تحلیل‌برنده مغز انسان است که در اثر پریون‌ها ایجاد می‌شود. این بیماری در دهه 1920 توسط دو عصب‌شناس آلمانی به نام‌های هانس گرهارد کروتزفلد و آلفونس ماریا یاکوب توصیف شد.

این بیماری مردان و زنان را به نسبت مساوی در حدود 60 سالگی گرفتار می‌کند. بیماران دچار علائم روانی و رفتار مبهمی می‌شوند که پس از هفته‌ها و ماه‌ها به زوال عقل پیش‌رونده منتهی می‌شود و اغلب با حرکات غیرطبیعی بدن و اختلال دید همراه است.