عباسعلی منصوری آرانی با بیان این که بیماری کرونا یک بحران بسیار پیچیده است که مولفه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی دفاعی را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: در این شرایط مدیریت بحران حرف اول را می‌زند و چون این بحران به آحاد مردم برمی‌گردد چگونگی همراهی و همکاری مردم هم اهمیت دارد و نوع همکاری مردم در نحوه مدیریت بحران تعیین‌کننده است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت بحران کرونا یک آزمون بسیار بزرگی است که در دهه‌های اخیر کمتر مشابه چنین بحرانی داشته‌ایم. این بیماری به همه سیاستمداران این درس را داد که جهان پیوسته به هم بوده و هیچ کشوری جزیره جداگانه‌ای نیست و باید درک کرد که هر اتفاقی در هر گوشه‌ای از جهان می‌تواند کل دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

وی همچنین درباره تاثیر این بحران بر فضای سیاسی کشور، خاطرنشان کرد: بحران کرونا نباید محل نزاع‌های سیاسی باشد و همه جناح‌های سیاسی باید برای بهتر مدیریت کردن این بحران در یک خط قرار گیرند و نمی‌شود هر فرد و گروهی مسیر جداگانه برود. مدیریت این بحران به ما نشان داد چگونه می‌توانستیم سایر بحران‌های خود را مدیریت کنیم و دعواهای سیاسی تا چه حد بر مدیریت این بحران‌ها تاثیر گذاشته است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه همه گروه‌های سیاسی، فکری و اندیشمندان باید بر روی شرایط پساکرونا تمرکز کنند، تصریح کرد: باید از هم اکنون برای پساکرونا برنامه‌ریزی کنیم؛ زیرا پساکرونا شرایط ویژه‌ای دارد. دعواهای سیاسی باید کنار گذاشته شود اگر این دعواها کنار گذاشته شود موفق می‌شویم در غیر این صورت شکست می‌خوریم. گروه‌های سیاسی باید عبرت گرفته و خود و جامعه را به خطر نیدازند. اگر این گروه‌ها به بلوغ رسیده باشند اشتباهات گذشته خود را تکرار نمی‌کنند، اما اگر به بلوغ نرسیده باشند همچنان دعواهای سیاسی را ادامه خواهند داد.

وی گفت: البته در موضوع کرونا لاجرم بحران همه را هماهنگ کرد، یعنی بحران جناح‌های سیاسی را هماهنگ کرد نه این که دلبستگی‌های سیاسی و ملی. اگر فکر و دغدغه منافع ملی وجود داشته باشد، قبل از شیوع بحران، همه حول منافع ملی هماهنگ می‌شوند. معتقدم اگر گروه‌های سیاسی عاقلانه نگاه کنند بعد از این هم در شرایط مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی باید منابع ملی را مدنظر قرار داده و اشتباهات خود را تکرار نکنند. اشتباهاتی که برخی جناح‌های سیاسی انجام داده‌اند به اعتماد عمومی آسیب زده و اکنون باید از این اشتباه خود عبرت بگیرند.

منصوری آرانی در پایان درباره وظایف نهادها و قوای کشور در شرایط فعلی، اظهار کرد: همه باید به این واقعیت برسند که با خروج از بحران کرونا مشکل حل نمی‌شود و باید برای شرایط پساکرونا برنامه داشت و جامعه را آماده کرد. از سویی باید هم توجه کرد که پیشگیری اولی بر درمان است، همچنین باید برای شرایط پساکرونا هم از وضعیت اندیشمندان و نهادهای داخلی استفاده کرد و هم اندیشمندان و نهادهای بین المللی؛ زیرا این بحران و شرایط پساکرونا یک موضوع جهانی است البته باید محور اندیشمندان و پزشکان و نهادهای داخلی باشد اما نباید از ظرفیت‌های بین المللی هم غفلت کنیم زیرا هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی و بدون استفاده از دیدگاه‌های جهانی از شرایط پیش آمده عبور کند.