تهمینه دانیالی در ارزیابی وضعیت تعاونی‌ها و کسب و کارهای بخش تعاون در دوران کرونا، اظهار کرد: بحران کرونا از یک سو به عرضه نیروی کار و از سوی دیگر به تقاضای کالا و خدمات شوک وارد کرد و شوک به عرضه نیز خود به خود شوک به تقاضا را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: تعطیلی کسب و کارها باعث تعدیل نیروی کار و کاهش درآمد می شود و در این بین آن قشری بیشترین آسیب را می بیند که نقدینگی و پس انداز کمتری دارد و سونامی و بحرانی مثل کرونا را پیش بینی نکرده است.

مشاور امور زنان اتاق تعاون ایران تصریح کرد: در نگاه کلی شاید اولین مجموعه‌هایی که از کرونا آسیب می‌بینند، مجموعه‌هایی مثل تعاونی‌ها باشند که فعالیتهای مشارکتی دارند و هرقدر که تعداد تعاونی‌ها بیشتر باشد آسیب بیشتری می بینند، خصوصا آن گروه از تعاونی‌ها که در سطح ارائه کالا و خدمات فعالیت دارند یا تولیدی هستند.

تعاونی‌های کشاورزی کمتر متضرر شدند

به گفته دانیالی، تعاونی‌های کشاورزی به دلیل آنکه سال پربارشی داشتیم کمتر از کرونا متضرر شدند و بر همین اساس پیش بینی می شود امسال در بحث کشت گندم پاییزه به خودکفایی برسیم.

وی درعین حال تعاونی‌های بخش خدمات، صنعت، معدن و فولاد را از جمله بخشهایی عنوان کرد که هم از تحریم‌های خارجی و هم کرونا تاثیر پذیرفته و لطمه دیدند و گفت: معتقدم آن دسته تعاونی‌هایی می‌توانند در دوران کرونا و پساکرونا به فعالیتشان ادامه بدهند که سوار بر بستر فضای مجازی هستند و در شبکه‌های مجازی حضور فعالی دارند.

این استاد دانشگاه از تعاونی‌های دانش‌بنیان، تعاونی‌های مشاوره خدماتی و تعاونی‌های حقوقی به عنوان تعاونی‌هایی نام برد که در این دوران کرونا عملکرد موفق‌تری داشته و توانستند در قالب فضای مجازی یا سیستم تکنیکال موجود، فعالیت و خدمات خود را در حوزه بیمه، مالیات و داوری از طریق فضای مجازی ارائه کنند.

۱۱ درصد تعاونی‌های کشور، تعاونی‌های زنان هستند

دانیالی با اشاره به وجود ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در کشور گفت: ۱۱ درصد تعاونی های کشور و معادل ۱۰ هزار تعاونی را تعاونی های زنان تشکیل می دهند.

مشاور امور زنان اتاق تعاون ایران، تقویت تعاونی‌های دانش بنیان و مشاغل خانگی را یکی از برنامه‌های خود در اتاق تعاون ایران برشمرد و گفت: در شرایطی که دنیا در هزاره سوم به سمت توسعه پایدار رفته و بسیاری از کشورهای آسیای شرقی نیز این رویکرد را دنبال کرده‌اند تلاش ما این بوده که به سمت تشکیل و تقویت تعاونی‌های دانش بنیان و تعاونی هایی برویم که از محل فعالیت در قالب مشاغل خانگی توسعه و تقویت می شوند.

وی تصریح کرد: تعاونی‌های زنان و مشاغل خانگی، تعاونی‌های فرش و صنایع دستی در دوران کرونا و پساکرونا آسیب کمتری می بینند و اگر بتوان آنها را حمایت کرد و تسهیلات با نرخ سود تک رقمی و دوره تنفس به آنها تخصیص داد، حضور قوی‌تر و موفق‌تری خواهند داشت.

اختصاص وام ۵۰۰ میلیون تومانی به تعاونی‌های زنان

این استاد دانشگاه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه میان معاونت تعاون وزارت کار، صندوق توسعه کارآفرینی، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون برای حمایت از زنان تعاونگر گفت: به موجب این تفاهم‌نامه ۱۴۰ تعاونی زنان شناسایی شده و قرار است وام ۵۰۰ میلیون تومانی جهت تولید در سطح کلان با نرخ سود یک درصد و دوره تنفس به آنها پرداخت شود که گام بزرگی در حمایت از تعاونی‌های تولیدی در سال جهش تولید است.

این مقام مسئول تعاونی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هیچ کسب و کاری در دوران کرونا از بین نرفته است، افزود: اگر چه فعالیت برخی از تعاونی‌ها دچار وقفه شده ولی برخی دیگر از این موقعیت بهره‌برداری کردند و اجازه ندادند که کرونا مانع فعالیت آنها شود؛ به نحوی که در شهرستان بانه، تعاونی‌های زنان روزانه ۲۳۰۰ پکیج گان و ماسک و مواد ضدعفونی کننده تولید و عرضه می‌کنند و در یک نمونه تعاونی زنان زیست گنبد گلستان که ۶۰ عضو ناشنوا دارد تغییر کاربری داده و به جای تولید کالای خواب، اقدام به تولید ماسک و گان کرده و استانهای همجوار خود را پوشش داده است.

کسب و کارهای تعاونی مقاومت بیشتری در دوران کرونا نشان داد

وی در پایان با بیان اینکه بخش تعاون در تکانه‌های اقتصادی و شرایط بحرانی مقاومت بیشتری نسبت به سایر بخشهای اقتصاد دارد، نقش تعاونی‌های زنان را در دوران کرونا مهم و موثر خواند و اظهار کرد: تعاونی‌های زنان به ویژه در حوزه اشتغال خانگی، نه تنها فعالیت خود را متوقف نکرده بلکه تلاش کردند با تغییر کاربری و تبدیل به فعالیتی دیگر، کسب و کار خود را گسترش داده و مانع از توقف تولید و رکود در این ایام شوند.

به گزارش ایسنا، به دنبال شیوع بیماری کرونا در کشور بسیاری از مشاغل و کسب و کارها آسیب دیدند و فعالیت بنگاههای خرد و کوچک و مشاغل خدماتی و ساختمانی تحت تاثیر این مساله با توقف فعالیت روبه رو شد.