با ادامه کاهش قیمت نفت، شرکت های نفت کانادا پروژه های تولید نفت را کاهش می دهند. این اقدام پیامدهای منفی بلندمدتی برای تجهیزات تولیدی خواهد داشت.

 استخراج نفت از شن های نفتی از طریق بخار آب شامل تزریق بخار به داخل منابع شن های نفتی جهت ذوب قیرمعدنی و به جریان انداختن آن در چاه می شود. دما و فشار در این ذخایر باید برای اطمینان از تولید بلند مدت در سطح خاصی نگه داشته شوند. مختل شدن این جریان باعث آسیب دائمی به این تجهیزات و توقف دائم تولید می شود.

 نفت سنگین «وسترن کندین سلکت»، شاخص نفت کانادا ده روز است کمتر از 10 دلار در هر بشکه معامله می‌شود و در حال حاضر قیمت آن منفی 0.01 دلار در هر بشکه است.

 در نتیجه تولیدکنندگان کانادا مجبورند فعالیت های خود را متوقف کنند. هاسکی انرژی تولید نفت از شن های نفتی را 15 هزار بشکه در روز کاهش داده است.سنووس تولید خود را 45 هزار بشکه در روز پایین آورده و اعلام کرده این کاهش تولید را به 100 هزار بشکه در روز می رساند. این شرکت اشاره کرد این میزان کاهش تولید به ذخایر آن آسیبی نمی رساند. کونوکوفیلیپس هفته گذشته اعلام کرد که تولید نفت از شن های نفتی را 100 هزار بشکه در روز کاهش میدهد.

 مدیرعامل شرکت انبریج در اوایل همین ماه قبل از نشست بین مقامات آلبرتا و اوپک گفت تولیدکنندگان نفت غرب کانادا 20 تا 25 درصد تولید خود را در پاسخ به کاهش قیمت نفت پایین می آورند.

 کاهش 20 تا 25 درصد تولید معادل 1.1 تا 1.7 میلیون بشکه در روز است که 135 هزار بشکه در روز آن  تماما از شن های نفتی و از هفتم آوریل اجرایی شده است. در حال حاضر کل کاهش تولید نفت از شن های نفتی به 300 هزار بشکه در روز می رسد و احتمالاً تا 1.5 میلیون بشکه پایین می آید.